torsdag 4 augusti 2011

Bröd åt Katrina....

Varje år bidrar vi med bröd till evenemanget Katrina, så också i år. Uffe körde in det varma brödet till stan som skall ätas tillsammans med en rödbetssoppa av ca tjugo musiker.
Katrina har blivit en årligen återkommande kammarmusikfestival på Åland. Årets festivaltema är "Brev och resor till havs" och flera av konserterna hålls i lokaler längs den historiska postvägen mellan Eckerö och Vårdö. Många är de tillfällen man har att lyssna till skön musik under tiden den 1- 6 augusti. Katrinakammarmusiken seglar vidare med galeasen Albanus till Kumlinge och Lappo för att nå slutmålet i Åbo. Årets tema har en direkt anknytning till Åbo, kulturhuvudstadsprojektet "Klingande brev- musik längs den gamla postvägen mellan Stockholm och Åbo", där den åländska föreningen Katrina är en av initiativtagarna
Idag har man redan haft en frukostkvart med musik på Bagarstugan Café och Vin, kl tolv blir det en liten konsert på museifartyget Pommern, med musik av Acerbi-Crusell och i kväll drar musiken vidare till Kvarnbo Gästhem där Janaceks och Beethovens brev diskuteras över en dryck med tapas, innan man i Saltviks kyrka får lyssna på Kamuskvartetten som framför musik av ovannämnda plus Byström.
Dagen avslutas med konsert i Sankt Görans kyrka i Mariehamn.

Vi blir alltid inbjudna till valbar konsert varje år, varje år kan vi inte delta på grund av våra egna evenemang, synd nog. Nu hoppas vi på att Katrinaföreningen hittar på ett tema till ett annat år,som skulle passa dem att också hålla en konsert här hos oss så småningom. Vi har ju salen, vi har akustiken och plats för många stjärtar att sitta. Hoppas att det kan bli så....
Ett ekologiskt tema, kanske....finns det någon sådan kammarmusik?

Solen skiner från molntussig himmel, det är 22 grader varmt i skuggan. Hit har det varit holländare, svenskar , ålänningar, finländare och kanadensare. Tillsvidare....klockan är bara elva ännu.

24 kommentarer:

  1. All kammarmusik är väl ekologisk - fast man får väl inte ha syntetstråke då?
    Så trevligt det låter med musik i varje buske!
    Margaretha
    som gillar
    Lappooperan

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    Så är det nog, så givetvis skall de komma hit och lämna syntetstråken hemma:).
    Det är ett välbekommet återkommande evenemang med musik i alla buskar.

    Karin som nog knappast har lyssnat på Lappooperan? Som vanligt osäkert

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med kammarmusik! Där hade jag velat vara just nu, om inte i varje buske... så åtminstone i några!

    Sv: Wow, fantastiskt med bloggosfären… Jag ser direkt att det är en knölklocka. Nu, alltså…! Tacka Uffe för den utomordentliga kunskapen.
    Det är en mycket besvärlig art och nog inte en plåga enbart hos mig.

    Fortsatt trevlig sommardag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ailas,

    det är mycket trevligt och ännu trevligare skulle det vara om man kunde vara med och lyssna på allting. En hel vecka med ljuvlig musik och så avslutning med seglats till kulturhuvudstaden. Inte illa.
    Uffe hälsar och nickar så glatt!

    Ha det gott du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag är imponerad av makens stora kunskaper, både när det gäller musik och blommor. Han visste ju namnet på min sopran - som jag förstås glömt namnet på men har sparat någonstans. Jo, hon hette Ingrid! Ditt bröd ser fantastiskt ut, mums för kammarmusiker. Själv föredrar jag storband :-)!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Musikanta,
    tur att smaken är delad som baken:).

    Jag är allätare vad gäller musik men har förstås mina favoriter. Uffe är utbildad inom området biologi och botanik så det är rätt naturligt att han kan en del.:D

    Karinkram

    SvaraRadera
  7. Perfekt att kombinera musik och gott bröd :-) De där bullarna hade passat bra till mitt eftermiddagsfika :-)

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    det finns fortfarande några bullar kvar så skynda dig:D!

    SvaraRadera
  9. Tänk om jag kunde vara på "din" ö nu!!!!!!! Oj vad jag skulle njuuuuuta av både musik & gott BRÖD!
    Håller tummarna att ni kan få något till ert ställe nästa år!
    Må väl och ha det så bra.

    SvaraRadera
  10. Monica,

    ja, inte skulle det vara så illa, eller hur?
    Men säkert blir det tid för det också någon gång även för din del, gissar jag.
    Tack för tumhållningen!
    Må så väl och ha det bra du också!

    SvaraRadera
  11. Ett litet förtydligande i all vänlighet:
    Katrina tar aktivt del i ett Åbo 2011 kulturhuvudstadsprojekt som kallas ”Klingande brev””. Är alltså inte själva intitiativtagare. Men för att rådda till det ännu mer så är Tiila Kangas konstnärlig ledare för Katrina kammarmusik och dessutom konstnärlig planerare för konsertserien Klingande brev. Ett riktigt hopkok alltså.
    I morgonkväll är jag på Erkas byagård i Vårdö by och recenserar Då är det bland annat den fantastiske lettiske Petris Vasks musik som framförs.
    Men tack Pettas för ert fina bidrag.

