fredag 19 augusti 2011

En liten tillbakablick

Jag är inte helt färdig ännu vad gäller förrgårdagens seglats med Albanus...
Ett liten stund stiger jag ombord igen, för att visa er hur vacker en ankarkätting kan vara där den ligger färdig och beredd för utryckning:)....Starka doningar krävs för att hålla ett fartyg på plats
Otroligt nog så finns det trådar som är exceptionellt starka, som nästan inte alls syns. Med på färden fanns många spindlar med sjöben:)...på utsidan fäst i det förliga ankaret kunde man se spindelnät vaja för vinden, spindlar som for av och an som små pirater...
En rostfärgad pråm av något slag bogserades i annan riktning...
Och ombord steg en ljushårig pirat:D! Christian Ekström fick genast börja arbeta, stå till rors och se till att vi inte gick på grund....
medan Kiku såg till att seglena var spända på rätt sätt...hej och hå...
så där ja, nu sitter mesanseglet som det skall göra...
Skeppare Henka sköter befälet med lugn hand, Christian står till rors...
En stund senare berättade Christian E., med yviga gester om hur han hittade vrakchampagnen på havets botten....smakprov på champagne och små salta tilltugg serverades till...journalisterna som var ombord tycktes helnöjda. Jag länkar inte till någonting vad gäller vrakchampagne, Christian Ekström och Stallhagen. Det finns så mycket att läsa om detta så det är enklare för den som är intresserad att googla på namnet Christian Ekström och Stallhagen....
och så småningom nådde vi hemhamnen. Skepparhustrun Tanja äntrade fartyget och fick genast klättra upp i stormastens topp och hjälpa till att ta in segel...

Idag skiner solen, jag har snart bakat färdigt och tänker lämna Uffe ensam några timmar när jag kör ut brödbeställningarna och hittar på litet till samtidigt när jag ändå är på rymmen:)
En fin fredag önskas!

10 kommentarer:

  1. Champagne champagne, kom till mig!
    Jag hade gärna velat vara där och höra historien..
    Fast den smakade inget vidare läste jag, så det är bäst att hålla sig till lagom lagrad vara tror jag.

    Kram o ha en bra och skön helg!

    SvaraRadera
  2. Tina,

    om det blir en annan gång så kapar jag Albanus och kommer till Göteborg med champagnen. Den som delades ut var nog inte såååå gammal som vrakchampagnen:) och jag tror den var både billigare och godare

    Detsamma önskas dig Tina.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Härliga underbara Åland med all sjöfart. En plats i mitt hjärta.
    Jag minns SÅ väl då det talades om den där champagnen. Häftigt!
    Dina bilder är fantastiskt fina, Karin!
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  4. Annika,
    härligt med åländsk sjöfart i hjärtat:)!
    Champagnen kommer att "firas" varje år på olika sätt i olika sammanhang. Idéer och planer finns för olika arrangemang så antagligen är det här bara början om man får tro de som håller i trådarna.
    Tack, Annika!
    Kramar!:)

    SvaraRadera
  5. Fina fina Åländska sjöfartssaker'...Ser dem på ett speciellt vis..(hos mor Anita hänger många sjömansminnen på väggarna)....och Champagne är gott ibland..om den inte är föööööööör torr tycker jag..ojojo dessa flarror har man läst om,de var dyra de...
    Här spööööööööregnar det..men vad gör det, det är rätt mysigt ändå..
    får la krypa ihop under fällen och elda ljusstumpar till kvällen...
    Önskar dig en bra helg..kram Karina

    SvaraRadera
  6. Oljekritan,

    förstår att du känner en viss behörighet:).
    Här väntar vi på regn, envetet men inget har kommit ännu och allt är så torrttorrttorrttorrt...regnbön beds:) Sänd hit lite vatten Karina! I natt, imorgon kan solen åter skina.
    Önskar dig också en finfin helg!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  7. Vad mycket spännande som du får vara med om!
    Här är vardagarna betydligt mer enahanda...
    Jag gillar dina inlägg skarp. Vaket att hitta det där spindelnätet!

    SvaraRadera
  8. Mian,


    Tack, jag blir glad av att läsa att du tycker så:).
    Det fanns många spindelnät på utsidan av relingen. Trots vind och framfart så fanns de där fullt intakta. Imponerande. Vilka trådar!

    SvaraRadera
  9. Å, goa Karin! Du tittar verkligen till och upptäcker det där som är lätt att bara passera förbi eller inte ens lägga märke till. Visst är en ankarkätting vacker! Och spindelnät är jag faschinerad av. Vad de kan de där små.

    Du är härlig som bakar och kör ut bröd. Det vill jag också göra!

    Ha en fin helg Karin!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    det finns mycket i vår omgivning att upptäcka:)!
    Jag är fascinerad av allt smått som lever sitt liv parallellt med mitt, med vårt.

    Ha en fin helg du också!

    Kram

    SvaraRadera