tisdag 19 juli 2011

En stund har tillbringats

i vinbärsbuskarna. Dels har jag plockat de stora goda bären för att göra minst en Emmy (se recept i höger kolumn) i morgon men också för egen del har det slunkit ner både ett och två bär och några till. Ja, flere nävar har jag mumsat i mig.
Personligen tycker jag att bären är allra godast när man får plocka dem direkt från buskar och snår. Nu är de som allra bäst!
Några sockerärter slank med i hinken på väg in....också en fröjd som skall njutas genast
Våra bär är så stora och fina i år, men så sköter Uffe också om buskarna som om de var hans ögonstenar.
Klematisen har slagit ut sina allra första blommor
och många många knoppar väntar på att göra detsamma
Dagen började som vanligt i tidig timme, jag blev rent av en aning stressad, för att allt skulle hinnas med. En tenor kom på besök vid öppningsdags. Nu planeras en liten lördagskonsert den 30 juli här hos oss...men till det återkommer jag många gånger ännu.
Vi har haft många trevliga gäster här i dag också:). Det rullar på som det skall göra....

Nu skall fötterna få nödvändig rehabilitering. Ett fotbad väntar och senare också en skön citronmelisskrubbning för helkropp. Med Ninas välmenta gåvor i form av både det ena och det andra i örtväg för huden så blir jag snart som en rosenknopp:).

30 kommentarer:

  1. Ah, så gott att stå i vinbärsbuskarna, med solen på ryggen, och stoppa fler bär i munnen än i hinken!
    Vi har ovanligt mycket vinbär i år, men de svarta är inte mogna än.
    Lukar gott gör de också!
    M

    SvaraRadera
  2. Härligt!Vi har också gott på stranden och i vattnet.Men kul att läsa dina rader.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Härligt. Vår svartavinbärsbuske verkar att ha lagt av. Har läst någonstans att de svarta inte trivs intill de rödavinbären. Någon som hört samma?

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott och nyttigt, svarta vinbär..sant, godast att låta slinka ner i gapet direkt..c-vitamin lilla kusin :-)
    Åh Tenor på besök, det låter det...Morbror Tor går igen??..eller vad var han???Läkerol, hihi..förlåt.....hahaha..skulle han höra..Jag gillar sång av en vacker mansröst, så jag skoja bara..Dina blommor är vackra...Kram Kusinkarinfin..//Karina

    SvaraRadera
  5. Krusbär plockas här och svarta vinbär borde plockas snart. De är inte så stora och fina som de brukar men till någon Emmy ska de nog räcka.

    Grattis till tenorbesök, inte Placido, väl? Men jag blir avundsjuk vem det än är, haha!

    SvaraRadera
  6. Margaretha,
    åt det hållet blir det onekligen, flere i munnen än i hinken, men det är ju bara nu som de är så goda på buskarna så det gäller att ta vara på stunderna.
    det är så mycket man kan använda vinbär till, både blad och kvistar förutom själva bären.

    SvaraRadera
  7. Eva,
    du har ju blivit en riktig badnymf:). Fortsätt att njuta strandlivet du har.
    kram.

    SvaraRadera
  8. Eivor,
    har inte hört detsamma, men däremot så kräver buskarna årlig gödsling för att orka ge bär. Vi lägger gräsklipp under dem....pröva, så skall du få se hur glada de blir.

    SvaraRadera
  9. Oljekritan,
    ja, inte skulle det sitta fel om Tor återuppstod och visade sina tenortakter. Hujedamej som han sjöng. Jag minns när han kom till Köpmansgatan och hälsade på, där vi bodde. Han gick runt överallt på gården och sjöng under fönstrena,haha...
    Så snart vi har fått mera material av tenoren så skriver jag...han heter inte Thor. Nejdå:)
    Hoppas att du inte har feber längre.
    Karinkram till kusinaKarina

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,
    det blir Bach, Händel, Elton John...och en hel del annat....vi planerar för fullt.
    Tänkte på dig direkt i morse när vi tog beslut om en liten konsert här hos oss

    SvaraRadera
  11. Jag SKA plocka av mina krusbär i morgon - har tänkt göra det en hel vecka nu, men det har inte blivit av. Vinbären får vara kvar ett litet tag till...

    Det där med fotbad verkar inte så dumt heller!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  12. Låter som en välförtjänt och skön avslutning på en arbetsdag :-)
    Perfekt färgkombination av de svarta vinbären och gröna ärtskidorna - läcker bild!
    ha det fint,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  13. Musikanta,
    jag tror nog vi alla mera eller mindre har den där känslan när det handlar om att ta vara på skatterna i trädgården. Man tänker att man ska göra det varje dag och dagarna bara rullar på ända tills man MÅSTE göra det eller att fåglarna smörjer kråset:). Ha det gott i krusbärsbusken!
    Kramar!:)

    SvaraRadera
  14. Ann-Mari,
    "man skall vara glad åt fötter" som Birgitta Andersson sjöng ett tag. Utan att sköta om dem skulle det inte fungera så bra att stå rakt upp och ner dagarna i ände. En skön avkoppling dessutom:). Bra sätt att varva ner....
    Ha det fint du också!

