torsdag 7 juli 2011

Fiskefänge....

blev det tal om så snart vi hade stängt butiksdörrarna för dagen.
Dagen har för övrigt varit lugnare än igår men ändå riktigt bra. Vi är nöjda.
Sagt och gjort, spöna, flytvästarna och bensindunken lastades i båten och så drog vi iväg...
så skummet yrde..och vi kastade och kastade, sträckte ut oss så där riktigt skönt efter hårt jobb ...några små ryck under vattenytan kändes men gäddorna gäckade oss hela tiden. Vi var ute efter gädda för imorgon kväll, fredag, då goda vänner kommer på besök som älskar Uffes grillade gädda.
Jag för min del fick en känsla av att havet vill att jag skall bli vegetarian....otaliga långa spagettiliknande abborrgräs drogs upp av undertecknad...
Myriophyllum spicatum fick jag också åtskilliga napp på....sjögräs kallat av mig men Uffe som är slängd på många språk rör sig också på latin :)
Chorda filum heter den här arten och många flere sorter drog jag upp som jag har glömt namnen på. Istället för att fiska gädda blev det en kurs i marinbiologi för min del medan Uffe kastade och kastade....
Till slut gav jag upp och bara njöt av tillvaron. Jag hade skönt så in i vassen:)
öppnade min medhavda Bionade
lade upp fötterna med fiskardojorna på. Tänkte en stund på att lilla W. älskar att lägga ett finger in i alla hål och pilla litet för att kolla vad som finns därinne:)
Jag bara var, tittade förnöjt och småslött på fiskedraget som inte var särskilt åtråvärt denna kväll....
när Örnie kom som fallen från skyarna...mitt framför näsan på mig.....
och dök ner och tog en gädda....

Ja, vad säger man? En del kan det där med fiske bättre än andra, tydligen. Stolt flög Örnie iväg upp på sitt berg med en sprattlande gädda i klorna.
Uffe startade snurran och vi for iväg mot Finnögrundet...
Men mera om det i morgon.

18 kommentarer:

  1. Gud så skönt du måste haft det!
    Att ta vara på stunderna när man njuter är guld värda. Jag kan ingenting om fiske..

    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. the shed,

    nästan oförskämt skönt!:)
    Det blir så här för vår del, små semesterryck när vi hinner....

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är oerhört rogivande att fiska, har faktiskt inget större behov att att fånga något. Det är så sällan man tar sig tid att bara sitta utan att bli rastlös eller stressad.

    kram

    SvaraRadera
  4. Det första jag tänker på när jag ser bilderna är livskvalité, det andra att det gör mig glad och fyller mig med längtan efter havet. Tycker du fick fina blommor, fast det är klart att grillad gädda går inte av för hackor. Här har vi haft varmt och ruskigt fuktigt idag. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Anna´s kitchen,

    det är mycket rogivande och tankarna släpper vardagen totalt:). Det är sällan, helt rätt.

    kram

    SvaraRadera
  6. Magdalena,

    det är livskvalité, vi talar om det själva också så vi är medvetna om hur rikt vårt liv är:).
    Ingen fara vad gäller den grillade gäddan, den får kvarstå till en annan gång, det finns annan mat att ta till i frysen.Kantareller till exempel.
    Just nu i skrivande stund är det halvmulet, småbrisigt och 21 grader varmt här.
    Kramar tillbaka!:)

    SvaraRadera
  7. HA,ha! Det var väldigt likt de flesta fiskafängen som jag har varit med om. Utom den gången vi var ute och ryckte strömming och jag fick den ena efter den andra på min sida av båten medan gubben kammade noll på andra sidan.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Tack för underbara bilder + text!Njuter & ler.
    Må väl och det så gott.

    SvaraRadera
  9. Att fiska är underbart, särskilt att meta! Avkopplande.
    Jag får sällan några rejäla fångster, men tycker att det är mysigt ändå.
    Vad läckert (men lite retligt...) med örnen som kom och stal gäddan mitt framför ögonen på er.

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar,

    jag kan tänka mig det:D. Det gäller att veta var man lägger häcklan:).

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  11. Monica,

    Tack själv för snälla ord!
    Må själv så gott!

    SvaraRadera
  12. Mian,

    inte är det särskilt viktigt för min del heller att få mycket fisk, det roliga är att fiska på ett eller annat sätt. Lyckas man få någonting så är det bara ett extra bonus. Att Örnie tog gäddan var bara fint, det blev en större fångst för min del att få se skådespelet:)än att själv fånga gäddan.

    SvaraRadera
  13. Eva H är i egen stuga i Haverdal dåligt bredband. Men vi har det bra. Ny mailadress ska jag sända för nu har jag ingen . Skönt att du njuter fiske.....Kraaaaam

    SvaraRadera
  14. Eva H,
    men du når fram!:), Toppen!
    Skönt att ni har det bra, fortsätt så!
    Njuter så fort jag hinner:)
    Gör detsamma!
    Kraaaaaam!

    SvaraRadera
  15. Synd att ni inte kan göra ett avtal med Örnie om att ni ger honom/henne fisköverskottet på vintern och ni får några gäddor på sommaren nä det nu krävs örn kick för att få napp.
    Säger Olgakatt med en sonjakatt på magen medan ett stilla sommarregn fuktar Skåne

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,

    vi har haft ett avtal tidigare men antagligen gäller det inte längre eftersom vi inte hade nät under isen senaste vinter och gav honom fisköverskottet. Han fick bara litelite i jämförelse mot vad han brukar få..han tycker nog att vi kan vara utan sommarfisken.
    Så skönt det låter att ha en Sonjakatt på magen medan regnet sakta faller....himmelskt...här blåser det, är 27 grader varmt och solsken...vandrande pinne-dag med andra ord och urhett vid ugnarna

    SvaraRadera
  17. Inte klokt. Vilket slut på den spännande berättelsen! Inte klokt.
    Är bionade samma som limonade?
    Här har det varit en skön dag igen. Nu börjar jag vara lite van med att vara ledig. Snart får man börja räkna ner igen... Men många dagar kvar ännu.
    Ha en skön kväll!
    kram

    SvaraRadera
  18. Lisbet,
    börja inte räkna ner ännu...du har många dagar kvar att vara ledig på:). Ja, kan du begripa att Örnie bara kom ner och tog gäddan mitt framför ögonen på oss...så där bara och som vi hade kastat och kastat, hahaha...Bionade är en tysktillverkad ekologisk dryck med naturlig kolsyra. Alkoholfri förstås men inte limonad. God och läskande.
    Sköna sommardagar dagarna i ände:)
    Ha en skön kväll du också!
    kram!

    SvaraRadera