lördag 9 juli 2011

Min morgon...

började tidigt som vanligt, när spelar ingen roll:).
(Jag minns hur frustrerade mina barn var när jag hade bageri tidigare. När de kom till någon skolkompis´ familj , fick de alltid frågan " att när stiger mamma upp då"?
Dottern som alltid har varit litet kavat av sig bad dem ringa och fråga. Håhå:)tonåringar!
)
När jag just hade lagt sista handen vid chokladtårtan med ananas tog jag en liten paus och gav mig iväg ut i trädgården....det var tyst och det var väldigt stilla...inte ens fåglarna sjöng eller kvittrade
förutom de här två som intog en tidig frukost bestående av bakbordsskrap utanför butiksdörren så hörde jag bara skatorna som tycktes ha blivit väckta av mig....de verkade nästan rossliga...och började liksom kraka upp sig sakta mak, ungefär som om de sade att aldrig får man sova i lugn och ro...
Vi har många kungsljus i år...den märkliga blomman som många frågar om vi har planterat själva...men nej, då...det sköter den nogsamt om helt på egen hand..kanske också med fåglarnas hjälp
Lupinerna är sprickfärdiga att skjuta ut sina frön runt backen....de brukar sprätta iväg så det hörs
Någon senkommen lupin finns dock här och där....i år hade vi många i blått och vitt
Senkommen har också jag varit med att lägga ut kasperdockorna i år. Imorse blev det gjort, så nu står de i bergenian och under köksfönstret. Jag har redan sett många le och skratta åt dem...
trots att den här killen ser ovanligt surmulen ut i mitt tycke
Hur som helst så finns de ute i trädgården igen....i vinter behöver jag sy nya kläder åt killarna
Funkian, hostan börjar slå ut sin fagra blommor
Hartass, tror jag att man kallar den här mjuka sötnosen som växer litet varstans i vår sluttning
och förstås, jag hamnade bland Peacerosorna, precis som om de hade en inbyggd magnet att dra mig till sig likt en humla...
surrade jag iväg ditåt, de går ju inte att undvika och glädjas, fröjdas åt....
även fast de blommar över väldigt snabbt. Underbart är kort.
Det första tecknet om instundande skördetid såg jag också innan jag tassade tillbaka in till alla degar som pyste och pös i bageriet.
Idag har vi haft en superduper bra dag. Igen! Det tog litet lördagströgtid innan de första dök upp men sedan har det bara rullat på...och nu har vi en timme kvar av vår arbetsdag.

Ikväll har vi tänkt oss en tur på havet.

6 kommentarer:

  1. Hoppas att du i skrivande stund är på havet. Har ni lika varmt som vi, är havet det enda rätta stället att vara.
    En belgisk tjej jag delade rum med för si så där hundra år se’n berättade att hemma i Belgien bodde hon grannae med en bagare. Han gick och la’ sig tidigt, och ingen i grannskapet fick låta (nätt och jämt hosta) efter klockan sju på kvällen!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    fortfarande hemma...
    den här bagaren är så in i märgen trött så hon sover fastän man skjuter med kanon:)..här får man ha ljud. Tv-n vill jag dock inte höra något ljud ifrån men annars...
    Här är varmt och har varit hela dagen, just nu 28 grader i skuggan..
    Karin

    SvaraRadera
  3. Det låter så otroligt härligt med dina tidiga morgnar i trädgården så här års. Att få se naturen vakna är nåt alldeles speciellt (tyvärr missar jag det för det mesta, även om jag ändå är hyfsat morgonpigg). Härligt att ni har haft många bra dagar!

    SvaraRadera
  4. Grekland,

    de tidiga morgnarna, helt för sig själv med alla djur och växter är så absoluta:). Manna för själen.
    Ja, vi är verkligen glada över tillströmningen av kunder och gäster. De ger oss så mycket inspiration och framtidstro:). Idag hade vi trevligt besök av finnar, svenskar, tyskar, danskar och skottar. Kanske flere...jag vet inte så noga som står i bageriet och tillverkar både salt och sött bröd.:)

    SvaraRadera
  5. Du har så fina blommor Karin. Och du tar verkligen vackra bilder. Min kamera har inte riktigt samma zoom-funktion som din verkar ha. Kasperdockorna var kul. Här i USA har folk ibland mycket märkliga trädgårdsdekorationer. Inte alltid så smakfulla. ;) Mmmm - chokladtårta. Kramar!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,
    Tack för alla superlativa ord:)! Min kamera förstorar 12 ggr så det kanske kan förklara en del.
    Kasperdockorna har varit med i trädgården några år, får flytta hit och dit, börjar se rätt nötta ut men klarar nog några somrar ännu, bara de får nya kläder.
    Chokladtårta med ananas, vet inte själv vad den smakar ännu, skall ta en liten liten bit idag.
    När man bakar tårtor och kaffebröd dagarna i ände så blir man uppmättad bara av ångorna:) och vill inte ha desto mera än så
    Kramar!

    SvaraRadera