måndag 11 juli 2011

När jag steg ut genom dörren

tidigt i morse, satt vår "väckarklocka" Kråkis i toppen på ett torrt träd och tittade sig omkring i allt det stilla...sakta hörde man naturen vakna till liv, en hackspett som angrep en av de mossiga björkarna, nattdagg som sakta droppade ner från taket genom stupröret och föll på stenarna inunder, någon enstaka humla.....
Kråkis väcker oss inte i egentlig mening längre. Den hysteri han anföll våra fönster med tidigare har försvunnit, han har lärt sig att det inte sitter en kråka på andra sidan glaset och bråkar med honom/henne:), men kråkan finns här och har gjort sig hemmastadd...
Jag började min runda i sedvanlig ordning, först med att ställa skepparen på plats, nämligen på fötter. Han har som vanligt blivit omkullsprungen, nerbuffad av kottarna, vars gångar i Fyrklöverlandet nästan ser ut som en mindre stadskarta ovanifrån:)....det händer mycket under nätterna hos oss i jakten på knastriga snäckor och slemmiga sniglar....
Temyntan har slagit ut....jag har varit sen att skörda men det må så vara...blomman är väldigt vacker
och naturligtvis måste det till en bild på vallmokapslar och en outslagen blomma
En titt in i växthuset visade att smörgåssallaten är färdig för skörd. Det är behändigt att ta korgen med till kökstrappan för att plocka sallaten fräsch när smörgåsar beställs. Idag lägger jag en ny korg jord i växthuset och sår nya läckerheter ....
Ja, ja jag vet att jag blir tjatig....men de sjunger på absolut sista versen för i år...jag måste passa på...
Det var smått mulet vid femtiden, då jag strosade runt i det daggvåta gräset....
Vi har haft gäster i natt igen....tre tyska tjejer sov över i väntan på att cykelfärjan går igen nu på måndag förmiddag. Det finns ingen cykelfärja i trafik på söndagar och alla känner inte till det utan cyklar till vägs ände i onödan och får svänga och komma till oss i brist på annat ställe att tälta på. Nu har turistförbundet Visitaland tipsat alla cyklister om möjligheten att sova i vår trädgård:). Det viskas om att en campingplats är på gång i kommunen....
Det verkar som en evighet sedan vi åt sparris....nu är den buskahög och vid, tät och vacker...några stjälkar rabarber finns ännu att skörda. Nedanför växer en rad med potatis som vi inte har satt i år....men ändå finns de där på rad i väntan på upptagning:). Tala om att bli curlad av sitt trädgårdsland! Vi tackar allra ödmjukast....
och i väntan på att potatisarna i eget land blir färdiga att skörda var vi till självplocket i Knutnäs igår kväll och tog upp sparrispotatis (bananpotatis kallade min vän Hilma dem)...
för Uffe hade tagit en liten tiominuters runda i skogen och kommit hem med middagen. Späda morötter, nypotatis och smörstekta kantareller....himlen vare lovad....så gott, så gott...
Igår morse lade jag sista handen vid hallonmoussetårtorna som hade beställts...här fortfarande i fruset tillstånd
Jag kom på att jag dekorerade tårtorna med tankarna på en liten sjuårig pojke i Umeå som blev mördad av en av sina föräldrar....så ofattbart hemskt, så svårt att förstå....alla varma, mjuka, kärleksfulla tankar följde honom från min plats i bageriet
...när jag gick in igen efter min lilla morgonpromenad satt fortfarande Kråkis kvar i toppen och betraktade världen

Ikväll har vi åter en kurs på gång. Rötter och fötter är temat...

29 kommentarer:

  1. Vilka underbara, underbara bilder från Pettas. Allihopa!!!
    Vilken MIDDAG ni fick igår. MUMS!!!
    Och tjejerna som fick sova i er trädgård. Vilken tur att NI finns vid Vägs Ände!
    Ngn ggn ska jag också komma dit. Imorrn tutar jag bara förbi dig på väg till Åbo med Viking.
    Kommer dock att skicka vackra tankar då vi sitter i Mariehamn med väntan på avgång österut!
    Kramar!!!!

    SvaraRadera
  2. Annika,
    :D, tack! Jag är van att du syns på bloggen vid ettiden! Men då är du ju inte lika nära, förstås utan i Washington D.C.
    Ha det riktigt bra på din tutaförbiresa. Jag vinkar glatt från norra Åland, vinklar till det hela, så du kanske kan se min hand...i tankarna är jag med på din resa genom skärgården...
    Kramar!!

