lördag 27 augusti 2011

En god bekantskap

Under försommaren hittade jag någonting i trädgårdslandet som vi inte hade en aning om vad det var. Nu vet vi att det är portlak. Den har kommit hit med fåglarnas hjälp, helt säkert, för efter kontroll av mina anteckningar (jag antecknar allt jag sår) har jag aldrig sått den, knappt vetat om att det fanns en sådan grönsak, fastän namnet i sig kändes välbekant.
I dagsläget finns många köttiga plantor överallt i vårt jordgubbsland och idag tog jag vara på en del av dem för att testa hur de smakar i en sallad
Vi kommer med all säkerhet att inte bli utan portlak nästa år. Många av plantorna har redan självsått sig. Växten är suckulent och påminner om penningträdet som vi har som krukväxt inne. Smaken är syrlig, påminner till viss del om citronverbena och nu är vi helt säkra på att vi vill ha den fågelsådda grönsaken i vår trädgård även i fortsättningen.

Efter en stunds "forskning" på Internet så vet jag nu att portlaken innehåller mycket antioxidanter, vitaminerna A, B, C, mineraler som kalcium, kalium, magnesium, Omega-3 och en osedvanligt hög halt av EPA, som annars finns mest i fisk och algväxter.
Man plockar skotten och nya kommer hela tiden och man kan skörda från plantan hela sommaren. Om man låter den gå i blom kommer den att utveckla små svarta frön som mycket lätt självsår sig, vilket den har gjort hos oss av förekommen anledning:D.
De små rödlöksbebisarna som jag satte i juni har blivit stora, vackra och härliga så med nyskördad portlak och rödlök i händerna så beslöt jag enhälligt att göra Uffe till försökskanin vid lunchtid
En sallad bestående av portlak, rödlök, tomater, gurka, några bondbönor och ärter som jag också hittade i trädgårdslandet, fetaost, valnötter och en handfull med smörstekta kantareller dukades fram när jag hade dressat anordningen med olivolja och vinäger. Försökskaninen tuggade länge och väl, såg nöjd ut och gav klartecken om att den här salladen får serveras flere gånger.
Givetvis så hade jag en egen tallrik också och jag håller med Uffe, det blev väldigt gott.
Kantarellerna blev pricken över i:et! Det går säkert bra att använda annan svamp också. Man tager vad man haver som Kajsa Warg sade.

Namnet är förstås intressant. Portlak? Varifrån kommer det? Helt enkelt från släktnamnet portulaca som kommer av latinets porta (port) och betyder "liten port", vilket syftar på fruktens öppningsmekanism. Så i vårt trädgårdsland bland jordgubbarna finns en hel del små portar just nu.

Idag har vi haft det väldigt lugnt på gästfronten. En familj på tre personer har hittills varit här.
Dagens glädjeyttring gick rakt in i hjärtat när sonen i familjen spontant sade åt föräldrarna när de vandrade till parkeringen: "det här var det bästa på hela veckan".
Kan man bli annat än glad?
Vad gör det då att säsongen är så gott som slut, när man får höra sådana ord ur barnamun.....

14 kommentarer:

  1. Det ärsäkert fler som tänkt så, när de lämnat Pettas! Men det ska vara en spontan unge som säger det.
    För övrigt lär den goda Kajsa ha sagt: "man tager om man så haver", vilket förvanskats under åren.
    Margaretha
    som tycker att
    salladen ser
    väldigt läcker
    ut!

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    vi får hoppas på det, men när ett barn säger det så sitter det extra bra:).
    Förstås så låter det klokare också det Kajsa har sagt, man har inte alla gånger....där ser man hur uttalanden förändras/förvanskas med tiden
    Karin
    som fortfarande har en god eftersmak i munnen. Portlak var verkligen en glad ny bekantskap för vår del

    SvaraRadera
  3. Då var min gissning i somras rätt :-)
    Vilken sallad! - helt i min smak!

    SvaraRadera
  4. Mian,

    absolut rätt!:)
    Troligtvis blir det en sallad som vi har till försäljning nästa sommar i caféet. Nu testar vi fram olika sådana i lugn och ro, skriver upp dem vi gillar och portlak blir vi nog aldrig utan..
    Vill du ha frön?

    SvaraRadera
  5. Bästa betyget Karin!!

