fredag 15 juli 2011

"Så himla vacker himlen är"!

-utbrast jag igår kväll när solen nästan hade gått ner. " Ovädershimmel" fick jag till svar av Uffe
För min del får det gärna "ovädra" en aning om himlen förebådar det med denna skönhet
Där jag stod på balkongen och tog den himmelska bilden, hördes ett välljudande smaskande nedanför....en av kottarna försåg sig med vatten.
I ett av fönstren i Gula salen lyste trollsländevingarna i röda toner, färgade av den nedåtgående solen
Sagolikt vackert, en stunds ögonfröjd...
där ljuset reflekteras särskilt vackert på grund av det handblåsta glaset

Och naturligtvis fick Uffe rätt, väderspågubben i mitt liv:).
Idag har det varit härligt inneväder. Folk har hittat hit men inte i samma utsträckning som under de andra dagarna. Men de som har gjort det har tagit tid på sig, bara varit och haft det skönt
Och alla är överens, det är skönt med litet regn

10 kommentarer:

  1. Hm, annars lyder ju talesättet:
    Red sky at night, sailor's delight,
    Red sky at morning, sailors take warning.

    Fast vi hade den allra vackraste knallröda himmel i går kväll, och nog har vi busväder i dag. Så Uffe är kanske mer tillförlitlig än ett gammalt talesätt.
    Margaretha
    som skriver med
    vantarna på

    SvaraRadera
  2. Så vacker himmel du hade. Det är också något som är magiskt. Jag tycker din kotte är så söt, vad roligt att höra honom slurpa. Får han något mer än vatten? Pannkakor?
    Ibland är det skönt med ovädersdagar som man bara kan vara inne på och njuta av det. Många kramar

    SvaraRadera
  3. Vi behöver alla regnet... Och jag här lärt mig att när det har slutat och inte bara är ett uppehåll på kvällen då vårt regn kommer, det är när syrsorna börjar spela igen...

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    det händer ofta att det är busväder dagen efter liknande solnedgångar som den här, så kanske det ändå har någonting på sig. Nu skiner däremot solen som solen plägar göra i Karlstad..fastän det säkert regnar där.:D

    Karin

    SvaraRadera
  5. Magdalena,
    kottarna är tre, åtminstone, vi har sett tre på en och samma gång. De får äta kanelbulle, saffranspannkaka, grönsakspaj, andra smaskiga saker som någon gång blir över på kundernas tallrikar...de dricker mycket vatten.
    Kramar:D!

    SvaraRadera
  6. Carina,

    det är just det där lyssnandet på naturen som är så fint. Den vet redan vad som väntar...

    SvaraRadera
  7. vackert..otroligt många färger som inte stämmer...HIMMEL, ska var blå..trodde man som liten...men fel fel, bidde det oväder då?? Det ser mkt fint ut med trollsländorna i fönsterskenet...kan tänka mig att speglar sig fint..vackert vackert, tur att vi kan se det vackra..alla kaaaaaaaaaaaaaan inte det...
    Önskar dig en fin helg, för de är ju fredag idag...fredagsmys..heheh vad är det..här myses det för jämnan..så gött...Kram kusidusi..karina

    SvaraRadera
  8. Oljekritan,
    himmeln har ju många färger, precis som livet har:). Jag litar fullständigt på min väderspågubbe, han har nästan aldrig fel när det gäller sådant.
    Tur att man kan se det vackra, helt riktigt:D. Det får man vara glad över.
    Här jobbas det ännu...golvtvätt väntar och tisteluppryckning innan jag dråsar ner bredvid Uffe och bara är.
    Ha det finfint på alla sätt och vis.
    Karinkram:)!

    SvaraRadera
  9. Johanna,

    tacktack:D!
    Kram.

    SvaraRadera