    SvaraRadera
  3. Tack för upplevelsevandringen! Otrolig, det är du!
    Och jag då, med min jordgubbstårta :) Fast det var ju en inspirationstårta... som vi bakade tillsammans lilla damen och jag. Inte skulle jag klara av att svarva ihop ngt liknande som du bakar.
    Härligt med alla bilder och allt vad du skrev till dem.
    Ha en jättehärlig måndag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Lisbet,
    tror nog jag är trolig, stundtals kanske också rolig;D haha...knäppgök emellanåt. Tack för rara ord. Jag undrar hur du får så fina bottnar, vilket recept du har?
    Ha en jättefin måndag du också!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Håll i dig......vet du att jag ALDRIG varit på Åland????? jag skäms.....men det är den bittra verkligheten.
    Tack för underbara bilder + underbar text!!!
    När jag kommer till Åland skall jag SÖKA upp DIG!
    Må väl och ha det så gott.

    SvaraRadera
  6. Monica,
    men så kan det vara ibland! Man hinner inte till alla attraktiva platser:D, men säkert någon gång i framtiden och du är varmt välkommen på besök!
    Må väl du också och se till att ha det gott!
    Tack för snälla ord!:D

    SvaraRadera
  7. Här sitter jag på mitt lilla skär i Stockholms skärgård och önskar att du kunde "kasta loss" med hela ditt vackra Åland och styra hit! Ankra upp här i mina fiskevatten så att jag fick kliva in i din härliga trädgård och njuta av allt det vackra. :-)
    Underbara bilder!

    Ha en skön fortsättning på sommaren!

    SvaraRadera
  8. Kusin Vitamin..du är verkligen som ett kosttillskott..det ser så gott ut allt du visar..och det som går att äta, vill man äta upp ( kan man äta kråkor)...blommorna är så fina, tröttnar inte på din vallmo..Jag har bestämt mig för att lugna mig med att köpa torp..så jag får nu så länge njuta av andras blommor..du vet, jag är flexibel..Åland Öland..var ska jag bo..hahhaha...******* det blir nog bra tillslut!! Åland ligger varmt till hjärtat såklart..mammas land!! Man kan ha en stuga till att börja med..drömmar drömmar..Dina foton gör dem starkare..Kram till/från Kusinkarin/a

    SvaraRadera
  9. Kära nån, så härliga bilder!
    Nu blev jag lite hungrig, äter o sover är vad jag gör emmellanåt nu..så himla gott!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska skapelser, dina tårtor. Tur att jag inte bor hos er, då skulle jag rulla efter några veckor...

    Jag läste i tidningen om det nu är någon tröst att det är väldigt ovanligt att barn mördas i Sverige. Inte mer än tre om året, men det är väl desto fler som misshandlas.

    Jag har svårt att sova när jag läser om sådant. Men det är väl som alltid alkohol med i bilden...
    Kramar från Ingrid som äntligen har fått lite ro att sätta sig vid datorn.

    SvaraRadera
  11. Tankevågor,

    huj, vad jag har jobbat och slitit för att få loss Åland...för att kunna segla till dig i Stockholms skärgård:). Men icke sa´Nicke, här är allt som förankrat av självaste hälleberget.
    Men skam den som ger sig....jag försöker igen:)
    Ha det urgott i din fiskevik, trots frånvaron av Åland.

    Ha en lika skön sommar du också!

    SvaraRadera
  12. Oljekritan,
    det är bra att vi kan vara varandras kosttillskott:).
    Vet inte om man kan äta kråkor, men varför inte...men Kråkis får du inte äta upp, bara så du vet:D. det är riktigt personliga Person det!
    Kusinupp ( kan man äta kråkor)..
    Det är bra att låta tiden mogna ibland...det finns många torp även om det du nu bebor inte finns för dig längre fram.
    Det är en stor frihet att inte äga allt man vill ha, man blir lätt ägd då.....
    Var rädd om dig och måla måla, måla...
    det är du jättebra på.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  13. Oljekritan,
    vet inte var Kusinupp kom någonstans ifrån men så blev det bara...
    sömniga Karin :D

    SvaraRadera
  14. the shed,

    tusen tack!:D
    Passa på och njut när du har semester!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. HHAHa...Kusinupp..det var gulligt..en del äter kråkor, en viss sorts kråkor..hah ha...
    Span på stuga -Åland..det finns, en på Sund..verkar schysst..men vi avvaktar min vän Östgötten och jag.(Brorsan fick annat för sig!!)
    kram och godnatt..sov gotte

    SvaraRadera
  16. Tack för en fin vandring, med fina ord och fina bilder.
    PS Kan du förklara vad "rackel" betyder - jag saknade ord för det ...