    SvaraRadera
  12. Eivor,
    jag har bara hämtat uppgifterna från deras egen broschyr och där står det precis så här...."där Katrina är en av initiativtagarna". En av...och så skrev jag nog också:)
    Texten är underskriven av Tiila Kangas.
    Ser nog inte hopkok i det här alls egentligen. Klart som korvspad skulle jag säga.

    Oj, så roligt det skulle vara att vara med på Erkas byagård....och på alltihopa. Läste dina recensioner i din blogg.
    Ha det gott med alla kammarmusik!

    SvaraRadera
  13. Karin,
    Du skulle nog minnas Lappooperan om du hört den. Musik av Kaj Chydenius och text av arvo salo, som nyligen dog. Här kan du lyssna på ett utdrag:
    http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=69&t=&a=2096
    Margaretha

    SvaraRadera
  14. Ja,du skrev nog rätt.Jag tolkade in lite mer information (gäller mig själv) efter att jag hört Tiila Kangas presentera projektet på Alandica i går. Jag uppfattade de då som att kulturhuvudstadsåret startade det. Gick in på den här hemsidan nyss.
    konserter.http://www.turku2011.fi/sv/konsertserien-klingande-brev_sv

    Hur som helst så är det ett bra initiativ.

    SvaraRadera
  15. Margaretha,
    då har jag med all säkerhet inte hört den eftersom jag inte minns den, men tack för tipset, jag skall öppna adressen du gav mig och lyssna:).
    Tack! Sånt här gör mig glad!

    SvaraRadera
  16. Eivor,
    så bra!:D
    Jag önskar att jag hade tid att lyssna på musiken där den spelas upp jag också men det får vänta....
    Tack för hemsidestipset, nu har jag sysselsättning en stund framöver medan chokladtårtorna gräddas i ugnen.

    Ett väldigt bra initiativ är vad det är. Man blir imponerad, mycket.

    SvaraRadera
  17. Hej "pitkästä aikaa"!
    Hur smakade den musikersoppan? Hoppas god! :)
    Här har vädret slagit om lite grann, till det svalare. Helt ok tycker jag, som inte precis älskar det heta svettiga vädret.
    Hittade han nya däck till din cykel?
    Själv har jag insett att jag måste få skaffat en ny cykel. Den jag har inköptes 1981 och användes flitigt av mig i många år. Sen har barnen turvis använt den då egna cykeln krånglat.
    Vi hyrde ju cyklar i Mariehamn och de var superbra! Jag vill ha en exakt likadan som den jag nötte baken på där! Får börja spara till en :)
    Här återgår livet så småningom till det vanliga och det känns bra det också.
    Ha så bra!
    kramar

    SvaraRadera
  18. Lisbet,

    Hej!:)
    Vejt int, hur soppan smakade, vi bidrog bara med bröden och någon annan med soppan. Gissar nog att det var röda Barbro som hade kokat den och då var den säkert god, rödbetssoppan.
    Vi har fortfarande kvavt och varmt men ändå skönare än när det var som värst.
    Du kan lita på att jag har så gott som en ny cykel nu, nya däck och nya delar. Dessutom har han provcyklat den åt mig vilket jag inte har haft tid med ännu. På söndagkväll tror jag att det blir. Bäst att säga tror.
    De har tidigare sålt hyrcyklarna på hösten till reapris. Vet inte om de gör det längre, men kan ta reda på. Gissar att det var RoNo du hyrde cykeln hos.
    Ha så bra själv!
    Kramar!

    SvaraRadera
  19. Vad härligt Karin! Och det skulle väl passa helt perfekt med en kammarkonsert där direkt hos er? Prata med dem vet ja!

    SvaraRadera
  20. Så trevligt med Katrinafestival! Allt låter härligt, med bröd och soppa och att evenemanget pågår i flera dagar och på flera platser.
    Molntussig himmel och 22 grader dessutom...perfekt tycker jag!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Carina,

    det måste nog till en diskussion, helt riktigt!
    Få se var jag landar?:D

    SvaraRadera
  22. Lotta,
    jag upplever att folk lever upp litet extra den här festivalveckan. Och vem skulle nog inte göra det när musiken är förhärskande?

    kram!

    SvaraRadera
  23. Det är jobbigt med vissa bloggar. Man blir så hungrig och sugen! Din blogg är sådan. Är det inte tulpaner jag vill äta ;), så är det bröd eller bakverk.
    Jag är himlans dålig på att baka bröd och har inga vidare bra recept. Men känner att jag behöver hitta på något eftersom bröden i vanliga mataffärerna här i USA är otäcka. Kramar i massor

    SvaraRadera
  24. Magdalena,

    jag får väl göra ett inlägg om hur man bakar på allra enklaste sätt, längre fram?:D

    kramar i samma mängd!:)

    SvaraRadera