söndag 31 juli 2011

Gårdagen blev väldigt intensiv....

från tidig morgon till sen kväll. Som vanligt så bakade jag till caféet och brödbutiken, men också
till vår premiär vad gäller det musikaliska evenemanget skulle ha sitt. En foccacia med soltorkade tomater, oliver och....
basilika plus en avkyld Bionade eller en kopp te/kaffe bjöds dem som ville lyssna på Mark och Juri i Gula salen under eftermiddagen. Någon föredrog en bit pannkaka istället.....
Vi hade riktigt bra med kunder innan musiktillfället men så blev det plötsligt tomt nästan en timme innan artisterna anlände. I sakta mak kom drygt tio personer gåendes för att lyssna på musiken, så flere än så blev det inte för
Juri Lukastjevitj att spela och
Mark Petersen att sjunga för . Orsaken till att jag inte har några andra bilder än de hastigt ihopklickade från "kulisshåll" är att vi fick väldigt bråttom att betjäna många gäster som anlände. I Fyrklövern var alla bord upptagna helt plötsligt, folk som inte ville lyssna på musik men ville dricka eftermiddagskaffe, äta smörgåsar och sallader anlände i en strid ström. Uffe och jag hade nästan eld under fotsulorna för att få allt att löpa på:) och det löpte på i god takt med skönmusik som hördes från övervåningen ända ut i trädgården. Våra trädgårdsgäster såg förnöjda ut....

De drygt tio personer som kom för att lyssna på Mark och Juri verkade nöjda när de vandrade härifrån drygt en timme senare. Jag fångade upp några uttryck, några fraser som...."att nog kunde han spela alltid... vem är egentligen den där Mark, vad har han för musikalisk bakgrund, -jaha, korist från Operan i Stockholm.....det var nog den mest originella tillställningen jag har varit på men den var bra och rolig"....
Sedan stannade de i samlad tropp vid grinden och pratade länge och väl innan de for iväg i respektive bilar
Och Mark och Juri for vidare till nästa evenemang
Efter stängningsdags blev vi bjudna på picknick och lekte följa John en stund på kringelikrokiga skogsvägar i Ingenstansland....vi körde vilse, fick svänga och ta nya tag....men så småningom...
befann vi oss på höjderna i ett stenrikt rike.....
Med på picknicken fanns en liten W som hade förmånen att åka bärsele.....det är märkligt hur så små fötter kan röra på sig i ett....inte en enda bild jag tog blev riktigt tydlig....men de där fötterna och mina fötter hittade en stor fin vattenpöl uppe på berget litet senare och vi gick på en våt upptäcksfärd från "strand" till " strand", ja, jag vet inte hur många gånger, av och an, av och an och vi blev rejält våta både liten och jag
och det finns ju så mycket att upptäcka när man är ett år gammal....allt måste pillas på....smakas på...pratas om....
och vändas på...
Utsikten från bergstoppen där vi intog vår picknick var bedövande vacker....byn Enbolstad låg som på en tallrik nedanför
Vi hade en liten anledning av familjeskäl att fira....alkoholfri champagne i Viking Line-glas smakade ypperligt med medhavt tilltugg....
med fina vyer framför ögonen....Norrhavet långt därborta.....
Getabergen kunde också skönjas
Uppe på toppen blåser det rejält och många bevis fanns för det, litet varstans där vi vandrade fram och bara njöt av allt det vackra i vår omgivning....en tall har haft det rejält blåsigt som ung när den formades för livet....
Och efter någon timme på toppen av berget drog vi neråt igen mot bilarna som forslade oss hemåt i kvällen.....
En fin dag var till ända

16 kommentarer:

  1. Oj, en sån fin dag du haft!
    Kanske var det för varmt för gästerna inne, så skönt att få sitta ute med ditt fika bröd o bara vara o lyssna på skönmusik.
    Finast var då lille W's fot, jag älskar små barnfötter..de viftar runt som vispar hela tiden. Har också prövat fota en o annan..fotograferat, menar jag.

