torsdag 28 juli 2011

Till skogs

bar det av ikväll efter stängningsdags
Vi hade siktet inställt på kantareller och kantareller kom vi hem med. Tillsammans hade vi en mindre svampkorg full
Följer man rådjursstigarna så slår det nästan aldrig slint. Man hittar kantareller! På stigarna och litet runtomkring lyste det gult och grannt.....
Vi var i skogen där "min " julgran bor. Jag tycker att den är så fin och jag skulle vilja pynta den med kristallprismor och levande ljus. Troligtvis skulle den tappa "skönheten helt "om jag sågade av den och tog hem den. Den är säkert vackrast där den står. Men å andra sidan kunde jag ta den med mig hem nu under sommartid. Den barrar ju inte längre och fungerar säkert lika bra som en köpt konstgjord gran. När julen är slut, så bär man ut granen i vedlidret och så tar man fram den till följande jul:)...Nå, nog nu annars börjar ni väl tro att jag har tomtar på loftet...
Ett litet bestånd av tallört vandrade vi förbi.
Enligt Retzius (1806) "så samlar, torrkar och förwarar den Upländske bonden örten för att gifwa Boskapen för torr hosta, och det är det enda bruk man deraf känner.".
Vi var cirka en timme i skogen och vände åter när myggorna blev för ihärdigt besvärliga. På vägen hem kan man se tre hästar som står och viftar bort flugor och annat knytt med svansen. De står alltid så att de kan hjälpa varandra.
Naturligtvis så var det inte enbart jag som var betraktare:)
Hemma igen så tog jag upp s.k. blindgångare, d.v.s potatis som har blivit kvar i landet från tidigare år och nu kan ge den första skörden
för att senare äta den med kantarellsås och grönsaker. Behöver jag säga att det är gott!

I trädgården står ett tält. Ett par trevliga ungdomar från Norrland skall stanna kvar hos oss i två dagar medan de idkar klättring i Getabergen.
Nu somnar jag snart ....
Nattinatti!

12 kommentarer:

  1. "Blindgångare" - aha heter det så.
    Nu blir jag rejält läckrad av din kantarellbild, jag tror bestämt att det blir perfekt svampplockningsväder här i morgon eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Inte visste jag att hästar och kossor kunde ha torrhosta...

    Kanske ska man ge sig ut i skogen och försöka hitta en rådjursstig. Kantarellstuvning med grädde är förödande gott!
    Kram från Ingrid som också ska gå och lägga sig om en stund.

    SvaraRadera
  3. SÅ GOTT !!!!!! Tack så mycket :) Tänk vad många huskurer det finns/fanns förr. Men det glöms bort och används inte. Som så mycket annat faller det i glömska. Tur det finns de som är intresserade och håller kunskapen vid liv, som det så vackert heter :) Jag vet några som ställde in sin plastgran i garderoben med glitter, bollar och allt när det var dags för det. Nästa år öppnade de bara garderoben och tog fram den. Vips var det klart :)) Så skulle jag inte göra...
    Kram till dig/ Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Vilken lycka att hitta kantareller! Jättegott måste det ha varit!
    Din julgran är så fin. Kanske den skulle passa som utegran i ngt hörn...
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  5. Mian,

    det är perfekt svampplockningsväder jämnt och ständigt:). Det finns mycket av kantareller just nu, ett riktigt kantarellår, men det vet jag ju att de vet redan.:D

    SvaraRadera
  6. Musikanta,
    önskas godmorgon!

    Absolut skall du gå ut och söka upp rådjursstigar, skogarna lyser gult av kantareller i år:)

    En fin svampplockardag!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  7. LyckligaPraliner,
    Ann-Louise, det är gott, säkert har du också kantareller i din närhet. Det är inte alltid säkert att de gamla kunskaperna övensstämmer med dagens verklighet, forskningen går framåt, så man skall nog vara försiktig med hur man använder växter och örter i medicinskt hänseende. Men de visste väldigt mycket som inte vi alls vet någonting om.
    Personligen kan jag fast ha en björk utan löv till julgran. Man kan göra alla träd väldigt vackra på många olika sätt.
    Ha en fin dag!
    Karinkram!:D

    SvaraRadera
  8. Lisbet,

    det är rena lyckan att hitta kantareller, för att inte tänka på hur gott det är.

    Ha en fin dag!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  9. Så gott med kantareller! Ser jätteskönt ut att gå i skogen, säkert välbehövligt efter en intensiv dag. Fina bilder Karin!

    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Lotta,

    hos dig växer kanske inte kantareller?
    Det är mycket välbehövligt med en skogspromenad efter en intensiv dag.
    Tack, Lotta!:D

    Kram och trevlig helg önskas dig också!
    När jag hinner skall jag göra besök på din blogg, nu bara en liten paus mitt i språnget!:)

    SvaraRadera
  11. Hej Karin!
    Jag är på Åland med min man. Tänkte överraska dig imorgon då ni har tenoren där, men det blir nog inte av, så jag berättar att jag är här på detta viset. Vi är på cykelsemester och jag såg på kartan att det är långt till ert härifrån Mariehamn. Sen ska man ju tillbaka också. Det får bli en annan gång då jag är mera tränad!
    Ha en skön kväll!
    kramar

    SvaraRadera
  12. Lisbet,
    vi har bil! Vi kan hämta er!
    Var är ni så kommer en av oss och tar er hit!
    E:post: madame@aland.net
    Hör av dig!

    Kramar!

    SvaraRadera