söndag 3 juli 2011

Jag mötte...

skogstrollet på Långö ikväll...ett troll med ljusblåa ögon.
Där stod han helt plötsligt och flugsvampar växte på marken....

En bit ifrån ståtade ett bestånd av kardborre
och en skatt....ett stort bestånd av älggräs växande vid stranden.....gott till saft
Jag var inte helt ensam ...

Vi har åter haft en fin dag med många gäster och besök. Jag har lagt ut kokt abborre åt våra kottar som till synes förnärmade tog till flykten genom bergenian......här vill man tydligen ha saffranspannkaka och kanelbullar. Fisken kanske jag får gräva ner ännu.
Godnatt!

8 kommentarer:

  1. Ett så mysigt troll! Då har jag inget emot att Aino och min son kallar mig för troll som jag skrev om någon gång i bloggen.

    SvaraRadera
  2. carina,
    de flesta troll är mysiga så tag det som en fin komplimang att bli kallad troll i fortsättningen:).

    SvaraRadera
  3. Mums, jag äter alltid saffranspannkaka o sviskon när jag kommer till släktingarna på ön...
    Ok, jag lagar allt till en Ålandspannkaka hemma ibland också.

    kram o ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Brukar tänka positivt om troll, jag med. I alla fall efter att en patient som inte mindes vad sköterskan hette utan beskrev henne som "den som ser ut som ett troll". Hon var en favorit bland både patienter och medarbetare, fräknig, rufsig och alltid med ett stort leende. Själv skrattade hon gott åt epitetet.

    SvaraRadera
  5. the shed,
    det är mums! Här serverar vi saffranspannkakan med aktuell säsongstopping, just nu jordgubbs, tidigare rabarber tillsammans med gammaldags vaniljglass. Är mycket populärt. Nu fryser vi ner jordgubbar för att ha tills hallonen kommer...och någon kväll den här veckan blir det att plocka blåbär:)

    Ha en bra dag-kram!

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    troll är positiva, även bergtrollen i sagorna är gulliga i sin olycklighet (för det handlar ju ofta om det. Prinsessorna lyckas ju lirka med dem så de blir snälla eller så går trollen i tusen bitar:)de riktigt stygga)
    Den här bagaren ser också ofta ut som ett troll och trivs rätt så bra. Härlig liten historia om sköterskan:)

    SvaraRadera
  7. Tack ska du ha!
    Jo, jag har nog på känn att tiden inte kommer att räcka till... Det behövs nog mer än trehundra...

    Kul att ni har gäster varje dag!
    Och kottar... Nog ska de väl gilla fisk? Vet de inte det?

    Trollet vill jag inte möta i skogen, gärna vid husväggen. Jag har så livlig fantasi så jag tror det finns flera troll om jag möter ett.

    Här fläktar det skönt idag och vi är i full gång. Fast nu satte sig mannen med tidningen. Grrr. Han hann ju inte börja med något, innan det blev paus :)

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  8. Lisbet,

    när du har slutat upp att fostra barn har du framtiden säkrad som konstnär!:)
    Just nu fick vi en liten lucka i tillströmningen av gäster, många sitter här och fikar, vet inte vad de skall göra av alla barn när badvädret uteblir.
    Tror nog att de åt upp fisken i alla fall,för allt var slut imorse. De hade märkliga saker för sig igår kväll, två av dem, rullade runt som stockar och grymtade som grisar...helsnurriga. Revirvaktande eller parning på gång?
    Mig vetandes så har vi bara trollet på bild i närheten men uppe i Getabergen finns en hel trollstig så....
    kvavt, klibbigt och grått är vädret men uppehåll.
    Ha en fin fortsättning du också på dan!
    Kram!

    SvaraRadera