lördag 6 augusti 2011

Det finns i blodet....

..havet, alltså!
Vi tar varje tillfälle i akt när vi får möjlighet att vara ombord på Albanus i cateringsammanhang.
Även fast man nästan alltid befinner sig under däck i byssan, ges möjlighet till några njutbara stunder uppe på däck om man inte ligger på latsidan utan låter arbetet gå undan.....
Vi hade ett bra väder för lugn seglats med ett femtiotal människor ombord varav många aldrig hade varit på ett litet segelfartyg....upplevelsen tycktes vara total....
Vi hade inte särskilt mycket vind för att segla....
Jag återkommer med mera bilder och berättelser om resan och om Albanus, för vi har åter ett stort cateringuppdrag i kväll. (210 personer), så förutom att få igång caféet som stänger tidigare idag på grund av förekommen catering, så finns att pyssla med:).
När vi satte oss i bilen vid 22.30-taget igår kväll hade mörkret redan börjat sänka sig

Vädret i dag ser ostadigt ut, det är molnigt, småblåsigt och varmt (21 grader just nu)
En fin lördag önskas!

14 kommentarer:

  1. Oj, vad ni hinner med allt möjligt.
    Är Albanus en gammal segelbåt?
    Vilken massa folk att traktera ikväll... Lycka till med det! Och visst går det så bra!
    Ha en fin lördag där!
    kram

    SvaraRadera
  2. Lisbet,

    det är det som är tjusningen med vårt arbete:). Det varierar verkligen.
    Albanus är sjösatt år 1988 och byggd efter ritningarna från den gamla Albanus som strandade vid Raumo år 1904, tror jag om jag minns rätt. Det är så länge sedan och minnet tryter:D.
    Albanus är en galeas.
    Tack för lyckönskningarna, vi räknar med att det skall gå bra.
    kram

    SvaraRadera
  3. Härligt - även om ni mest är under däck, är ni ändå på havet! Vackra bilder!
    Lycka till med uppdragen och ha en fin lördag!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  4. Men så underbart att få vara med på en så härlig båt i lugnt vatten! Hur orkar ni med så mycket jobb från tidig morgon till så sena kvällar?
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder! Vi var på en liten båtresa häromdagen till Spinalonga. Härligt att vara till havs(eller sjöss)!

    SvaraRadera
  6. Ann-Mari,

    så är det!:) Men helst är jag ändå på däck så jag kan se mig omkring på ett annat sätt.
    Tack för lyckönskningarna!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  7. Anelias hantverk,

    det är fint! Mycket!
    Vi orkar för att vi tycker att det är roligt!:) Trivs som fisken i vattnet med vårt arbete och då går det mesta som en dans.
    Ha det bra du också!

    SvaraRadera
  8. Eva i Aten,

    det är härligt på alla sätt, behöver inte vara lugnt för min del, gillar när det går undan....
    Sjö för min del är mera inomskärs, havet utanför:)

    SvaraRadera
  9. Segla ligger i mitt blod, tack vare släkten på ön. Jag tror inte jag behöver skicka över energi till dig, du är så himla duktig på att rodda cateringen ändå! Duktiga du..

    kram!

    SvaraRadera
  10. Härligt med positiva människor.
    Vi är åter i Huset och det är TallShipRace i Halmstad så vi har sett alla sorters segelbåtar.
    Fantastiskt när manskapet står på rårna när de seglar in.
    Fint badväder har vi haft flera dagar också och vi gör ingen nytta, som ni.Kram!
    Eva

    SvaraRadera
  11. the shed,

    det kan jag förstå:D!

    Tack för snälla ord ,men ikväll hjälpte inte energin fullt ut, för det kom 240 hungriga och vi hade fått beställning för 210 personer. 30 personer blev utan! Och inte kan man trolla alla gånger. Inte vårt fel, en ren arrangörsmiss, som jag hoppas ordnade upp sig för alla inblandade. Man hade glömt att uppdatera och berätta för oss att antalet hade stigit. Tur att man har svart på vitt sådana här gånger.

    kram!

    SvaraRadera
  12. Eva,
    så härligt för er med alla segelfartyg! Skulle gärna vara där!
    Vet du, jag tror att det är väldigt viktigt att bara bada och ha det skönt, det är nog mera nytta med det än man kan tro:).
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Att ha havet i blodet... det är en vacker tanke!

    SvaraRadera
  14. Carina,

    givetvis är det en tanke, men också en stark känsla för oss som har fötts och vuxit upp på en ö mitt i havet. Havet har stor betydelse för de flesta av oss
    En kvinna jag känner som har flyttat hit sade en gång åt mig att hon hatade havet, men landsbygdens alla sädesfält var himlen för henne. Den glöd hennes stämma och hennes ögon utstrålade gjorde att jag förstod henne fullständigt. Vi har alla våra hav i våra ådror..

    SvaraRadera