    SvaraRadera
  17. Så tidig och mysig trädgårdspromenad med så mycket att vila ögonen på bland blommor och blader och mycket godsaker!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  18. Musikanta,

    Tack så mycket! De är jättegoda:), skulle gärna äta upp en alldeles själv...tur att andra vill köpa dem istället för även jag skulle rulla fram annars.

    Jag blir så förtvivlad när jag läser om barn som får vara med om dylikt. Arma barn. Givetvis är det ovanligt men....

    Kramar från Karin som inte hänger med riktigt när det gäller att läsa bloggar nu men jag får väl ta fast det hela när tiden räcker till. Nu har vi mera än full fart och jag borde egentligen sova och inte sitta här:D. Sov gott!

    SvaraRadera
  19. Perfekt väckarklocka.Min kallar jag för Fred Flinta, som är grannen ovanför. Han kan inte ens dricka ett glas vatten utan att det låter som en jordbävning en trappa upp där han bor :-(

    SvaraRadera
  20. lifeblog,
    Tack för att du vandrade tillsammans med mig en bit i livet:)!
    Jag har tänkt "huvudet runt" för att få tag i en vettig och tydlig förklaring på vad man egentligen menar med rackel....men kommer inte på någonting vettigt. I gömmorna någonstans finns en bok om ords betydelse på Åland så jag får återkomma så snart jag hittar den...
    Kanske man kan säga att jag har varit en riktig rackelvant som inte vet var jag har lagt boken:D?

    SvaraRadera
  21. Anelias hantverk,

    det är en lisa för själen att vara ensam ute med naturen och djuren:)...snart börjar det mörkna på morgnarna så det gäller att passa på.
    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  22. carina,

    det värsta är när man förlitar sig på väckarklockorna och de inte gör som de brukar göra...
    Nå, värre saker kan ju hända än att man försover sig:D
    Fred Flinta!! Haha..

    SvaraRadera
  23. Oljekritan,

    låter bra om ni har någonting på gång...
    med sång...haha
    Ser framemot att få träffa er någon gång när det passar.

    Karinkram!

    SvaraRadera
  24. Sparrispotatis. Härligt, härligt! Hur man kan döda sitt eget barn, det får helt enkelt inte plats i mitt huvud.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  25. Ölandsvindar,

    mitt huvud klarar inte heller den frågan! Inte mitt hjärta heller
    Sparrispotatis är sommarfröjd!

    Karinkram

    SvaraRadera
  26. Härligt, härligt.... Karin! Det är liv och livat hos er, med gäster. läckerheter... dvs godis för alla sinnen!
    Mina hallon mognar nu i snabb takt. Flera påsar härliga hallon hamnade i frysen i går, fler blir det. Körsbär och bigarråer har jag också, ska ut och ta mig ett frukostmål nu... Vädret är i min smak, dvs 20 grader. Livet leker, absolut!
    Fortsatt trevlig tisdag!

    SvaraRadera
  27. Ailas,

    livet leker, här också tjugo grader, helt perfekt:).
    allt mognar snabbt, lika snabb är inte jag att hinna ta vara på, men gör det jag hinner.
    Ha det fortsatt bra bland bärbuskarna:)

    SvaraRadera
  28. Du bjuder då på helt fantastiskt fina foton. :) Tårtan ser himmelskt god ut. Gula kantareller - oj det vattnas nästan i munnen. Trattkantarellerna är inte dumma de heller. De var nästan lättare att hitta än de gula i Stockholmstrakten. Vad bra att du förklarade vad Fjäderholmarna betyder. :) Hade aldrig hört det uttrycket tidigare. Kramar!

    SvaraRadera
  29. Anne-Marie,
    tacktack:D!
    Tårtan brukar vara himmelsk, skulle gärna sätta tänderna i den själv:).
    Det finns mycket kantareller i skogarna nu, skulle bara behöva tid att plocka mera. Trattisarna kommer i september-oktober och smakar jättegott de också.
    kramar!

    SvaraRadera