lördag 2 juli 2011

Som ett lock på en ångande vattenkastrull....

känns vädret just nu....det är med minsta möjliga ansträngning som både vi och våra kunder rör oss idag. Jag tänkte mig själv som en vandrande pinne:) (gren) när jag gjorde en liten runda i trädgården....
I Fyrklöverlandet slår vallmoblommorna ut sina vackra kronblad...men vi saknar humlorna och bina...var är de i år? I fjol fanns de i övermått
Från början hade vi också violetta vallmoblommor som alltmera har övergått till röda och lila nyanser. När dottern med familj kom hem från en veckas vistelse i Barcelona fick jag en påse ekologiska vallmofrön till brödbaket men några frön skall sås...spännande att se vad som kommer fram...en spansk variant?
Enligt den romerska mytologin så var det Ceres (gudinna över grödorna och växtkrafterna) som skapade vallmoblomman, när hon sörjde sin dotter Prosperina som hade blivit bortrövad av Pluto. Pluto var gud över underjorden och dödsriket, motsvarigheten till den grekiska mytologins gud Hades. Ceres sökte glömska för sin sorg med hjälp av vallmoblommans sövande egenskaper.
Det är inte alls längesedan som Fyrklöverlandet prunkade av tulpaner och påskliljor...deras vissnande blast göms effektivt undan i det här vallmohavet
I sluttningen har blåklockorna börjat lysa
och en stor ljuvlig Digitalis purpurea har slagit rot på platsen där vi bränner ris. Fingerborgsblomman som den också kallas är en medicinalväxt som är giftig
Bredvid växer en förvildad borstnejlika

Mellan kundbesöken bokför jag och Uffe förbereder kvällens cateringuppdrag i Sund, kulturens vagga.

12 kommentarer:

  1. Hallå du kära vandrade pinne,
    gårdagens huskurer för att krympa hade tydligen effekt. Akta dig nu så att du inte krymper mer, då går du kanske vilse i rabatterna med all grannlåt!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Här är det riktigt skönt väder nu. Tjugo grader och vindigt. Bra torkväder för mig som har storröj med allt idag!
    Otroligt vackra bilder av blomstren i ert paradis!
    kram

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    haha, alla här ser ut som vandrande pinnar idag..slowmotionmodellen...

    Karin

    SvaraRadera
  4. Lisbet,

    lagom väder med andra ord:). sånt gillas.
    Här behöver vi hänga upp varandra till tork på tvättlinan med jämna mellanrum idag.
    Tackkram!

    SvaraRadera
  5. Pust. Känns som rötmånadsväder redan. Klibbigt värre. Orkar inte ens fota idag. Spolar handlederna med kallt vatten och ber om en liten vindpust.

    SvaraRadera
  6. Hos oss har opiumvallmon inte börjat att blomma ännu.
    Jag älskar verkligen vallmo! Alla arter, sorter och färger! Orientaliska, korn-, opium-, engelska, sibiriska...
    Vi kanske kan byta fröer till hösten?

    SvaraRadera
  7. Hej, den ständigt vandrande! Inte utan att jag skickar en tanke av sympati gällande värmen, för själv har jag nådiga 20 grader just nu. Alldeles nyss duggade det lite också. Tänk att jag trivs! Orkade till och med byta gardiner för en stund sedan och känner mig allmänt pigg!

    Ni får kämpa, det blir nog svalka, i sinom tid. :)

    SvaraRadera
  8. Gunilla,
    just det, pustapusta...tänkte just på det. Jag tror vi har missat en månad i år, för det här är ju snudd på augusti. Tack för tipset, här skall spolas handleder!:)

    SvaraRadera
  9. Mian,

    jag är också ett freak vid det här laget. Det är underbara blommor och jag byter så gärna frön...du får nog spanska sådana också fast jag inte vet vad det är egentligen ännu.

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    nu just sittades förstås:).
    Egentligen är det bara att tacka och ta emot, snart yr snön runt knutarna igen:).
    Ha det gott i din tjugogradiga tillvaro!!

    SvaraRadera
  11. hahahah då förstår jag precis hur du känner dig..mina barn hade vandrande pinnar i massor...de vankade runt sakta saktasakta i gungig stil...värsta var att jag trampade sönder en och annan..knaaster...hoppas du slipper det..ja huvva va kvavt det är..inte riktigt klokt, svettigt överallt...har en AC i sovrummet som dundrar värre än hesa Fredrik.-Tror du det är svårt att finna en stuga för två..på Åland, sista veckan i juli??...Du som vet..kanske?? Kollar in internet..jo det gör jag..åj så vackra vallmon!!! och digitalis.,.och de andra,..man vill inte tänka på vinter..det är låååååååååååååångt dit..kram och trevlig söndag.Kusinkarina

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,

    min son hade också en vandrande pinne, rätt lång som vandrade runt i huset. Han psykade mig...stod där på bordskanten och vajade, bara stirrade på mig när jag lagade mat:) eller vad han nu gjorde. Aldrig visste man var han var....minns inte hur det gick med den...kanske den blev utsopad som indraget skogsskräp:) måste fråga sonen J. när han kommer hem
    Jag kanske har någonting på gång åt dig, återkommer så snart jag vet om läget den sista veckan i stugan...
    Kram på dig också och ha det gott!

    SvaraRadera