måndag 1 augusti 2011

Daggen låg som ett täcke....

överallt i trädgården vid sextiden i morse.....
Bänkar och bord var droppande våta och glänste i morgonljuset
Jag har kanske inte visat hur ryggsäcks-väsk- och kängkrukorna ser ut just nu? Allt växer och frodas förutom kängblommorna (nejdå...det beror inte på gamla odörer och fotsvett:), utan rätt och slätt att det har blivit för litet vattnat....

När solen stiger upp är ljuset som allra vackrast.....
Hypericum blommade som en uppåtgående sol den också...
och gräset gnistrade av daggen.
Jag har nog aldrig presenterat lilla Trug för er, tror jag?
Det lilla äppelträdet som inte vill bli större än som på bilden...det är femton år gammalt.
I år har det skaffat sig ett litet vildskott, två äppel var på gång men plötsligt så blev lilla Trug så bra att hoppa höjd över för småkillar som hälsade på och äppelkarten ramlade av.
Tokig som jag är så pratar jag alltid litet extra med lilla Trug som inte ger sig fastän det är så litet...ibland har jag givit lilla Trug strömmingsrens som näring men.....nej, lilla Trug blir inte större...

Vi har haft en riktigt lugn dag idag, gäster kommer och går i masande takt, det är nog lugna planetpåverkningar denna dag verkar det som....nu sitter två familjer i Fyrklövern och intar saffranspannkaka...

Jag har knäböjt i Fyrklöverlandet en timme och dragit bort ogräs och gamla fröställningar.
Skönt att få det gjort.....

och i London har man börjat med julhandeln.

24 kommentarer:

  1. Du får kanske hägna in Trug, så att nästa års skörd blir tryggad.
    Margaretha
    som är glad att
    hon inte är i
    London!

    SvaraRadera
  2. Nej inte London hua för julhandel.
    Men i morgon åker vi ner igen till HUSET.
    Det lockar så.
    Tänk så kämpigt lilla trug har det. Hägna in är ett bra förslag....Kram från eva

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    vi har talat om det själva. Trug behöver skyddas:).
    Jag är också glad att jag slipper vara i London.

    SvaraRadera
  4. Eva,
    huar gör jag också!
    Ha det gott i HUSET! Sommarsolen värmer ännu.
    Jag vet faktiskt inte om Trug har det kämpigt, Trug är bara som Trug är. Liten och glad.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Julhandel!? Redan..på vilket sätt då?
    Lille Trug verkar vara kort i rocken, stackaren.
    Jag har ett familjeträd med fem sorters äpplen som brukar digna av äpplen. Men i år så ser jag bara ett, så Trug verkar inte vara ensam. Stor som liten..

    kram!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder, som vanligt här hos dig. :) Ja, lilleTrug, som till och med har fått en namn måste nog få skydd. Julhandel!! Jag tror jag dånar. Såg föresten i SvD i söndags att ni har plats för fler på ön. :)

    Varma Kramar

    SvaraRadera
  7. Så tokigt med lilla Trug...
    Vackra bilder! Ni har det allt bra där ni bor!

    SvaraRadera
  8. Vad rolig planteringen i ryggsäcken blivit. Krasse är en sådan där härlig gammaldags växt. Om du plockar fröer något från din trädgård och vill sälja så skriver jag upp mig på listan. Jag skulle vilja ha lite nordisk blomprakt här.
    Mysigt med morgondaggen. Kramar

    SvaraRadera
  9. the shed,
    Harrods och ett stor varuhus till som jag inte minns namnet på längre, har börjat med försäljning av juldekorationer och saker för att turisterna skall köpa med sig hem...full jul med julmusik.

    Orsaken till att Trug heter Trug är för att man brukar säga att de har gått i trug när tillväxthormonet har blivit stört på något sätt.
    Enligt en trädgårdsmästare som har synat vår lilla sötnos Trug:).
    Vi har också ett familjeträd med tre sorter men två sorter vill någonting medan den tredje gömmer sig någonstans:)

    Kram till dig Tina!

