fredag 8 juli 2011

Vi gick i land på Finnögrundet

och möttes av färgstark fägring....grundet är en liten, liten holme i Bonäsfjärden där vi fiskade igår då Örnie tog gäddan....
Fackelblomster och älggräs lyste upp direkt när jag tog ett barfotakliv i land från Embla
Tanken bakom var att vi skulle gå runt grundet och fortsättningsvis kasta efter gädda...
(det går att klicka bilderna större)
Det blev väl litet si och så för min del, för det fanns så mycket vackert att titta på...
och mycket intressant
och mycket taggigt
och mycket strandastrigt. Men jag gjorde ett försök i alla fall för att bidra till familjeförsörjningen och inhämtandet av middagsmaten....kastade ut och pang, draget fastnade genast! Det satt som hälleberget. Det slutade med att jag inte hade annat att göra än att bege mig ut i vattnet och ta loss draget som låg hårt inkilat bakom en stor sten....(jodå, vattnet är ljuvligt varmt och skönt)...
insnärjd i den här härvan av blåstång, musslor och stenar....
Då gav jag slutligen upp. Uffe fick en liten gädda som fick simma vidare. Däremot såg han en stor rund ullig boll....en liten måsunge vars föräldrar skränande for runt våra huvuden...
så vi drog oss tillbaka mot Embla...inte ville vi störa barnkammarfriden...men en veronica spicata måste nog tas med hem i alla fall på minneskortet...
en vy av Dånöbron ....
aha...har Örnie varit här också?
Mamma mås höll noggrann vakt på våra steg och förehavanden. Hon andades säkert lättad ut när vi åter satte oss i båten och for i väg mot Lökholmen...
Vi mättade på alla fina intryck vi fått.

Idag har det åter varit en fin dag och vi har just avslutat en middag med våra goda vänner från Tyskland...
Nu knyter jag ihop säcken för dagen och tänker bara vara rakt upp och ner, innan jag far till Fjäderholmarna.

10 kommentarer:

  1. Så mysigt ni har det! Ett liknande skelett hittade jag på vår strand igår, stort var det. Hyi.
    Jag försöker att inte räkna ner, men emellanåt ploppar det fram. Har inte kollat om vi haft halva tiden nu, eller... Det får vara hursomhaver. NU njuter jag för fullt och dagarna blir som de blir.
    Här är allt uppochner nu igen, och jag borde ta itu med lite städning, men men. Min man färdas nu och då på laserbehandling i vasa för ögonen och han kom hem sent idag... Jag gör ju så mycket annat allt möjligt så städningen tycker jag :) får falla på honom. Jag fastnar så lätt i ngt hörn. Idag skulle jag då städa och vad hände tror du...
    kram

    SvaraRadera
  2. Lisbet,
    vi bara måste ha det mysigt när vi kan ha det så...dagarna är långa och fyllda av arbete, ingen ledighet förrän i oktober. Skönt med sommarkvällar och man får vara glad att man har nära till havet.
    Naturligtvis ploppar det upp, det förstår jag fullständigt...jag planerar redan för efter säsong. Knäppt när man skall befinna sig här och nu.
    Städningen finns alltid kvar och tar aldrig slut, tycks det som:)
    Så bra att det hände annat...du har ju ledigt!
    kram

    SvaraRadera
  3. Fackelblomster, vad det jag fotade vid havet på midsommarsfton, tro?
    Så härligt ni måste har haft det, havsluft är livsgivande! Kan nästan känna lukten ända hit till soffan. Fjäderholmarna känner jag igen, utanför Sthlm..?

    Kram o ha en trevlig kväll där du vilar!

    SvaraRadera
  4. the shed,
    tror så:).
    Havsluft är livgivande...vi försöker ta oss ut så fort vi bara kan. Snart är kvällarna åter mörkare..
    Fjäderholmarna finns utanför Stockholm och de åländska galeasseglarna brukade förr gå i land där och ta sig en öl och säkert en del till, somnade...därför uttrycket jag far till Fjäderholmarna, vilket betyder att jag somnar:)

    Kram tillbaka med samma önskan:)

    SvaraRadera
  5. Härligt! Och tänk vad mycket det finns att se om man bara bryr sig om att titta efter!

    SvaraRadera
  6. carina,
    precis så är det! Man behöver bara titta efter och det finns hur mycket som helst och mera därtill:)

    SvaraRadera
  7. Så härligt ni hade det. Jag har aldrig fiskat och vet inte om jag skulle klara av att se fiskarna fastna på kroken. Men det är säkert väldigt bra att kunna om man skulle behöva skaffa mat och det enda som fanns var fisket. Fjäderholmarna - är det samma som ligger utanför Stockholm som du pratar om? Har inte följt med på dina "öden och äventyr" under ett par dagar så kanske har missat något. Eller har ni kanske också Fjäderholmar hos er? De som ligger utanför Stockholm är mysiga och fina. Kramar!

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie,
    ja, vi hade det härligt!:)
    Här är det mycket vanligt att man slänger i några nät eller fiskar på annat sätt. Vi är ju en "skärgårds"kommun med Norrhavet nära.
    Det är Fjäderholmarna i Stockholm som avses, men att fara till Fjäderholmarna har en helt annan betydelse när man säger det, nämligen att man skall lägga sig för att sova. Grunden till det ligger ca hundra år bakåt i tiden då ålänningarna drog iväg med sina ved och strömmingsgaleaser till Stockholm. På vägen stannade de till vid Fjäderholmarna som hade en krog. Ofta intogs ädlare drycker så pass att de somnade där innan de åter drog inåt mot storstan. Därav uttrycket att fara till Fjäderholmarna:)
    Håller med om att Fjäderholmarna är mysiga och fina.
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Det finns så mycket vackert att titta på runtomkring oss. Så många vill resa bort för att ta del av sol, värme och glädje. Men man fattar inte hur bra man har det här. Varför gör folk allt så krångligt? ;) Ni har då hittat enkelheten, det som egentligen gör en lycklig. Man måste våga skala av och inse vad som är viktigt. :)

    SvaraRadera
  10. Simon,

    du kloka unge man! Precis så är det. Vi har mycket fint att njuta av runtomkring oss. Vi människor är experter på att krångla till livet, så är det bara, annars skulle det säkert bli för enkelt och ingenting fanns kvar att klaga på, haha...
    Ha det riktigt bra du också!

    SvaraRadera