söndag 17 juli 2011

Mera vild än tam...

är vår trädgård i år. När inte jag har hunnit och hinner sköta den som jag brukar göra så har den fått sköta sig själv nästan som den vill. Att den vill är helt klart, för växterna tycks trivas utomordentligt och avlöser varandra i blomningen, tacksamt nog.
Det jag försöker hjälpa till med är att rycka bort tistlar i mån av möjlighet innan de går i blom. Vi får nog göra en raid Uffe och jag endera kvällen så vi åter får kontroll över tistlarna
Nu är det stockrosornas tur att blomma....
vi har även en svart variant....drömmen är att jag skall göra ett land vid lidret uppe i sluttningen och plantera stockrosor mot väggen. En dröm jag tänker förverkliga också i sinom tid
Malvan till höger grävde Uffe och jag bort från trädgårdslandet med gemensamma krafter för två år sedan och planterade på dikeskanten. Ifjol fanns åter en liten planta i landet som jag lät vara kvar....hmmm...kanske dumt:), för nu får vi jobba extra mycket för att flytta nästa stora malva. Snart har vi nog en malvahäck
Även fast man inte tror det så finns det både dill, persilja, portlak, sallat, lök, bondbönor, sockerärter, potatis, zucchini och bönor bland blommorna. Jordgubbar och litet annat också....och alla trivs och frodas tillsammans, märkligt nog...eller kanske just därför...
En och annan Peace-ros växer också mitt i allt detta....
..den ena skönare än den andra....
och vävarkardor har vi såsom aldrig förr. I vinter kommer våra bordsdekorationer att bestå av tistlar:)...vävarkardan är en tistel
Snart måste de plockas...innan de går i frö
Häggmispeln har vackra fina bär i mängder detta år. Bäret går att äta och....
det är jag inte ensam om att veta:)...snart är de bortplockade allihop.
Medan trastarna förser sig med mispelbären passar jag på att förlusta mig i svarta vinbärsbuskarna

Vår dag började väldigt lugnt. Först vid ettiden hittade folk hit, men sedan fortsatte det i lugn takt ända fram till kl nitton då våra allra sista gäster ( åtta fransmän) för dagen cyklade iväg härifrån.

22 kommentarer:

  1. Uanset din haves tilstand, glæder jeg mig til at se den live og i 3D snart :-)

    SvaraRadera
  2. Lotte,
    härligt att veta att du snart är här. Kör försiktigt hela vägen:).

    SvaraRadera
  3. Stockrosor har alltid varit mina favoriter - ända se'n jag såg en bild av stockrosor när jag var si så där nio-tio år. Men nu har jag inga...
    Häggmispel har jag, men har inte kollat hur mycket bär jag har, de räcker med vinbären just nu - fast mina svarta är inte mogna än.
    M

    SvaraRadera
  4. Har njutit en lång stund av dina vackra bilder och läst om allt som händer runt omkring dig!
    (Stockrosen är så vacker att man bara säger aaaah)
    (Vävarkardor har jag nog aldrig sett.)
    Ha det bra och lägg fötterna högt ibland!

    SvaraRadera
  5. Vilka malvor! Helt enorma. Är det myskmalva, eller?

    Vi blev tipsade om att man kan äta häggmispelbär härom dagen, jag hade inte koll på det. Vi testade att provsmaka vid häcken till ett dagis när vi promenerade i stan här i kväll. Jättegoda var bären, påminner lite om blåbär i smaken nästan.

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar blomprakt ni har!!

    SvaraRadera
  7. Margaretha,
    de hör absolut till mina favoriter också, fastän de flesta växter hör dit:). Riddarsporren är någonting som jag också gärna hade i vår trädgård.
    Idag märkte jag att det börjar bli verkligt hög tid att plocka vinbären

    Karin

    SvaraRadera
  8. Lifeblog,
    har haft fötterna högt en lång stund nu och skall lägga dem igen, men vågrätt:). Det finns så mycket skönhet runtomkring oss i trädgården så vi baxnar själva med jämna mellanrum.