    SvaraRadera
  15. Oh, jag blir så sugen på vinbär, här lyckas vi inte med dom....
    Underbara bilder

    SvaraRadera
  16. Här börjar vinbären få färg, så de blir väl plockfärdiga efter en vecka ungefär.
    VAD skrev du i ditt senaste inlägg? Hemligheter? :)

    Bra att slänga fötterna i blöt och koppla av innan läggdags. Det råkade sig faktiskt igår att dottern skulle inhandla en fotbalja åt sig och sin dotter. De brukar sitta med fötterna i blöt innan läggdags!

    Ha en riktigt fin och givande dag!
    kram

    SvaraRadera
  17. Man borde ju vara glad, men... Har massor av röda, vita och svarta vinbär. Efter att ha saftat bären från EN buske är flaskorna slut. Bara att ringa runt till släkten och inventera vad som druckits den senaste tiden:) Men i år har jag faktiskt mer bär än jag behöver. I-landsproblem, jag vet.

    SvaraRadera
  18. Mums för svarta. mina röda var ovanligt söta men inte tillnärmelsevis lika goda som svarta.
    Kul att du/ni har fullt upp men var rädd om dig, min vän. Hoppas fossingarna fick rejäl vila och att du sovit gott och känner dig pigg idag!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  19. Anneli,
    det är litet märkligt att ni inte kan odla det vi kan med tanke på ert klimat. Men så är det bara. Förstår att du kan få en viss hemlängtan, bärlängtan ibland:)
    Tack!:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Lisbet,

    jag lär ha blivit väldigt hemlighetsfull för en del som har läst min blogg igår. Troligtvis har jag "kommit åt" någonting eller också skyller jag på Blogger, fastän det ändå lutar åt mig själv men det talar vi tyst om:). Det handlade i alla fall om avsked, troligtvis för det här livet.
    Du har förståndig avkomma som förstår att lägga fötterna i blöt:D
    Ha en finfin dag!
    kram

    SvaraRadera
  21. Gunilla,
    nu håller jag tummarna för att grannarna har druckit ut många flaskor så du får din saft saftad. Jag brukar vara lat av mig och frysa in i plastpåsar som jag sedan tar upp en och en efter behov och kokar saft av. Men då skall man förstås ha frysutrymme. Vi har också mängder av fina stora vinbär i år. De röda buskarna är bara bebisar ännu, men nästa år kanske.

    SvaraRadera
  22. the shed,

    fossingarna blir omskötta varje kväll, det liksom hör till när de har travat på hela långa dagen:). Jag är rädd om mig, vet att det är lite väl stressigt emellanåt, men det är rolig stress och om en månad redan så har allt förändrats till ett mycket lugnare liv.
    Var rädd om dig själv också!

    Karinkram!

    SvaraRadera
  23. Så fina bilder med de svarta vinbären! Skönt med fotbad!

    SvaraRadera
  24. Eva i Aten,
    förstod på Anneli på Peloponessos att ni inte har vinbär i Grekland. Fast ni har ju druvor förstås:).

    SvaraRadera
  25. Åhh så fina svarta vinbär, jag gillar dem jättemycket! Goda och vitaminrika.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  26. Anelias hantverk,
    ja, de är jättefina i år:). Och tänk vilken lyx att bara gå rakt ut bland buskarna och äta c-vitaminbomber!
    Ha det bra du också!

    SvaraRadera
  27. Vinbär har jag vuxit upp med och jag saknar dem! Hela familjen var engagerad. Vi hade krusbär också - allt smakade bäst direkt från busken :)

    Underbart att avsluta dagen med fotbad och allmän ompyssling! Jag ser fram emot att läsa mer om ert musikevent också

    Tack för din fina kommentar som jag läste nu på morgonen!

    Kram

    SvaraRadera
  28. Lotta,
    vinbär hör till de absoluta favoriterna, vilket nog egentligen de flesta bär gör:), men jag känner riktigt hur jag får kraft av att äta dem direkt från buskarna. En kick!!
    Jag återkommer med musikeventet snart, väntar bara på bilder:) och litet text.

    Kram!!

    SvaraRadera
  29. Vilka vinbär du har i år. De är grymma. Hoppade raskt till kakreceptet och den ser mums ut. Helt klart ska det försökas på en Emmy av någon variant här. Saknar doften av att plocka svarta vinbär, och gele av de är såååå gott.
    Vad härligt att du har örter att skrubba fossingarna med. Fin-fina gåvor. Ha en fin kväll hälsar Magdalena från ett rackarns varmt USA

    SvaraRadera
  30. Magdalena,
    vi har toppenfina vinbär i år. Åter har jag stått i buskarna och bara ätit och ätit...fullkomligt proppat i mig allt det goda. En del hamnar i frysen förstås:)
    Emmy kan du säkert göra med björnbär också. Tror du att den kan bli för "fadd" så stänk litet citron över.
    Fosskrubbning är åter på gång:)
    Ha en fin dag önskar jag dig trots det rackarns varma USA.
    kram!

    SvaraRadera