lördag 20 augusti 2011

Duka dig bord....

tänkte kanske sparvhöken när den kom farandes som skjuten ur en kanon mitt framför våra ögon i morse, jagandes en av skatungarna som fiffigt nog tog sin tillflykt under bordet
Hungrig och vacker...
flyttandes från stol till stol, väl medveten om att det fanns någon under bordet....
som var tilltänkt att bli lunch för dagen....
Sparvhöken väntade ut sin mat...
som mycket riktigt tog sig upp på bordet....det är ju där man brukar inta sin föda normalt...märk väl att sparvhöken inte ens tittar på skatan....länge och väl så satt de så där...
ända tills skatungen koncentrerade sig på någonting annat som rörde sig på marken...då svängde sparvhöken sin blick mot lunchhållet till....
och attacken kom...och vi tänkte att nu blir Björnligan decimerad...
Flax och fladder....men........det blev inte någon lunch i Pettas utecafé idag....på marken fanns de andra syskonen Skata och det blev bara för mycket för den hungriga....sju stycken...nähä...
Och så flög sparvhöken snabbt sin kos

Och jag konstaterar att det är dags att tvätta fönster....bilderna blir inte vad de kan bli....men en upplevelse var det nog ändå så gott som på dukat bord.

Jag blev bönhörd, det har regnat i natt, det är blåsigt och småregnigt även nu...nödvändigt gott för torra marker. Det blev också en brödbeställningsrunda till stan idag...det finns kunder som har tagit miste på dag, trodde att det var fredag ....så vi beslöt att det är fredag, fastän det är lördag. Man måste inte krångla till det:D

Bilderna går att klicka större

25 kommentarer:

  1. Nästan för spännande för mig!
    Margaretha
    som i motsats
    till sparvhöken
    betraktade det
    som ett lyckligt
    slut!

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    så gjorde nog vi också, men sparvhöken var nog besviken....och kanske hungrig ännu

    SvaraRadera
  3. Som en liten serietidning! Kul!

    SvaraRadera
  4. eva i Aten,

    Pettas egen serieblogg:).
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Det kallar jag vilig sörvis - fredag fast det är lördag - härligt!

    SvaraRadera
  6. Maria,

    du om något vet ju vad viligt är:)

    SvaraRadera
  7. Suverän bildserie!
    Det ser ut att vara en ungfågel.

    SvaraRadera
  8. Vilken häftig bildserie. Den lilla sparvhöken kanske skulle lyckas bättre om han höll sig till det som namnet antyder. Lagom stora pippin alltså! Jag har ett par fönster som är bra fågelfotoställen. Där får man putsa hela tiden.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Mian,

    vi hade tur i morse:)
    Sparvhöken ser ung ut, ja och det gör oss glada för det bevisar att vi har flere sådana i vår omnejd än det par vi har sett tidigare

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar,

    den som gapar över mycket tappar ofta hela stycket:)
    Här skall putsas för det är såååå förargligt när allting blir mjölkigt och dimmigt. Helt i onödan.

    Karinkram!

    SvaraRadera
  11. Åh så spännande! Vad roligt att du visar bilder på det viset, i en hel följetång. Toppen säger jag :)

    Sv: Nej, det är inte fint med bubblan :))) Vad du är rolig :)) Använder Anti numera. Fast tandkräm verkar ju fungera :)) hihi Trevlig helg till dig också! :)
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  12. LyckligaPraliner,

    helt naturligt så blev det en följetong:)
    Inte så vanligt att få dramatiken uppspelad på bordet så dä, men ibland har man tur också.

    Hoppas bubblan spricker och försvinner precis som trollen gör i dagsljus. Trevlig helg!
    Karin

    SvaraRadera
  13. Häftigt. Det känns riktigt HÖKtidligt med bilderna!

    SvaraRadera
  14. Eivor,

    nu fick du till det :)haha...

    SvaraRadera
  15. Ojoj, vilken rafflande historia och fantastiska bilder!

    SvaraRadera
  16. PS. Kan hälsa från en kraftig och fin och rikligt blommande Berta som fn bor på Listerlandet!

    SvaraRadera
  17. Olgakatt,

    det var nog nästan så att jag darrade litet på manschetten:). Den bara satte sig mitt framför oss.

    SvaraRadera
  18. Olgakatt,

    hälsa Berta tillbaka!:)
    Våra Bertor har klarat sommaren riktigt bra trots en smula vanskötsel eller kanske just därför rent av?

    SvaraRadera
  19. Haha du är underbar! Gillar att göra lördag till fredag sådär ibland :)

    Sparvhöken var fin, vilka ögon! Om du inte skrivit att du fotat genom fönstret hade jag inte ens märkt det!

    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Lotta,

    man måste ju inte hålla så hårt på det här med tider:).Det fungerar ändå.

    Otroliga ögon, skarpa. Det är nog inte för intet som det är en rovfågels ögon.

    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Konstigt att den inte såg dig genom fönstret och flög sin väg. Men den var väl fokuserad på ungen under bordet. Vilken dramatik och vilken tur att du just då tittade ut och just då hade kameran beredd. Fast det har du väl alltid, antar jag :-)!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  22. Musikanta,

    det är så finurligt att när man finns på utsidan så ser man nästan inte vad som finns på insidan, troligen på grund av att vi har så tjocka väggar. Fåglarna tittar inte in,så intressanta är vi nog inte:). Någon talgoxe kan bli litet närgången, men oftast bryr inte den sig heller om annat än fönsterkittet och insekter som gömmer sig i alla springor.
    Om jag kunde bestämma så skulle alla människor ha en kamera mitt i tredje ögat:).
    Karinkram!

    SvaraRadera
  23. Så mycket spännande som kan hända utanför fönstret! Jag älskar rovfåglar men ser sällan några på nära håll. jag är med i en ornitologiförening och de har speciella rovfågelsdagar. Jag borde följa med ut på en sådan :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  24. Lotta,

    ja, mitt i allt så blir allting så dramatiskt:).
    Jag tänkte också gå med i en ornitologförening en gång för rätt många år sedan, men det blev i alla fall ingenting av det. Nu är jag gift med en ornitolog så det fixade sig trots allt.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Men guuuud va häftigt...snygg serie!!!
    GRATTIS!!!
    Vafför händer aldrig sånt mig för????

    SvaraRadera