tisdag 12 juli 2011

Rötter och fötter

Igår kväll efter en väldigt intensiv besöksdag i caféet höll vi kurs med temat "rötter och fötter",
där jag stod för rötterna och Nina från Lustans för fötterna:D.
Vi vandrade tillsammans ut i trädgården, alla tio deltagare och vi två, för att plocka örter enkom för fötternas skull, örter som helar, mjukar, rengör och så vidare....
Getabocken fick bära upp korgen med örterna medan...
Nina berättade om örternas egenskaper. Här står hon med åkerfräken och örtasaxen i handen
Zinkbaljorna plockades fram....
och fylldes med örter för fötter (jag upprepar mig:)) och alla fick lägga sina sommarfötter i blöt, njuta och ha det skönt.....
Jag i min tur berättade om hur man gör sina sura rötter:)....på rågmjöl och på vetedegar...
och när både fötter och rötter var avklarade så långt stegade alla fram till bordet där bröd och te bjöds till förtäring....
Vi hade åter tur med vädret, njöt kvällen till fullo allihopa, hade trevliga samtal och inspirerades
Nästa gång det blir kurs i örtkännedom för vardagslivet blir den 26 juli. Det finns fortfarande några platser kvar så.....ring, mejla, hör av dig om du är intresserad av att vara med:) Uppgifterna finns till höger här i bloggen
Tack alla för den här gången!

Nu skiner solen från klarblå himmel, temperaturen är 20 grader varm.
I trädgården sitter gäster och njuter nymalet kaffe, nybryggt te och dopp av olika slag.

14 kommentarer:

  1. Sååå intressant!
    Och getabocken är ju säkert ett slags logo för er?
    Här är det småregnigt och behagligt väder. Som gjort för att få undan en del ärenden :)
    Ha en bra dag!
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle behöva några örter för matsmältningen nu. Har smockat i mig alldeles för många kärleksmums..får se om jag hittar Samarin i skåpet.
    Fotbadet ser lockande ut, behöver nog se om dem på semestern. Har gjort kök, kyl o ugn så varför inte..när jag ändå håller på att fejjar.

    Bästa kramen!

    SvaraRadera
  3. Så många härliga bloggar du gjort...
    Vackert och gott.
    Den hallontårtan köper jag in mig på direkt...
    och kantareller...redan...
    underbart, underbart.
    Och örter för trötta fötter...jag kommer...
    men det är lite långt och min rygg har fjättrat mig till min säng just nu....
    det är den fula delen av min annars så underbara vardag.

    Ha en fortsatt skön sommar.

    SvaraRadera
  4. Lisbet,
    det är alltid roligt när folk har intresse av samma sak. Det finns mycket att diskutera och lära av varandra.
    Getabocken är ett kännetecken för Geta kommun, eftersom vårt kommunvapen är en getabock:).
    Vår logo är den lilla häxan Petta.
    Vi i vår tur väntar på att få litet regn, men kan nog få vänta ett tag ännu.
    Ha det gott hela dagen!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. the shed,
    drick vatten i mängder, det hjälper:).
    Mums med kärleksmums!

    Du är för otroligt flitig trots semester eller kanske just därför. Ta fram en balja och doppa fötterna...njut!

    Bästa kramen tillbaka!

    SvaraRadera
  6. Rantamor,

    Uffe passade på och tog sig till skogs igår kväll när vi hade kurs här om fötter och rötter:). Hela köksbordet dignar av gula ljuvligheter just nu. Det finns svamp i stora mängder i år så här långt.

    Hoppas att du snart slipper det korponda i din rygg. Skit också att det skall finnas onda ryggar!

    Ha en fin, utan sjuk rygg-fortsättning på sommaren!

    SvaraRadera
  7. eva i Aten,

    Jepp, säger Karin:D

    SvaraRadera
  8. Vilken intressant kurs.
    Hade jag inte haft så långt att åka så hade jag anmält mig på stört!

    SvaraRadera
  9. Mian,

    ibland är det bara för lång väg:)! Kursmaterialet är outsinligt och mera man lär sig mera vill man veta.

    SvaraRadera
  10. Verkar inte alls fel att lära om örter, för trötta fötter gillade jag..stela ben då??-.-och hela stela mänskan..kantareller...mums så gott..roligt att plocka om man hittar...
    Ett sådant intresse måst va givande och intressant..tror att det finns bra mycket istället för de kemiska. Nu sover du nog lilla Kusin så jag säger godnatt..eller godmorgon kanske..

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,
    godmorgon, nu sover säkert du:)!
    Det är inte alls fel, det finns både dittan och dattan i växtvärlden som hjälper...
    Kantareller är mums, absolut och det dräller av dem i skogarna just nu.
    Jag använder bara naturprodukter i mån av möjlighet.
    En kusin som har varit uppe innan tuppen...mycket på gång idag:) sänder morgonkram till Karinakusina!

    SvaraRadera
  12. Den där kursen hade inte varit dumt att kunna vara med på. Synd att det inte går att gå den via nätet. :) Intressant med fotbadet. Har nog aldrig fotbadat med färska örter tidigare. Kramar!

    SvaraRadera
  13. Anne-Marie,
    kunde vara en idé, helt klart att gå kurs via nätet! men det är mycket trevligare i Moder Natur.
    Skall se senare när tid finns om jag kan förmedla ett fotbadsrecept via nätet.
    Ha det gott!
    Kramar!

    SvaraRadera