onsdag 13 juli 2011

Just innan regnet föll

igår kväll, hann jag vattna grönsakslandet och ta en liten runda i trädgården. Det hör bara till !
Regnet var av det stilla slaget, inte långvarigt men tog bort dammet som låg överallt. Allt känns fräschare...
Krassen lyser upp med olika färger i trädgårdslandet
och litet här och där....fröna är utmärkta att lägga in som kapris senare. Hinns det inte med är det bara att låta dem falla till marken och nästa vår gror de på nytt och det finns krasse nästan överallt:D
Berta på kökstrappan blommar som allra vackrast just nu
Acklejornas fröställningar har plockats till torkning. De blir vackra i vas under vintern
och den underbart vackra vitlila klematisen har ändrat utseende. Ser närmast ut som ett litet troll som bor i ett såll....:D

Idag är det full fart hos oss, förutom att vi har öppet i vanlig ordning så väntar ett cateringuppdrag för 120 personer ikväll i Sjökvarteret ombord på Albanus.
Sjödagarna är i full gång.

Vädret är mulet, svalare (och skönt).

16 kommentarer:

  1. Oh, jag älskar krasse - och har inga.
    En av mina Bertor ser snart ut som din.
    Men min klematis har lagt av.
    Margaretha
    i kylan

    SvaraRadera
  2. Jag plockade just in några stickiga små bollar, vet du vad det är för något? La ut det på bloggen..Krasse ska jag ha nästa år, en vän till mig har det i sina blomlådor på balkongen. Så fina! Låter som ni får en kväll på böljan den blå, härligt!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Underbart vackra bilder! Tack för njutningen.

    SvaraRadera
  4. Farmor Emma i Pilbo...det är krasse det..Hon hade massor med krasseplantor, de växte som ogräs hos henne..så vackra så vackra..barndomsminnen...Farmor hade en underbar trädgård, minns alla blommorna..det är nog där mitt stora blomsterintresse vaknade....Underbara foton Kussenusse...
    Kan tänka mig en matresa på det Stora Blå, skulle vara Underbart!! Ligger den i hamn, eller seglar den ut??
    Skulle vara skönt med en båttur bara sådär--
    Kollar stuga, till v 30??...Var inne på hotellet där i Geta, helt underbart fint..men det var fullbokat..men stuga det kan dyka upp...fallerupp..Kram Karina

    SvaraRadera
  5. Oj, vad jag hade mycket att läsa fatt, när jag varit datorlös! Och vilka underbara bilder du har lagt upp...Naturen är vacker i alla sina stadier.
    Lycka till med Sjödagsuppdraget!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  6. Margaretha,
    ibland är det bra att inte hinna ha ordning:). Jag menar att plocka bort fröna innan de faller i jorden...aldrig har jag haft så mycket krasse i rabatterna som i år.
    Det var gruvligt kallt i Sjökvarteret i Mariehamn i kväll...inte någon högsommarvärme precis

    SvaraRadera
  7. the shed,

    det blev en kväll på böljan den blå fastän i hamnen:). Återkommer med bilder...
    Jag känner igen din växt men kommer inte på vad det är...faller polletten ner så skriver jag genast namnet.

    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  8. Tack Monica,
    är glad om du tycker om bilderna:). Tack tack!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Oljekritan,
    man förknippar ofta blommor med människor. Så härligt att du tänker på din farmor när du ser krasse:)
    Tack Karina!
    Ikväll låg Albanus i hamnen och alla andra båtars besättning kom till henne och åt soppa.
    Hoppas att det ordnar sig till det bästa vad gäller stuga, den jag tänkte på är upptagen. Det är svårt den här årstiden.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  10. Ann-Mari,
    tacktack:)! Jag rodnar nästan...
    Jag har en del att läsa ifatt jag också men får vänta någon dag innan tiden räcker...full fart, verkligen.
    Kvällen gick bra! Kommer bilder så småningom.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  11. Även här regnar det, men det behövdes. Luften har varit helt stilla och kokhet hela dagen. Några klena åskdundrar och nu äntligen regn...

    SvaraRadera
  12. carina,
    kan tänka mig att ni behöver regnet mera än vad vi behöver. Vi fick en liten skur och så var det med det, men dammet försvann i alla fall

    SvaraRadera
  13. Här regnade det precis. Det är ovanligt på sommaren men känns som en befrielse mitt i alla värme och allt solsken. Idag var en typisk svensk sommardag här med en del moln, runt 22-23 och nu på kvällen en ordentlig skur. Härligt faktiskt. Krasse är underbara - har minnen från egenodlade krasseplantor när jag växte upp. Kramar!

    SvaraRadera
  14. Anne-Marie,
    regn är skönt, mycket skönt ibland:).
    Vi har bara 18 grader varmt just nu, men det hinner bli som hos dig ännu idag.
    Krasse är så tacksamt, slingrar iväg och förgyller tillvaron.
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. En pelargon, en rosenpelargon... Så fina. Saknar mina pellisar otroligt. Kramar

    SvaraRadera
  16. Magdalena,
    rosenpelargonen är en särskild, gammal sort som ingen vet någonting om egentligen. Berta kallad, livräddad från soptippen av Uffe för många år sedan. Då såg hon ut som en potatis med långa groddar när han tittade in sopsäcken, innan han upptäckte skönheten bakom:)och tog hem henne.
    kramar!

    SvaraRadera