    Ha det riktigt bra du också!:)

    SvaraRadera
  9. Mian,

    uppriktigt sagt så är jag inte säker på vilken Malva vi har. Den har bara "ramlat" ner från ovan med hjälp av fåglar, tror jag. Den blir enorm, verkligen enorm och rotsystemet heter duga så vi får gräva djupt och brett nästa gång vi skall lyfta bort den. Skall examinera så jag kan ge svar, men densamma finns i vit variant också.
    Jag skall se om jag lyckas få ett bär med trastarna så jag får veta hur mispeln smakar:)

    SvaraRadera
  10. Tina,

    vi har, håller med dig:)
    Ha det gott!

    Karin

    SvaraRadera
  11. Så, så, sååååå himla vackert! Lyckliga ni måste vara över denna skönhet!!! Ljuvligt!!! Tack för att ni delade med er!

    SvaraRadera
  12. Det är fint med en "vild"vuxen tomt också. Allt behöver ju inte se så perfekt ut. Dina blommor är verkligen praktfulla. Jag minns att vi hade en Peace-ros planta i mina föräldras trädgård. Den svarta rosplantan var intressant. Jag känner mig fotfarande ovan vid svarta blommor faktiskt. Kramar!

    SvaraRadera
  13. Karlavagnen,
    det vildvuxna kan bli väldigt vackert, till all lycka. Givetvis känns det bra med vackra dimridåer:), när man inte hinner med ogräset som man skulle behöva. Men snart lugnar sig livet en aning igen och det blir tid i trädgården någon timme varje dag.
    Ge puss på nosen åt Nisse!

    SvaraRadera
  14. Anne-Marie,

    Blommorna står med fötterna i rena krutet när det gäller jordmån. Kompostjord fylld av stora feta maskar och allt annat levande så jag förstår att de stortrivs:).
    Den svarta stockrosen är fortfarande en aha-växt för min del också, men faktum är att många hänförs som ser den och gärna vill ha frön.
    Jag känner mig också ovan vid svarta blommor, får egentligen inte ihop det med växtriket.
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Njuter av dina vackra bilder på alla blommor. Stockrosor är ju något speciellt, påminner mig alltid illustrationerna till min barndoms sagoböcker - det fanns alltid stockrosor med på bilderna där det fanns stugor...
    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Musikanta,

    tack för det:)! Du har rätt, det fanns alltid stockrosor längs stugväggarna i sagoböckerna.
    Rena idyllen, kanske därför man tycker som mycket om dem. Också! De är ju så vackra i sig själva och blommar länge och väl.
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Stockrosor!!!! Mycket fina, också en av mina favoriter..tyvärr fick mina jag hade i trädgården nån konstig sjuka, bladen gulnade och vissnade,men vackra ändå....din trädgård verkar så härlig, inte behöver den vård...ser naturlig ut och vacker..vackra foton som vanligt!!! Kramis

    SvaraRadera
  18. Men vilken underbar trädgård som sköter sig själv och blommar så fint!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  19. Oljekritan,
    även hos oss har stockrosorna någon form av gul påverkan. Bladen har besök av någonting från rymden tror jag:) men blommorna är fina. Nog behöver den vård men den sköter sig rätt bra trots allt ändå:)
    Karinkram!

    SvaraRadera
  20. Anelias hantverk,
    det är bra med någorlunda självgående trädgårdar när man själv har "häcken" full av arbeten. Måste skriva häcken för att det passar så bra in i sammanhanget trädgård, haha..
    Ha en skön dag du också!

    SvaraRadera
  21. Du vet väl att VILD ÄR VACKER :) Jag är avis på eran blomprakt. Här är det platt och bara gräsmatta. De blommor jag hunnit plantera hitintills ser mest tokiga ut i sin ensamhet.
    kramar

    SvaraRadera
  22. Magdalena,
    stackars era plantor som ser tokiga ut. Du är bara för härlig:)
    kramar

    SvaraRadera