tisdag 5 juli 2011

Dittan och dattan...

Dagen började låååångsamt, bara ett fåtal personer hittade hit, men vid två-tiden sa´det pang och pang och pang...det kom folk som på löpande band ända tills vi stängde
Ibland passar saker precis som hand i handske. Att morgonen blev lugnare än normalt var bara bra för två rara tjejer från Agenda 21-kontoret gjorde ett långt besök här och vandrade runt med oss i våra domäner både ute och inne och vi pratade och pratade och hade trevligt tillsammans i vår gröna oas:)
Vid middagstid kom en fågelmamma med några små dunbollar till Finnölimpan i brödträdet...
just när jag tog ut de sista beställningsbröden för dagen....nygräddat är vackert
Vacker är också nyutslagna Tott...den brinnande kärleken heter så hos oss för det är Tott som har givit oss den....i bakgrunden syns M:) Strutbräken som kom med post från Skåne.
De skall för övrigt planteras om senare mot hösten...en halv meter ut från väggen lär vara bäst
Timjan är inte bara binas godis, de är också kottarnas favoritrummelplats....den här har tillsvidare inte blivit nedlegad
Otroligt nog så är de svarta vinbären snart färdiga att plockas....i fjol gjorde vi det i början av augusti....eller rättare sagt så gjorde Assaf från Jerusalem det när han var här hos oss
De blir stora och fina i år, lättplockade
Malvan blommar längs dikeskanten...vår är stor som en häck...
Och vad det här är, vet jag inte...men vi har mängder av plantor i trädgårdslandet...någon som vet? Vi testade att äta ett blad och ja, det smakade sallad...
Peacerosorna slår ut hela sin prakt varje dag....de är så tacksamma att ha i trädgården...de bara blommar och blommar...
Cikorian som har förökat sig själv till vår stora glädje har också börjat blomma...
Den här bilden är tagen vid midnatt och blev inte tydlig i skymningen...men det är resterna av en Finnölimpa...långt ifrån vacker men väl hackad...idag lade jag ut limpa nummer två. Finnölimpan innehåller alla sädeslag och fem olika frukter så jag kan förstå att den gillas av de små vännerna
Tagen på bar gärning! Postmåsen tar för sig vid kottarnas matställe...
och dessutom har den tagit en kompis med sig....så återigen har jag konstaterat att jag är rasist...jag har klappat händer och ropat att de skall flyga och fara till havs...det här är för kottarna! Men vad skulle nu det hjälpa...
men när jag lade upp svärfars trätippa med vippande huvud på grindstolpen blev det väldigt tyst och måsarna flög sin kos....i periferin kunde jag höra dem skräna....
Nu får träpippin vara kvar i kväll tills kottarna har intagit kvällsvard...sedan tar jag bort den

18 kommentarer:

  1. Oj, så tidiga vinbär - jag var just på en inspektionstur bland bärbuskarna och mina börja så smått bli en aaaaaaning mörkare. Men det ta'r nog ett tag till innan det blir bärplockning av. De vita brukar bli färdiga först, och inte ens de visade tecken på att mogna snart.
    Fast malva har jag i parti och minut - i smultronlandet, tillsammans med aklejor och andra förrymda rabatterade växter.
    Margaretha
    som tycker måsar
    är vackra, även
    om de inte låter
    så vackert

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder!
    Bröden ser verligt goda ut:).
    Måsar... ja, jag har någon sort hat-kärlek till måsar. Det är ett tryggt läte för mig. När jag var liten och vi var ute med båten i Mälaren så sa pappa alltid när måsarna skränade och flög över oss att det var mås-spel. Bra att fiska då med andra ord, då mådde pappa bra. Jag fick inte följa med ut för jag hade inte tålamod att fiska mer än en kvart typ, sen tjatade jag om att jag ville i land igen...hahahaha minnen.
    Vid färjeläget här på Ljusterösidan häckar ett måspar sedan flera år tillbaka och deras små brukar vara så söta...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Är det kanske portlak, de där små plantorna?
    (För det är väl inte fältsallad?)

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    precis så reagerade jag också. Det ÄR tidigt, väldigt tidigt men allt är så brådmoget och ändå inte i år.
    Vita har jag inte, ännu, men två röda småbuskar planterades i fjol så snart..kanske nästa år har vi röda vinbär att skörda också.

