söndag 24 juli 2011

Ekolodtest

var den egentliga orsaken till att vi for ut på Bonäsfjärden igår kväll efter stängningsdags
Det gamla ekolodet har sagt upp kontraktet och nu skulle det nya testas. Jag måste tillstå att det är rätt spännande att följa med vad som finns under båten där man far fram. Små fiskar och stora fiskar syntes på olika djup. Nästan rena rama sciencefiction-känslan uppstod när fyra stora någonting fanns på sex meters djup....de simmade tillsammans i grupp och på bilden såg de ut som små ubåtar....haha...lika bra för en fantasifylld person att titta litet högre upp istället...
där fåglarna drar fram....vädret var väldigt omväxlande, ostadigt med andra ord
men himla vackert på sitt sätt
Molnformationer när solen var på nedgående
Jag var inte ensam om att titta på vyerna....Uffe tittade neråt, han:). Det går ju också bra utan att man kör på grund...han ser ju om det kommer sådana på ekolodet:D.
Solens sista strålar sökte sig fram genom molnen och lyste upp Notvarpsberget

Idag blåser det rejält, skylten ligger på rygg(eller mage) i diket med tassarna upp i luften.
Den får ligga, för snart lägger den sig igen om jag går dit och försöker få den att stå upp.
Och folk hittar hit i alla fall. Idag har det kommit folk i en jämn ström alltsedan jag gick ut till vinbärsbuskarna för att plocka bär. En oplockad buske finns kvar för direkt kvällsintag av nödvändiga vitaminer.

En foccacia står på jäsning och skall snart gräddas. Allt är på upphällningen i caféet så nya bakverk skall bakas...helst skall allt vara så färskt som det bara är möjligt, så nu kavlar jag inte bara upp ärmarna utan även degar:D

8 kommentarer:

  1. "Och om mig så vingar bure, jag vet vart jag flöge nog:"
    Så hemsjuk jag blir när jag ser dina bilder!
    M
    i regnet

    SvaraRadera
  2. Notvarpsberget ser underbart ut. Vad fint med alla molnformationer. Vilken härlig färd på Bonäsfjärden Karin!

    Å, kan nästan känna doften av bröd i ugnen...skulle behöva det nu. Skulle vilja baka med dig

    Kram

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    jag förstår dig fullständigt!
    Skulle också bli det om jag inte var nära havet.
    Karin
    i blåsten

    SvaraRadera
  4. Lotta,

    Notvarpsberget var det första berget i omgivningen som jag bekantade mig med när jag kom till Geta för drygt elva år sedan. Jag tycker om moln av alla de slag:).
    Skulle vara roligt om du kunde vara med och baka. Det är alltid härligt med sällskap runt degarna.

    kram!:)

    SvaraRadera
  5. Att titta på moln är både avslappnande och spännande. Jag gillar det och att strosa runt och kika både på det ena och det andra. Det är härligt! Däremot kikar jag inte åt grannens håll så mycket och absolut inte när det är soligt. Gillar inte att se mina grannar nakna.... :D Fina bilder du bjuder på. Jag tror också att jag skulle gilla att baka hos dig!
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. LyckligaPraliner,

    det är verkligen avslappnande, tankarna tar sina egna vägar..
    Våra grannar är på betryggande avstånd:)
    Vi får nog ställa till med en bloggträff över bakbordet någon gång alla bloggvänner

    Karin

    SvaraRadera
  7. Men du är ju fantastisk. Jag förstår inte hur du får ihop allt!
    Som den älskare av tekniska pryttlar jag är så gillar jag ekolodet skarpt. Jag skulle nog kunna tillbringa timmar med att åka runt och se vad som finns där under mig.
    Bilderna är otroligt fina. Kramar

    SvaraRadera
  8. Magdalena,
    inte får jag ihop allt!:) Men en del av allt, så enkelt är det.
    Jag skall nog fara runt och titta mig omkring neråt när vi får mera tid till det, lita på det.
    Tack!:)
    kramar!

    SvaraRadera