    Finaste kramen till dig!

    SvaraRadera
  2. Verkligen fint. Folk känner sig fria på semestern tror jag och vill sällan ha bestämda tider med bestämd underhållning. Sen vet dom väl inte om dom kommer att gilla just den musiken? Eller är den för fin? så kom det sig nog att ni inte hade 50 personer.???
    Rart på berget med firandet (nyfiken...)
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. the shed,

    ja, inte sant?:)
    Orsaken ligger nog på ett annat plan. När Mark frågade om han kunde komma hit med Juri och spela så var det alltför kort tid att göra någonting "rejält" av arrangemanget. Vi hade bara en vecka på oss och under den här helgen är det fullt av program som folk redan hade siktat in sig på plus att många reste tillbaka till sina respektive länder igen. Semestern är slut för alla knegare....Vi är glada över dem som kom och lider ingen förlust på något sätt. De som satt i trädgården och njöt fick gratis musik på kuppen:).
    Barnfötter är ljuvliga, men svårfångade

    En varm söndagskram till dig !

    SvaraRadera
  4. Eva,

    du har nog en poäng där, man vill vara fri och inte uppboka sig men du kan också läsa en av orsakerna i min kommentar till the shed.
    Musiken var nog inte för fin,om det nu finns någon sådan som är för fin:), det bjöds blandad kompott med olika versioner på t.ex Ave Maria. Mark avslutade med en av dem, vilken vet jag inte för det blev väldigt mycket hans egen musik. Improvisationsmusik och sång....
    kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag!
    Foccacian ser jättegod ut den vill jag sätta tänderna i direkt!

    Vilken juvlig picnic och små springande fötter på upptäcksfärd är väl härligt!

    Kram
    ps jag har mailat till dig ds

    SvaraRadera
  6. Vilken perfekt dag!
    Musik i det lilla formatet gillar jag - brukar gå på kammarkonserter i en närliggande herrgård.
    Margaretha
    som har en nästan
    likadan tall, som
    slagit knut på sig
    själv, vid stugan.

    SvaraRadera
  7. HeLena,
    jag upplevde att foccacian var uppskattad, åtminstone så försvann den:).
    De där små fötterna har mycket spring i sig, vill jag lova. Jag känner mig nästan ledbruten idag av att vara stödet för den mycket vingliga färden ännu...puh, men det är roligt.

    Tack, jag skall genast kolla
    kram!

    SvaraRadera
  8. Margaretha,

    det tycktes som att publiken tyckte likadant som du:). Det är alltid skönt med mindre sällskap och vi diskuterade just här hos oss att det kunde vara trevligt med en återkommande kammarmusik under sommarkvällarna....

    Har tänkt att jag skulle "samla" foton på alla tallar som har sig....

    SvaraRadera
  9. Men folk tror att den är för "fin" för dom.....
    KRAM Eva H

    SvaraRadera
  10. Eva,

    kan så vara, vet inte:).
    kramigen!

    SvaraRadera
  11. Foccacia? Trodde det var något med blåbär i...här har det bakats blåbärsbullar idag...ja ,inte jag men Ullis!! ;-) Trevligt utflyktsreportage och ungar är för härliga...jobbigt för den gamla kroppen men kul är det och man blir liiiite yngre i sinnet själv! ;-)

    Steffe

    SvaraRadera
  12. Stefan,

    tror nog att man kan lägga vad som helst i foccacian:). Blåbärsbullar låter jättegott!
    Konstigt nog så känns ryggen alltid litet för lång när man skall leda småttingar av och an, av och an...förstod inte att det hade med åldrandet att göra, haha...sinnet känns ju så ungt och barnsligt.

    Ha det gott!
    Karin

    SvaraRadera
  13. Mmm så god den ser ut! Härlig dag ser jag ni haft med fin utsikt!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Anelias hantverk,

    nu är den slut, loppuslut som vi brukar säga...:)
    Vi hade en fin dag igår och vi har haft en fin dag idag.
    Hoppas att din dag också har varit fin!

    SvaraRadera