    Malvan var en liten liten planta för tre år sedan och nu är den stor som jag vet inte vad eller rättare sagt tre bamsestora buskar. Jättevacker i mina ögon.
    Jag tycker också om måsar men inte när de äter upp kottematen...nu är det lugnt när träpippin vajar på grindstolpen..
    Karin

    SvaraRadera
  5. HeLena,

    tack!:) Jag har ingenting emot måsar annat än när de tar för sig av kottematen:). De är vackra fåglar....
    Karin
    tillfälligt emot postmåsen:D

    SvaraRadera
  6. Mian,

    jag tänkte spontant på portlak för jag sådde sådan för flere år sedan som aldrig kom upp...likadant gjorde jag med vintersallat...men att de skulle komma upp nu efter så många år? Det finns små och stora plantor om vartannat över allt i trädgårdslandet. Kanske det är så som du tror...skall söka bilder
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Oj! Det är inte bara på vintern som du lever i ett djurparadis, minsann. Gillade bilden med den hackade limpan :) Mera!

    SvaraRadera
  8. Synd att jag inte är inom ditt leveransområde för nu är det tomt på bröd och jag kommer mig inte för att baka just nu. Det får bli knäckebröd så länge för nåt gott bröd att köpa här i byn finns inte. Ska ta mig samman en dag men just nu är det häckklippning och ohyrejakt som gäller. Plus en del annat bl a en 91-åring som kräver sitt.
    Måsar ser vi inte här men i min Malmöbarndom var de en daglig ljudupplevelse. Måsar och mistlurar var ljud som hörde till olika väder och årstider men som bägge hade med närheten till havet att göra. Finns mistlurar numera??

    SvaraRadera
  9. Kesu,
    nejdå, här är full rulle på olika fronter, hackspettar, igelkottar och ringduvor förutom alla småttingar som flyger kors och tvärs:).
    Limpan är förstås slut men jag tyckte den såg ut som en karta nästan. Nu hänger nästa på plats men den har jag krånglat in i en talgkorvsnätpåse..
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Din trädgård måste vara magisk, vinbär i början av juli!!!

    SvaraRadera
  11. Svarta vinbär i början av juli? Det måste vara rekord. Har timjan sådana blommor? Har aldrig sett den växten med blommor. Har du hört talas om Findhorn Gardens i Skottland? Vet inte om dessa trädgårdar finns kvar nu men när de fanns fick de alla slags växter att bli mycket större än "vanligt" eftersom de arbetade tillsammans med växtriket. Dina bilder ger mig ibland samma känsla av överflöd och magi. Kramar från ett mycket varmt Kalifornien!

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,

    tack för att du påminde mig om ohyra!Ett av våra små äppelträd är nedlusat av löss. Måste ut med såpa och pensel när jag får tid idag.
    Tycker också att det är synd att du bor så långt borta:)
    Måsarna hölls borta tack vare svärfars träpippi:). De skall hållas där de skall hållas och inte här hos oss.
    Mistluren börjar nog bli föråldrad och jag har inte hört en sådan på evigheters evigheter. Inte sedan jag bodde i Mariehamn och hörde Marhällan sända ut sin varning i tjock dimma...
    Undrar om inte kapten Haddock vet mera?

    SvaraRadera
  13. Carina,

    vår trädgård förundrar även oss från och till. Den sköter sig själv när inte vi hinner annat än rycka bort tistlar. Men att vinbären är mogna att börja skördas det är tidigt.

    SvaraRadera
  14. Anne-Marie,
    det finns olika sorters timjan och det här är en backtimjan, tror jag. Är inte helt säker men vi har den som kantväxt till Fyrklöverlandet och för binas skull. Även för kottarnas också:D. De gillar den skarpt med påföljden att den ser väldigt nedlegad ut,haha..

    Jadå, jag har nog hört talas om Findhorn Gardens i Skottland? Jag läste boken för många år sedan och bara det har sin speciella lilla story som jag får återkomma till i ett inlägg. Trädgårdarna finns kvar, jag tror att man kan finna dem på nätet också.
    Kramar från ett disigt och halvvarmt Åland!

    SvaraRadera
  15. Jo allt är verkligen tidigt. Förutom kottarna mina... Men nu har jag hittat dom under en vinbärsbuske som är lite "bakom". Jag satte dit en massa löv och annat vid vårens krattning så det blev ju ett ypperligt fint krypin. Glad i hågen traskar jag dit i kvällningen med gummistövlarna på och dukar fram läckerheter. Kottarna är hemma igen:)

    SvaraRadera
  16. Gunilla,
    javisst är det så!
    Tänkte väl det att du har kottar också:)! Vem annars? De små vännerna skall ha det gott.

    SvaraRadera
  17. Fin dag hade du!
    Vår Tott har börjat blomma här såg jag.
    Ha en lika fin dag idag, med många gäster som kommer klockan två!
    kram

    SvaraRadera
  18. Lisbet,

    ja, absolut!
    Så kul att du också har en Tott!:)
    Här har varit full rulle sedan tidig morgon, nu förväntar vi oss en ny rusning kl. två:)..
    Ha det gott du också!
    kram

    SvaraRadera