söndag 10 juli 2011

En julikväll hos oss....

Mitt i vallmohavet står en vacker Tivoliros
ett visst vemod stryker snabbt förbi i allt det vackra.....vallmon har redan börjat vissna. Men frökapslarna är vackra de också....en tids skönhet av det här slaget återstår innan jag plockar bort dem och låter de som står i tur, blomma ut sin fägring och lyst för vår skull
Njutbara, vackra.....folk som kommer hit är hänförda över den spröda skönheten
Jag själv kan aldrig se mig mätt
Vi avslutade gårdagen med en portion gammaldags vaniljsglass och jordgubbstopping.....
Mums!:)

Söndagen bjuder åter vackert väder, tjugo grader varmt i skuggan klockan åtta på morgonen
Jag tassar till bageriet och jäsande degar
Ha en fin dag, alla!

22 kommentarer:

  1. Jag har förgäves försökt lämna dig hälsningar.
    Undrade var prinsessan och polismästaren var i förra inlägget? Lille R har likadana kasperdockor..men inte i trädgården he he.
    Ja, det blir en fin dag hos mig med. Skulle inte sitta fel med glass till efterrätt sedan.

    Önskar dig en bra dag bland degarna!

    SvaraRadera
  2. Vilken ögonfägnad!
    Men det går alldeles för fort - min enda tröst är att det snart är sommar igen, och ända tills dess kommer det att finnas annat vackert att titta på.
    Margaretha
    med 19 grader
    mulet och 75%
    luftfuktighet

    SvaraRadera
  3. the shed,
    det är svårt med kommentarlämnandet emellanåt även för min del. Bloggerkrångel.
    Prinsessan och polismästaren har aldrig varit tillsammans med de här gynnarna, hoppas de hittar hit någon gång:).
    Önskar dig en fin dag också!:D

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    ja, det är så gudagott att vara just nu men det går fort...alldeles för fort. Jag skall trösta mig på samma sätt som du, det blir snart vår och sommar igen.

    Karin med 24 grader i skuggan just nu och brisig vind..

    SvaraRadera
  5. Jisses så vackra de är , alla vallmo.
    Men hu så fort de går över :-(
    Jag tycker liksom att midsommar är fel placerat på året, innan folk har hunnit börja sin ledighet. Kan man inte flytta midsommar till slutet av juli eller augusti, så att ljuset vänder då istället.
    Nån som vill vara med i klubben? :-)

    SvaraRadera
  6. Hej, flitiga!
    Underbart vackra bilder, Karin...! Mina vallmon blommade över så fort att jag knappt hann se blommorna. Däremot blommar den sibiriska vallmon hela sommaren! Det kommer nya blommor hela tiden och jag älskar dem verkligen! Det är svårare att styra var de ska vara, men vad gör det...?

    Jag som inte bakar så ofta har precis gjort en rabarber- och jordgubbspaj för att glädja lilla barnbarnet med familj som kommer på en bit mat. Borde kanske göra hallonmuffins till kaffet också?

    Fortsatt trevlig dag bland degar och gäster!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mums med vaniljglass och jordgubbar. Jag brukar skiva jordgubbarna, peta i lite basilika och socker och stänka över en god balsamvinäger. Jättegott och drygare än jordgubbarna som de är.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Mian,

    jag ansluter mig direkt till klubben!;)
    Ville du ha frön av just den här vallmon?
    De är inte mogna ännu men snart:)

    SvaraRadera
  9. Ailas,

    tacktack:)! Aha, så sibirisk vallmo varar hela sommaren? Då vet jag vad jag vill ha till vår trädgård:)!
    Njut allt det goda med barnbarnet och ha det riktigt söndagsbra!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  10. Ölandsvindar,

    tack för fint tips! Det skall prövas för basilikan är som allra bäst just nu:)
    Ha det gott

    Karinkram!

    SvaraRadera
  11. Vilket vackert vallmohav!
    Ingen rast och ingen ro! Men vad är bättre än det? Här är också varmt idag. Väntar på att galejande familjemedlemmar ska komma hemåt igen... Ska kanske överraska med lite mat. Jag alltså.
    Ha en skön söndag!
    kram

    SvaraRadera
  12. Lisbet,

    det är sagolikt vackert när det blommar för fullt:).
    Det är inte meningen att vi skall ha någon större rast eller ro den här årstiden...nu sitter några par i Fyrklövern och pustar under parasollen som vindar på i blåsten...närmare 30 grader varmt ändå

    Låter gott med överraskande mat för galejande familjemedlemmar:)
    Ha det gott du också!
    kram

    SvaraRadera
  13. Dina bilder för mig till Monets målningar av vallmofälten....
    Underbart vackert!

    SvaraRadera
  14. Olgakatt,

    tack, tack, nu blev jag väldigt rörd!
    Det är underbart vackert med vallmo

    SvaraRadera
  15. Oj så vackert. Vallmo är den absolut vackraste blomman som finns tycker jag. Det är inte bara hur den ser ut, det är känslan...

    SvaraRadera
  16. carina,
    för min del är det också en av de absoluta favoriterna...den har själ

    SvaraRadera
  17. Jag la precis upp bilder på en av våra vallmo som blommar nu. Vi skall märka upp plantorna noga (och hoppas att de inte korsar sig för mycket...).
    Jag byter gärna till mig alla tänkbara sorter och färger :-)

    SvaraRadera
  18. Mian,

    jätteroligt, jag skall märka upp dem noga jag också, de sorter som finns här:)
    Sedan får vi byta grejer med varann på bästa Povel Ramel-vis:)

    SvaraRadera
  19. Så vackra vallmon, man kan inte sluta njuta..som skira små silkespappersfras...glassen mums den med...Härligt med värme och sol, och mera njuta sommar..vad skönt vi har, och du bakar och har det bra...och det låter så mysigt!!
    Åland i tankarna, och vi må ju ses..kram Karina

    SvaraRadera
  20. Oljekritan,

    ser man på, du är hemma igen från en konstnärlig vecka på Öland!:) Toppen! Hoppas att du har haft det bra. Visst är det härligt fastän svetten klibbar...snart är detta ett minne blott igen.
    Örebro i tankarna! och säkert ses vi...Karinkram!

    SvaraRadera
  21. Vilka otroligt fina Vallmo!!! Underbara! Var får man tag på sådana?!

    Mums för glass med jordgubbstopping!! Skivade, mixade, mosade, kokta, rårörda... jorgubbar är så suveränt!

    Kram till dig denna sköna sommardag!
    Systrarna Fiffig

    SvaraRadera
  22. Hej Systrarna Fiffig!:)

    Tack, de är otroligt fina, så enkelt är det och ofta är det just det enkla som är vackert.
    Den här vallmon kom med fåglarna till mig för många år sedan...opiumvallmofrön tror jag att man får tag på hos alla blomsterhandlare.

    Jordgubbstider är jordgubbstider, snart åter förbi..

    Kram till er också!

    SvaraRadera