torsdag 18 augusti 2011

En typisk morgon för skolstart....

tyckte jag att det var i morse när jag som vanligt tassade ut i trädgården
Älvorna dansade nere på Jarls klöveråker när solen steg upp
och månen såg ut att dra vidare på sin färd
Jag påmindes om kursen som vi har i örtkännedom inkommande måndagkväll när jag såg nässlorna vid husknuten, sparade just för det ändamålet. Nässelfröna börjar mogna och skall användas då
Harklövern brer ut sig på tomten, finns litet överallt...
och fallfrukt fanns att ta vara på till en äppel-Emmy
Naturligtvis så är jag aldrig ensam fastän jag vandrar till synes ensam i morgonträdgården....Kråkis satt högst uppe i björken som ser torr ut...tittande åt ett visst håll..någonting hände någonstans...
Ett par grenar längre ner satt mor Skata och gjorde likadant....tittade och tittade...så jag måste ju bara ta reda på vad som var på gång. Jag rundade huset litet snabbare av ren nyfikenhet...
och ute vid infarten var Björnligan på gång. Uffe har döpt skatungarna till Björnligan...de ser rätt barnsliga ut ännu och beter sig så festligt...nu kunde jag räkna dem till sju, bakom skylten fanns två
Undrar vad som var på gång, väntade de på skolbussen? Skolorna har startat idag.....

Ett rart mejl ramlade in idag...
från Elsmarie och Rolf, trogna kunder i vår trädgård...nu har de lämnat sitt sommarparadis i Bomarsund för hemlandet Sverige men återkommer igen, förstås
Igår när vi var ombord på Albanus på väg in till ÅSS, så tog Rolf bild av skönheten i bakgrunden.
och Rolf tog bild av lyxyachten från land på väg till färjan, medan jag gjorde det från sjösidan, samtidigt. Festligt!
Tack Elsmarie och Rolf för hälsningarna! Bilderna är förstås Rolfs och jag har fått lov att använda dem i bloggen.

I trädgården sitter två gäster, vi har haft riktigt bra med folk idag med tanke på säsongen...över trettio. Solen har varit givmild fastän vi har förstått att finströmarna en bit härifrån har fått rejält med regn...bondbönorna väntar på att bli plockade

15 kommentarer:

  1. Sköna bilder från dig som vanligt..jag förstår inte hur jag skulle stå ut om du slutar att blogga...eller som många bloggvänner skriver just nu: det går inte att skriva inlägg...det går inte att kommentera,det går inte att komma in på bloggen....
    Skolstart för Björnligan och även för mig...huvva det var segt att gå till jobbet i morse..men inga elever förrän tisdag...suck va skönt..så det är förberedelser och beställningar konteringar och rekvisitioner som gäller i "min" skolcafeteria just nu...Kram Karina

    SvaraRadera
  2. Björnligan var nog inte på väg till skolan! Jag tror att de var i färd med att busa och hitta på otyg. Kanske dock lite vaksamma med tanke på alla vuxna ögonpar. :)
    Trevlig kväll, glöm ej att vila lite.

    SvaraRadera
  3. Oljekritan,

    nu vågar jag ju inte sluta när du säger så där....:)
    Skönt att det fortfarande fungerar bra för oss i alla fall vad gäller inlägg och kommentarer. Blogger kan annars åstadkomma några extra gråa hår, men om det blir så får man väl ta Internetsemester ett tag...
    Förstår att det är mycket nu när ni skall riva igång igen...hoppas du får vara utan krämpor i år, håller tummarna
    Karinkram!

    SvaraRadera
  4. Ailas,

    du har antagligen helt rätt, de ser mera ut som om de var på dagis och i bustagen...kan inte hjälpas men jag tycker de skvattriga är gulliga..men mor Skata börjar se tärd ut...sju ungar, sjulingar
    Tänker ta det lugnt ikväll...lovar
    Gör detsamma och glöm bort Göran Hägglund:)

    SvaraRadera
  5. Måste bara absolut besöka ert cafè å matställe....
    blir bara mera sugen för varje gång...
    vi har ju som aldrig besökt Åland....finnpajsare som vi är....
    men vi måste bara...
    Rantafar har en kusin som bor på Åland någonstans....
    Lejla....
    nångång kanske...
    vore så kul att få uppleva Åland...
    läste Sally Salminens romaner som ung och fachinerades av naturen...den hårda och karga.....

    SvaraRadera
  6. Bondbönor som är så gott!
    Tänka sig att det var så många som besökte er, kul! Jag tycker mig ana att de flesta är igång som vanligt nu, det märks på morgonköerna..huwa.

    kram o godnatt!

    SvaraRadera
  7. Rantamor,

    absolut så måste ni! Snart stänger vi för säsongen, men det kommer flera säsonger:)
    Bara så du vet, så finns det blåa äppel på Åland:D
    Njut av nackfjunet på lillaJ önskar
    Karin

    SvaraRadera
  8. Tina,

    bondbönor är smaskens:). Det blev några förpackningar godis att ta fram nu och då.
    För att vara lågsäsongens sista ryck så är det bra med så många besök som vi hade idag, helt klart. Vi som finns här bak i bushen är nöjda:)

    kram och godnatt!

    SvaraRadera
  9. Ah, så skönt det ser ut! Mina fötter är tre ggr så stora efter två dagar i the big city...jag är superglad att vara tillbaka är på "landet" ;)

    SÅ fint det är med älvdansen på Jarl klöveråker...ja, alla bilder är fina men just den grep tag i mig lite extra.

    Lottakram!!

    SvaraRadera
  10. Det ser så vackert ut där du bor. Som Lotta säger var älvdansbilden väldigt stämningsfull. Den där lyxyachten var inte dum. :) Jag minns en resa till Monaco där det fanns hur många lyxbåtar. Jag är ingen båtfantast men en lyxyacht vore rätt kul att åka med någon gång. Kramar!

    SvaraRadera
  11. Lotta,

    det var urskönt! Kan förstå att fotstorleken förändras efter ett par dagar i storstaden...nu har du stora tofflorna på förstås...ploff, plaff...tårna har fest och skrattar glatt:)

    Utsikten över Jarls klöveråker var bedövande vacker, en vy som jag har framför mina ögon varje morgon den här årstiden...jag glömmer nästan att knåda degarna. Blir bara stirrande och drömmande...tills ugnen piper. Tur man har sina väktare:)

    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,
    det är älvdansetider en tid framöver igen:). Den är tidens tjusning. Allt har sin tid och det är just det som är så skönt med de olika årstiderna.
    Givetvis skulle det vara roligt att ta sig en titt på det inre i en lyxkryssare, kanske också åka en tur, men jag är nog den som hellre trampar trädäck på en galeas, kryper ner i kojen och sussar gott till ljudet av vågskvalpet som slår mot skrovet...romantikern i Karin vaknade nu, haha...
    Ha en fin dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Lika fina bilder som alltid, Karin!
    Helt ljuvliga!
    Skolstart och sensommar med sina dimmar över åkrar och ängar...
    Fredagskram!!

    SvaraRadera
  14. DIMMOR ska det ju stå, då¨rå :-)

    SvaraRadera
  15. Annika,

    tack! älvorna dansar tidiga morgnar...:)
    fredagskram tillbaka!

    SvaraRadera