söndag 3 juli 2011

Vi gjorde en liten avstickare...

till Sund igår kväll efter vi hade stängt caféet. Vi körde genom Ålands enda och längsta, samtidigt kortaste tunnel, vid Färjsundsbron. Café Uffe på berget ligger ovanför och har en vidunderligt fin utsikt.
Vårt mål för kvällens cateringuppdrag var Eden....en stugby i Högbolstad, där man minsann tänker på brandsäkerheten för i telefon/elstolparna hängde det brandsläckare litet här och var..
När vi hade levererat och presenterat maten och pratat en stund med de tio tyska journalisterna ville de att Uffe som f.d. pressfotograf skulle ta en bild av dem. Jag passade på att ta bild av bildtagandet...kan man säga att jag har varit en paparazzi på bästa paparazzimanér och tagit bild av en hel hop av paparazzis?
På vägen tillbaka kunde konstateras att Träflyte låg i hemmahamnen
Kastelholms Slott var också hemma som sig bör:).
Vi körde vidare mot Mariehamn och Pilsnermackan som behövde mera bröd innan vi så småningom "landade" hemma i vår egen trädgård.

Söndagen började med ett åskväder....Tor drog vidare mot Eckerö och Hammarland...men han lämnade tack och lov litet regn efter sig...nu är det uppehåll, vi har haft ett antal personer här och intagit sitt förmiddagskaffe, hämtat sallader m.m.
Dagen rullar vidare....

10 kommentarer:

  1. Du paparazza, lite kul fotovinkel där!
    Träflytet såg riktigt bekvämt ut, tom staket o altan..inte illa.
    Hos mig är det varmt o kvavt men det kommer en skön bris från havet. Än så länge inget regn, ska fortsätta lyssna på Sommarprataren nu även om hon låter lite trög.

    Ha en fin dag! Kramen

    SvaraRadera
  2. the shed,
    :D, Träflyte är en riktig godbit med bastu och alla bekvämligheter. Kapten Haddock med fru reser runt i skärgården och har det bra i sin husbåt.
    Vi har kvavt igen, åskan ligger runtomkring oss och småmullrar men det är uppehåll.

    Ha en fin fortsättning på dagen du också.
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Skönt att ni fick lite åska och regn. Behövdes nog, både av människor och växtlighet. Det bästa med hettan är de underbara kvällarna, men dagarna blir en pina!
    Hos mig är det svalt och skönt just nu. Mulet också. Ska ut och ansa en liten stund, tror jag... eller så fortsätter jag med boken. Kan ju bli båda, fast inge samtidigt. :)

    Fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Å, det där väckte minnen från förra året! Jag satt på kaféet på berget när en man som jag tror var från Australien kom upp och ställde sig och bara SÅG utsikten och utbrast Oh My God, oh My God! Kastellholm var jag också på men kapten Haddock behagade inte hålla sig hemma just då så det mötet har jag kvar till nästa gång jag kommer till Åland.
    Vi har 28 grader och kvavt som bara den men ännu ingen åska och inget regn. I andra delar av Skåne har man haft blixtnedslag och skyfall och elavbrott sedan i går. Svetten flödar bara man lyfter en arm så den planerade häckklippningen får vänta litet till.

    SvaraRadera
  5. Ailas,

    det gäller som sagt att hålla sig på den vandrande pinne-nivån:). Minsta möjliga ansträngning...här är kvavt som bara den....jag upplever att det nästan är som augusti brukar vara...

    Vi är bortbjudna på middag ikväll och det skall bli skönt att bli serverad för en gångs skull:).
    Helt klart är att maten blir gammaldags tysk..antingen sauerkraut eller vildsvin...
    ha en fortsatt fin söndag du också!

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    och jag förundras över att människor från andra världsdelar som har alla slags utsikter blir så hänförda över våra öar. Naturligtvis så tycker jag att de är de allra vackraste men...
    Förhoppningsvis så läser kapten Haddock det här inlägget så han vet att hålla sig hemma nästa gång...och visst är hon ju mysig Träflyte...
    läste i nyheterna att det dundrar på som bara den i Malmö och tänkte givetvis på dig...
    NU börjar Berta blomma hos oss.

    SvaraRadera
  7. Läst och noterat, Karin. Träflyte är ju hemma ibland men man vet aldrig när.

    SvaraRadera
  8. Kapten Haddock,
    Så vackert ni bor! Nästan paradisiskt! Olgakatt får ta kontakt när hon närmar sig den här ön nästa gång.

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken vacker borg :-) Det är nånting för en prinsessa på vift det :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Lotta,
    haa:), absolut du viftande prinsessa. Kung Erik satt fängslad där ett tag
    Kram!

    SvaraRadera