onsdag 20 juli 2011

....och rosor i ett sprucket krus....

är ändå alltid rosor, tänkte jag när jag åter hamnade i rosenrabatten under min syreintagningsrunda
Det är inte bara fåglar jag har pippi på.....rosor håller på att bli en mani...
så jag tog en bild av den rosa varianten av temyntan också.....det är bäst att bryta mönstret en aning
men jag hamnar lik förbannat i Hudiksvall:O, som det heter i schlagern, nämligen i trädgårdslandet bland de ljuvaste ljuva fredsrosorna
Jag kan inte se mig mätt
på allt det underbara
och så tänkte jag att Nils Ferlin är nog en hejare på att skriva fina dikter:)
Och det är han, men sedan gick det upp för mig att det är Gustaf Fröding, den frodige i ord, som har skrivit om rosorna i ett sprucket krus
Jag kom plötsligt ihåg att dikten, den ljuva om rosorna inte alls var så ljuv. Den handlade om idealism och realism och jag läste den utantill framför klass någon gång i tiden....för si så där hundra år sedan:)

" Nu är jag led vid tidens skism emellan jord och stjärnor. Vår idelism och realism de klyva våra hjärnor.

Det ljugs när porträtterat grus får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus i skyn, är sann som hägring

Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor
Det tycks som om den fortfarande finns i "arkivet":)
Jag skall inte pina er med minnet av Torpflickan ur Fänrik Ståls sägner. Den har bara fjorton långa verser haha....men jag kom plötsligt på att jag kunde den också, utantill. Vi fick i läxa att läsa en vers ur Torpflickan till en svensk lektion för att läsa framför klass. Naturligtvis kunde jag inte välja vilken av verserna jag skulle lära mig så jag lärde mig alla. Stackars alla mina klasskamrater....det lät säkert inte ens särskilt bra, ett evigt rabblande...ack ja:)
Tänk ändå vad några rosenblad kan ställa till det när det gäller minnet
och jag hann inte lägga ut mat åt kottarna innan den minsta av dem hängde genom staketspjälorna och ljudligt smaskade i sig kanelbulle
och en annan försåg sig på den andra matplatsen....jag vet, det blir tjatigt, men ibland är jag tjatig:)

Dagen har åter varit en bra dag med många trevliga besök...Uffe rymde fältet ett par tre timmar för att inhandla bruna påsar och litet till. Naturligtvis så kom det många hit just då...så jag sprang nästan benen av mig ett tag

Nu väntar the same procedur as last evening....fotbad, dusch och hopp i säng

8 kommentarer:

  1. Jag hade en gång en älskad svensklärare på gymnasiet som hävdade att om Fröding hade skrivit på engelska hade han varit lika världsberömd som Robert Burns och de andra... Han är en underbar poet!

    På tal om att lära sig utantill lärde jag mig en gång hela "Tomten" av Viktor Rydberg, som jag läste upp på en julavslutning. Det är i alla fall elva verser! Jag kommer inte ihåg att det var särskilt besvärligt...

    Nu för tiden är det nästan omöjligt att lära sig någonting alls utantill! Jag kan inte ens lära mig Blott en dag, som jag spelat och sjungit tusen gånger på begravningar under årens lopp.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Musikanta,
    det tror jag det, om Fröding. Jag tycker verkligen om hans diktning. Han är en jättefin poet.

    Ja, inte var det någon som helst svårighet att lära sig verser utantill. Då!:) Nu är det nog en aning besvärligare men jag tror att det beror en hel del på var man lägger prioritetsribban. Den har förändrats rent betydelsemässigt. Det är inte särskilt viktigt att kunna verser utantill längre.

    kramar!

    SvaraRadera
  3. Saknar mina Peace (snyft) men ska få nya vita Ledreborgs slottrosor av syrran...om jag orkar gräva rosenrabatter, vill säga, pjuh.
    Din poetiska ådra är överraskande, den var riktigt fin.

    Natti natti, kram Tina

    SvaraRadera
  4. the shed,
    Peacerosorna är så tacksamma, de blommar vackert, de vissnar vackert och de kommer i omgångar. Skall slå upp dina vita rosor på nätet:)
    Jag vill väldigt mycket mera rosenrabatter jag också men det var just det där med att gräva, både orka och hinna
    :D, ibland skriver jag egna dikter så en dold ådra finns, men jag tycker om att läsa andras dikter ännu mera.

    Godmorgonkram!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Hej Karin!
    Fina bilder!
    Rosor är jättefina, jag har en gul sort (har ingen aning om vilken:p den stod här då vi flyttade in:)) den är inte så hög men vädigt vackra. Jag har också tänkt köpa flera men... det är mycket annat jag behöver gräva först... håhåjaja...
    Jag är inte så "bra på" dikter men tycker om att läsa när jag stöter på en bra, som Frödings här. Det är bra, då har jag en "hobby" att ta tag i när barnen flyttat!
    Hoppas ni får många kunder idag och resten av sommaren men stressa inte ihjäl er!
    Fotbad är himmelskt skönt både för trötta fötter och själ:D.
    Må så gott!
    Många kramar!

    SvaraRadera
  6. HeLena,
    Hej på dig också!:)
    Tack!
    I tankarna ser man hur rosorna hänger ner typ Törnrosa-sagan, längs väggarna och staket, en annan sak är att ha dem i verkligheten. Man får väl vara glad att man aldrig blir sysslolös, haha
    Idag förväntar vi oss inte så många kunder, det regnar och är allmänt mulet, men man vet ju aldrig. Tack för lyckönskningarna!
    Fotbad minskar stress!:D
    Må så gott du också!
    Många bumerangkramar!

    SvaraRadera
  7. Romantiska Karin... naturälskande Karin, härliga Karin!

    Poesi älskar jag och pojkarna Ferlin och Fröding var verkligen inte fel. Regnet händer i luften här just nu... borde kanske plocka fram en poesibok? Eller varför inte försökaaa skrapa på den egna ådran lite? :)

    Fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  8. Ailas,

    :D! det var mycket på en gång, det! Tacktack!
    Jag vet inte om jag skall rodna eller om jag skall säga mera mera...nu när du är på det humöret, haha.
    Jag tycker att du skall skrapa på den egna ådran, jag vet ju att du KAN!
    Ha en fortsatt trevlig kväll!

    SvaraRadera