    Och Portlak...har aldrig hört det förut. Jag är full av beundran hur du kan mycket om växter och till och med de latinska namnen. Ännu bättre att Portlak är nyttigt och bra. Självsått är inte dumt ibland ;)

    Jaha ja...Irene...ännu intet nytt. Men hon följer tydligen sin rutt och gör det man förutspått. Beräknad ankomst i kväll eller natt till vårt område. Vi har nattgäst som normalt bor direkt vid vattnet här i vår stad.
    Inte en soppburk kvar att uppbringa om man nu vill ha det. Ej heller batterier eller ficklampor.

    Vägarna här är inte mycket att hurra för när det kommer mycket regn. Det blir snabbt översvämning och volym på bilar gör att det ställer till mycket problem. De ber folk att hålla sig hemma helt enkelt. De stora träden faller som tändstickor så en annan anledning att hålla sig hemma och inte röra sig i parker eller på många vägar som är kantade med stora träd.

    Vi får se, vi är så förberedda som man kan vara! Tack för din rara kommentar tidigare idag!

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Det är toppen att fåglarna gör rätt för sig:-) För de tar väl för sig av ett och annat i trädgården också...

    SvaraRadera
  7. Gulligt sagt av grabben..
    Namnet Portlak har jag hört förr men resten lärde du mig. Din 'kunskapsbank' är alltid så intressant att ta del av, tack för det.

    Ha en bra dag! kram Tina

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    tack!:D, sitter här i ett åskväder som drog in både söder och norr om oss i ett huj, tog bort strömmen några gånger. Nu är det förbi och allt drog till havs. På tio minuter. Önskar att Irene skulle ha vett att göra likadant och gå i kvav. Tankarna finns hos er "over there" hela tiden, ni som sitter där ni sitter mitt i händelsernas centrum. Mycket på en gång nu.

    Håller fortsättningsvis tummarna och sänder alla lyckönskningstankar till dig och din familj och övriga omvärld. Håll i er nu och i varandra. Snart har den besvärliga tokan dragit förbi. Sitter här och försöker besvärja eländet i tankarna..

    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Carina,

    här är ett evigt givande och tagande:). Vi får igen mycket av det vi har givit åt våra bevingade vänner. Intressanta saker dessutom.

    SvaraRadera
  10. Tina,

    det som är så härligt är att barn brukar var fullständigt uppriktiga. Inga skrankor där. Ännu. Tack och lov.
    Här är det flexibelt vad gäller vädret just nu, det växlar från minut till minut

    Hoppas att du har sluppit regnet, vet hur vått och mörkt det blir i Göteborg med omnejd när det sätter igång. Man kan bli deppig för mindre

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Hej kommentera gärna minst 3 inlägg i min blogg för att peppa tjejerna och killarna som är med.

    Kommenterar du så kikar jag gärna in i din blogg igen och läser igenom mer noggrant ;) och kanske gillar jag din blogg så mycket att jag lägger till den i "bra bloggar" i min blogg så mina 500-1000 beöskare kan hitta till dig också.

    Mvh Bodypalace – en blogg där alla är vackra & unika
    (ursäkta reklamen men jag ser den som positiv, vill att så många som möjligt ska hitta till bloggen för se budskapet jag vill sprida och motverka kroppsidealen som media spyr ur sig)

    SvaraRadera
  12. Bodypalace,

    du gör som du vill vad gäller att läsa min blogg, här är det inget "tvång" att göra si eller så:D. Jag har läst och kommenterat i din blogg för att jag är intresserad av det du förespråkar och tycker att det är behjärtansvärt på många sätt.
    Jag ursäktar reklamen, tycker egentligen inte alls om att man använder sig av sådan i mina kommentarer, men gör ett undantag den här gången av ovanstående skäl.
    Lycka till med ditt budskap!

    SvaraRadera
  13. Tack så mycket för berömmet :) Nej jag gillar inte heller sådanna reklamkommentarer egentligen. Men som sagt det har hjälpt fler att hitta till bloggen än om jag tex skulle kommentera ett inlägg på vanligt sätt. Hehe men en kommentar i min blogg gör det lättare för mig att komma ihåg din blogg. det är så svårt att hitta bloggar som är mer vuxnare, men jag har märkt att de flesta bättre använder blogspot.

    SvaraRadera
  14. Bodypalace,

    Ingen orsak, håll till godo, berömmet är uppriktigt! Jag tittar in igen till dig igen, var så säker!
    Ha det!

    SvaraRadera