onsdag 10 augusti 2011

Dramatik

blev det igår kväll när vi intog vår middag i västersol på balkongen. Mitt i allt så satte sig en rovfluga ner med en flugsläkting i klorna på mitt högra pekfinger. På mitt knäpparfinger! Tur att familjen har en fotograf till som genast sprang efter kameran
Världen är rätt grym gott folk, den ena varelsen sitter och äter i allsköns ro, då en annan sätter sig ner på den och suger musten ur en tredje....och allt handlar om överlevnad
Lång tid tog den på sig också....mitt finger i stark förstoring ser allra minst ut som en Michelingubbe som brukar finnas på lastbilar:D. När jag slutligen knäppte till litet extra med fingret blev den ilsken, surrade till litet extra och flög rakt i håret på mig med sin döda vän eller ovän. Knäppgök! Hmfr...
Tala om middagsfrid!
När jag befann mig i trädgårdslandet en stund senare skränade gässen ovanför mig i långa plograder. På bilden är ett gäng på väg söderut och jag vinkade och hälsade inom mig till alla bloggvänner på vägen och tänkte en aning vemodigt att nu är hösten på väg...sommaren är kort
...men mycket vackert och gott finns att ta vara på...vävarkardornas vackra fröställningar kommer väl till pass som bordsdekorationer i Gula salen under vinterhalvåret...nu skall de hängas upp och ner för torkning
..och som motgift mot rovflugors hetsiga liv avslutar jag inlägget med sommarens allra sista Peace-rosor. Tror jag, jag ser inte en endaste liten början till ny knopp...annars brukar den blomma ända tills frosten tar den i oktober...kanske den hinner....

Uffe besiktar Volvon och gör ärenden i stan, jag vaktar butik och café. Tillsvidare har det varit tunnsått på kunder, så antagligen blir det en riktig bra dag för att storstäda både här och där, plocka i högarna som har fått vänta när vi inte har haft tid...

12 kommentarer:

  1. Tur att det inte var dig den sög musten ur!
    Margaretha
    i regnet

    SvaraRadera
  2. hua äckliga fluga så fräck!! Placera sig på ditt bästa finger..fast du fick ju bra foton på det lilla monstret. Jojo det går mot höst, här med..regnet öser ner och luften är sval...Undrar om man ska gilla läget. Lika bra att bestämma sig för det, då går det lättare..Men sommaren har varit fin och bra så int ska man klaga...Lycka till i din städning,om nu inga kunder svämmar in...Kram Karinakusina

    SvaraRadera
  3. Margaretha,
    jag var väldigt glad att jag inte var den lilla flugan!
    Karin i solsken och med kunder på rad, fastän Uffe tar hand om dem. Jag skördar dill i trädgårdslandet

    SvaraRadera
  4. Oljekritan,
    tror nog att den inte vet bättre, rovflugan. Den är född sådan.:D
    Uffe tog bilderna, jag poserade med dekorationen på mitt pekfinger.
    Luften är svalare igen, jag tycker om höst så det gör mig ingenting, tycker att det också är skönt och har sin tjusning. Allt blir lugnare men ekorren vaknar inom mig. Nu skall det samlas in, allt som går att samla i förråden inför vintern.
    Städningen får vänta, jag städar på utsidan och Uffe sköter om kunderna som faktiskt börjar röra på sig hitåt igen.
    Karinkusinakram till Karina

    SvaraRadera
  5. Rovfluga! Vilket drama och vackert fångat på bild!

    Ja, fåglar som flyger österut, sista blomningen är tecken på en årstid i förvandling. Jag har börjat vänja mig vid somrar som börjar tidigare och pågår in i september - det gör skillnad och bidrar till att vintern inte känns så besvärlig och lång. Däremot kan jag sakna den klara höstluften och få klä sig i sköna hösttröjor när min inre klocka tycker det är dax. Det är bra på olika sätt runtom vår härliga planet :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    det är nog bara att konstatera att högsommaren är förbi för i år. Nu är det sensommar och så brukar en indiansommar komma just innan hösten är här.
    Men alla årstider har sin tjusning och jag tycker om dem allihopa. November kan vara aningen grå och mörk, men det finns så mycket roligt även under den tiden att syssla med. Du har det mera jämnt runt hela året har jag förstått och jag förstår att du kan sakna växlingarna. Vi har mycket att vara glada över på alla ställen vi bor på, fastän vi lätt glömmer bort det.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Åh så intressant med rovflugan. Sånt här gillar jag!
    Jag har bloggat om en liknande händelse i detta inlägg:
    http://miansblogg.blogspot.com/2009/09/mitt-i-naturen.html

    SvaraRadera
  8. Mian,

    så fantastiska naturbilder du tar! Jag var in och tittade på ditt inlägg från september 2009.
    Naturen är full av incidenter som man kanske inte förvånas av men ändå fascineras av.

    SvaraRadera
  9. Men fy vilken fluga!! Jag tål det mesta men sånt där har jag lite svårt för dock. Min son tyckte att det var mycket intressant att se. Han stirrade med skräckblandad förtjusning när jag berättade vad den gjorde med den andra flugan hihi. Ditt finger gillade jag :)) Om inte du skrivit vad det var vet jag inte om jag hade kunnat gissa på ett finger, för det ser onekligen väldigt...intressant ut ;))
    Ja tack, skicka mig frön från trädet. Kan jag välja vilken bröd jag vill? Gärna grovt bröd med solrosfrön på t.ex ;)

    SvaraRadera
  10. LyckligaPraliner,
    ja, inte var den gullig precis:). Sätter sig på mitt finger och intar sin föda, så där bara...

    Mitt Michelinfinger, haha. Tänk att det ser ut så i verkligheten många gånger förstorat. Intressant i och för sig.

    Det låter som om du vill ha ett brödträd med Adrianbröd i. Grovt rågbröd och med mycket solroskärnor i...få se nu om det har börjat fröa av sig:)

    SvaraRadera
  11. Den där flugan hade inte suttit länge på min hand...
    Saknar inte högsommaren så särskilt mycket - lider av värmen. Just nu mår jag som bäst, när det är lagom varmt. Har alltid varit mycket förtjust i hösten, eftersom livet för mig brukar börja då.

    Tycker sommaren är tråkig när folk är borta och många har semesterstängt. Men jag förstår att det är lite skillnad när man har cateringfirma och "pensionat" eller vad jag ska kalla det :-)!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Musikanta,

    jag är för nyfiken av mig, vill veta vad som händer, så nog får de sitta kvar och äta färdigt innan de lättar och flyger vidare.
    Lagom varmt gillas här också:). alla årstider har sin tjusning och den ena lyfter den andra på olika sätt.
    Vår tid för café är nu, maj till och med september. Catering håller vi året runt, pensionat har vi inte.
    Karinkram!

    SvaraRadera