lördag 16 juli 2011

Getadagen

som sådan, har jag inte haft möjlighet att dokumentera med bilder. Vi har haft full rulle i brödbutik och café under dagen medan de uppe i byn lär ha haft det precis likadant.
Getadagen återkommer varje år just den här lördagen och i år kom ca tusen personer till kommunen. Man börjar alltid dagen med andakt i kyrkan. Marknaden med Getaprodukter öppnar direkt därefter. Många företagare och personer i bygden har hållit öppet under dagen på olika sätt och mycket trevligt har stundat om vi har förstått våra gäster rätt idag.
Innan vi for iväg på vårt cateringuppdrag till Sjökvarteret hann vi se att en vacker skogssnigel sniglade sig fram mot igelkottarnas matställe. Undrar om den inte lever farligt rent av? Men kanske att kottarna är sparsmakade och inte äter vilka sniglar som helst.....
När vi kom fram till Sjökvarteret hade de som skulle tävlingssegla, redan kommit iland, så det enda flytetyg som syntes på Slemmern var en surfare.....
Många av skutorna från dagarna innan har redan lämnat hamnen för att ta sig hemåt, men den Lille Lodsen från Lovisa låg fortfarande kvar...
Det lär ha varit mycket folk och besök under Sjödagarna i år igen. Här sitter de seglare som hade varit med och tävlat just innan vi kom dit med fisksoppa och bröd åt dem...
Verksamhetsledare Bertil Karlsson delade ut priser åt dem som hade förtjänat sådana och tydligen var det rätt så många som hade gjort det...
fastän det verkade som om Bolle och han plötsligt fick huvudbry när det gällde Bolles pris...
men tydligen löste det sig på bästa sätt:)
Och ja, min kamera har nog en inbyggd fågelmagnet.....det går bara inte att låta bli att klicka....
när de till och med nästan landar på fötterna åt en....
och sitter på taket en bit ifrån....
Dagen har varit väldigt omväxlande rent vädermässigt, så även för oss rent arbetsmässigt, med både café, catering och brödleveranser till två olika ställen under kvällstid
Nu väntar ett välbehövligt fotbad för min del!

Ha det gott alla!

12 kommentarer:

  1. Är det kameran eller fotografen som har pippi?
    Ha nu en skön kväll med dina nybadade fötter!
    M

    SvaraRadera
  2. Margaretha,
    bra fråga!:)
    Skall ha det så skönt så skönt.
    Hoppas du också har det!

    SvaraRadera
  3. Huvudbry´t gav mig nästan en skrattattack..jisses så roliga de såg ut! Kusinerna frågade när jag väntades men det dröjer nog ett tag. Måste besöka dig när jag väl kommer...

    kram Karin!

    SvaraRadera
  4. the shed,

    härligt!:) Jag fick också väldigt roligt och undrar vad de egentligen sade.
    Jag ser framemot ditt besök när än det blir! Du är varmt och hjärtligt välkommen!!

    Kram till dig också!

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt liv ni har - och intensivt!

    SvaraRadera
  6. Mian,

    vi har det, absolut. Inte några tråkiga stunder alls att tala om och när de kommer är de riktigt välkomna:).

    SvaraRadera
  7. Vad sugen jag blir på alla era kurser Karin! Getadagen skulle jag också vilja vara med på....härligt! Full rulle har ni haft, verkligen.

    Älskar mångsidighet! Vad duktiga ni är. Inspirerande!

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Lotta,

    det är synd att det är så långt emellan alla härliga bloggvänner:D.
    Vi har full rulle, verkligen, men vi tycker om det och låter oss inspireras av alla våra trevliga gäster.

    Tacktack!:)

    kramar!

    SvaraRadera
  9. Precis som the shed skrattade jag glatt åt huvudbryt (?). Mycket illustrativt!

    Bra gjort att du kan både jobba och njuta samtidigt. Duktiga dig!

    SvaraRadera
  10. Kesu,

    ja, nog ser de ut att ha roligt när de väl fick ordning på huvudbryet:).
    Jag njuter av mitt jobb så det är inte någon större konst alls:)
    Ha det gott och hälsa Sickan!

    SvaraRadera
  11. Talande bilder, Karin :-)
    Fågelbildera är rena konstverken! En njutning att betrakta
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  12. Ann-Mari,

    Tack!:D

    kram
    Karin

    SvaraRadera