    SvaraRadera
  10. Ewa,
    Tack!:D Jag blir glad av dina ord.
    Orsaken till namnet Trug är för att man säger att de har gått i trug när de inte vill växa p.g.a att tillväxthormonet har fått en störning. Och lille Trug skall bli skyddad.
    Jag dånar jag också vad gäller julhandeln.
    Här finns plats för flere personer, vi är blott och bart bara 27000 på 6000 öar. Välkommen!:)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Eva i Aten,

    du har så rätt, vi har det allt bra där vi bor. Önskar att jag kunde dela med mig mera konkret till dem som inte har det lika bra som vi har det.

    SvaraRadera
  12. Magdalena,

    den tog sig riktigt bra och skulle nog ha blivit ännu bättre om jag hade haft tid att sköta om allting litet bättre än vad jag har gjort.
    Jag plockar gärna frön och delar med mig, utan betalning Magdalena, Skriv din adress på min mejl madame@aland.net, så kommer det ett kuvert så småningom när jag har flere sorter att dela med mig av:)
    Nu just händer mycket vad gäller just det.
    Kramar

    SvaraRadera
  13. så fint det är lilla minipinidvärgäppelpäppel..kan ju bara få vara söt lilla Trug, men lustigt..inge äppel på så många år.Kanske det behöver en pojkvän..eller är den en flicka?? Surrar bina där??..Gillar dina lustiga käng och väskkrukor..skönt är att få vara hemma och läsa igen om dina trevliga dagar...har inte nån iphone med internet..och tänker inte skaffa...på semester så kopplas nätet av för mig...hej svej lilla Kusinfin//Karina

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,

    välkommen tillbaka till cyberrymden:). Du är saknad men jag hoppas att du har haft det jätteskönt och bra i Skåne!
    Lilla Trug håller på att skaffa sig en partner, ett litet rotskott har satt fart så Trug är inte ensam längre (ännu, snart tar nog Uffe sekatören och klipper till,hujhuj)
    Klokt att lämna allt internetande hemma när du är på semester.
    Hej svejs på dig själv Karina!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. Hade gärna tagit en sväng till London igen - men INTE till julskyltande Harrods eller var det nu pågår nåt så vansinnigt i högsommaren.
    Fast jag kan lika gärna erkänna att jag köpte en julklapp häromdagen, ett så läglighetsköp. Än pågår bra reor, nämligen!

    SvaraRadera
  16. Lilla Trug! Jag blev alldeles varm när jag läste Karin. Så liten, men stark. Bra att ni pysslar om så bra!

    Jag tycker också om morgonljus, ja jag kan gå upp tidigt bara för att få känna den där speciella känslan. Du berättar så härligt och dina bilder är en njutning. Krassen är läcker!

    Och finns det något godare än saffranspannkaka? Har du ett bra recept som du kanske delar med dig?

    Stor kram!

    SvaraRadera
  17. Olgakatt,

    ja, det är säkert skillnad på vart man beger sig i London. Harrods och ett varuhus till har inte bara börjat skylta, de har hela avdelningar fyllda av julsaker som man lockar kunder att köpa. Julmusiken skall hjälpa till.
    Självklart måste man passa på när man hittar någonting bra att inhandla:)

    SvaraRadera
  18. Lotta,

    lilla Trug, vår söta dvärg i trädgården. Kanske den har tänkt sig att bli en bonsai?:D
    Morgonljuset är underbart fint.

    Absolut skall jag dela med mig av receptet. Det kommer

    Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera
  19. Grattis på namnsdagen idag den 2 augusti! Vi har ett litet plommonträd som inte vill växa eller ge några plommon, men det beror nog på att det är någon åder i marken just där vi satte det. Jag har försökt sätta träd och buskar ungefär där förut och ingenting har tagit sig. Så nu ger jag upp...

    Egentligen är det väl inte konstigare att köpa julsaker i juli än att köpa dem i januari när julen har tagit slut och man rear allting. De som planerar julklappar nu är förståndiga - finns väl ingenting som är så hemskt som att vara ute i sista minuten och trängas med alla andra.
    Kramar från Ingrid som skyr julklappar som pesten..

    SvaraRadera
  20. Musikanta,
    tacktack, i Finland firar jag min namnsdag den 25 november:). Bra att bo så här mitt emellan, på det sättet får jag fira två gånger per år.

    Vår lilla Trug har gått i trug som det lär heta på fackspråk, på grund av att tillväxthormonet har blivit stört i tidigt skede. Trodde också att det hade med platsen att göra men så var inte fallet.

