fredag 29 juli 2011

Och där hamnade vi igen....

i skogen för att plocka kantareller:) Så snart vi hade stängt for vi iväg som två jehun
och åter plockade vi en korg med kantareller. Vi räknade ut att vi har minst fem rejäla måltider bara med den svamp vi plockade ikväll. En timme tog det, så nog finns det svamp i skogen i år...
Vem som höll på med ett bygge i skogen vet jag inte men kanske en spillkråka. Förslag?
Vi var i den här kommunen med den här kyrkan:D...bilden togs just när vi svängde vänster och norrut...
Jag fick ett trädgårdsbehov när vi kom hem och tog några klematisbilder, igen...
Bolltistlarna har söta små stjärnhattar på sig
och den svarta stockrosen har blivit vinröd:)

Vi har åter haft en fin dag med många kunder....
Vädret är kvavt, blåsigt och halvmulet

Imorgon väntar en spännande dag! Pettas musikcafé har premiär!

ps. vi fick just en plastkasse med kantareller:D. Våra söta tältgäster hittade mängder när de klättrade i bergen idag och tog med hem till oss som tack för nattplats. Gullingar är vad de är!

10 kommentarer:

  1. Hjälp, jag måste ut i svampskogen, jag med! Jag fuskade häromdagen och köpte mig en ask kantareller hos Börje på Backagården. Det är bara SÅÅ gott!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    skynda, skynda, det lyser gult i skogarna nu:)!
    Uffe stekte in våra till klockan två i natt, när vi hade rensat färdigt vid midnatt. Har man inte arbete så skaffar man sig, men ack så gott att ha när snön yr runt knutarna igen.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Härligt med så mycket svamp! Jag skickade ett mail åt dig just.
    Önskar er en riktigt lyckad dag!
    kram :)

    SvaraRadera
  4. Lisbet,
    du hittar säkert svamp i skogarna om du viker av en aning från vägen och vilar.
    Tack för mejlet, har läst och svarat!
    Tack för lyckönskningarna och lycka till själv!
    kram:)

    SvaraRadera
  5. Hej Karin

    Så härligt med all svamp och gulligt av era tältgäster att plocka också. Jag vet inte hur kantarellutbudet ser ut här, det måste jag kolla upp. Igår plockade jag blåbär, skönt sätt att varva ner efter en intensiv vecka.

    Tycker om dina bilder - stockrosor är en favorit
    Varmt lycka till idag

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Lotta,

    jättegulliga tältgäster; de skulle gärna ha fått stanna längre men nu har de dragit vidare västerut igen.
    Vi har mängder av blåbär här i år.
    Tack Lotta, gissa vem som tycker om dina bilder?:)
    Tack för lyckönskningarna!

    kram!

    SvaraRadera
  7. vi hittade kantareller på västkusten men nu i Tyresö är det kruttorrt. Då växer inte dom.....
    Så underbart goda de är. Ibland fuskar jag också i affären!Eva H

    SvaraRadera
  8. Jag dras med lite ryggont (efter det intensiva makrillfiskandet härom dagen antar jag...) och får vänta med svamptur några dagar. Som tur är så brukar vi få ha våra ställen för oss själva och då är ju svamparna ännu större om några dagar :-)
    Idag har jag samlat in frön från en digitalis som blommar runt om hela stjälken, tror att det kan vara av sorten 'Primrose Carousel' - du får gärna frö om du vill?

    SvaraRadera
  9. Eva,
    kan just tänka mig att du hittade kantareller på västkusten. Förstår att ni åter är hemma i Tyresö. Hoppas på nattligt regn för svamparnas skull:)
    Det är väl inte fusk att handla i affären. Många har glädje av dem då!:)

    SvaraRadera
  10. Mian,
    det tar på ibland. Svamparna blir bara större!:)
    Jag vill väldigt gärna ha frön av den digitalisen:).
    Snart börjar fröinsamlandet här också.

    SvaraRadera