    Att köpa julklappar är väl knappast något fel att göra när som helst under året. Det jag opponerar mig rent känslomässigt för är att man inte har någon som helst skillnad på årstider och traditioner längre. Vi kan fira påsk också till midsommar för min del, allt är ändå hipp som happ. Jag tycker inte om det!
    Den genuina stämningen som brukar följa med i olika traditonella sammanhang har inget värde längre. Allt handlar om profit och vad lämnar vi efter oss åt dem som kommer efter oss? en helt ny värdering med betoning på det materiella och allt vad vi har lärt oss blir ett minne blott. Du får spela julsånger på midsommarafton osv:D. Det är dit vi är på väg....tror Karin
    som ger kram!

    SvaraRadera
  21. Karin:
    Det var väldigt pessimistiskt :-)! Håller med dig till viss del, kräftor och jordgubbar året om t.ex. Men visst firar vi jul och midsommar när vi ska även om vi sjunger samma sånger när vi dansar runt granen som vi gör när vi dansar runt midsommarstången, haha.

    För min del handlar de stora högtiderna aldrig om materiella ting eftersom jag för det mesta spelar på julen, påsken och ibland även midsommaren.

    MM är ju vegetarian, så det blir den gamla vanliga vardagsmaten till jul- och påskmiddagen och julklappar har vi aldrig gett varandra. (Vi åt pizza på julafton innan vi blev för tjocka!) Jag hinner inte med släkten eller barnbarnen heller så vi ses för det mesta efter jul. Så någon genuin stämning mer än den som man får i kyrkan är det vanligen inte tal om. Men den stämningen räcker för mig...
    Ingrid som faktiskt inte förstår att man kan bry sig om någon affär säljer tomtar på sommaren.

    SvaraRadera
  22. Musikanta,
    det blev nog aningen väl mycket av det hela nu bara för att jag skrev att man har börjat julhandeln i London.
    Var du får in det pessimistiska förstår jag inte, jag säger bara vad jag tycker.
    Var och en får fira jul och andra helger precis som de vill för min del, jag gör det på mitt sätt och vad det nu har med julhandeln i London att göra förstår jag inte alls. Jag vidhåller fortfarande utan att bli kallad pessimist att allting urartar vad gäller traditioner. Varför hålla fast vid dem om man ändå inte bryr sig nämnvärt.

    SvaraRadera
  23. Du var väl lite pessimistisk när du talar om att nästa generation inte kommer att ha några traditioner att hålla sig till och att allt i tillvaron bara kommer att röra sig om snöd profit *ler*.

    Jag är uppfostrad i en miljö där man började pynta till advent, gjorde korv och leverpastej och städade hela veckan innan jul. När äntligen julaftonen kom var min mamma helt slut. I mitt tidigare äktenskap var julen ett enda långt ätande och drickande och jag var oerhört tacksam när den var över.

    För mig är sådana traditioner inte så viktiga längre - jag saknar inte kräftkalasen eller midsommarluncherna. Mina barnbarn däremot är alla döpta, så doptraditionen kommer de säkert att föra vidare till sina barn. Alla mina tre barn är också vigda i kyrkan, så den traditionen hoppas jag också kommer att leva vidare.

    Naturligtvis menade jag inte att DU var pessimistisk - jag känner ju dig som en glad och livsbejakande person genom bloggen. Jag tycker bara fortfarande att det är konstigt att så många blir så upprörda över att man säljer lite julkrams mitt i sommaren. Det är ju bara att låta bli att köpa.

    Hade jag hittat min tomtelisa, som så tragiskt gick i flera bitar förra julen, i någon affär nu, skulle jag omedelbart gått in och handlar en ny.

    SvaraRadera
  24. Musikanta,

    för mig har det inte så stor betydelse alls om man säljer julsaker i London mitt i sommaren, det var bara ett påpekande att så är fallet. Att jag sedan tycker att tiden är ur led på många sätt vad gäller traditioner är en annan sak. Det kanske är just därför som det blir så stressigt för alla måsten som kommer i tid och otid, när man inte tar det naturligt längre utan att allt är en enda stor köpfest.
    Julen blir ju just det man gör den till eller vilken annan helg som helst. Vi jobbar ju nästan alltid alla helger så ....
    För övrigt så håller jag just på att förfärdiga en julklapp:D

    SvaraRadera