lördag 16 juli 2011

"Det är gott med saffranspannkaka"

När chokladtårtorna gräddades i ugnen igår kväll tågade jag ut i trädgården för sedvanlig syreintagningsrunda
Vävarkardorna börjar sin blomning...
Jag stannade upp och plockade i mig några nävar med c-vitaminfyllda svarta vinbär och kände att jag var påtittad ovanifrån. Mycket riktigt så satt Måzart på skorstenen och tittade på mig
Vi hade en något ensidig kommunikation den gode skorstenssittaren och jag och uppriktigt sagt så upplevde jag att han slog dövörat till när jag pratade om att han skulle fara till havet....
"det är precis som om det skulle kvitta" såg han ut att tänka där han lät kvällssolen smeka fjäderdräkten. Något resignerat insåg jag att vi har blivit med mås
Vi tittade på kvällshimlen och de vackra molnen en stund, medan jag fortsatte att äta vinbär och han bara att vara...innan jag vandrade vidare i sommarkvällen..
Nu blommar temyntorna....jag har tidigare sett bara knallröda sådana hos min vän Hilma, salig i åminnelse
Hon kallade den alltid till tvåvåningsblomman. Av förståeliga skäl;D
Just när jag hade rundat huset såg jag att Kottan hade hittat saffranspannkakan och kanelbullen...det bara smaskade om hela henne så det stod härliga till....
Haha, jag var inte ensam....Uffe var ute i samma ärende som jag var...
och tog bilder av Kottan.
Vid midnatt konstaterades att det inte finns bara tre kottar här utan någon till. En liten en kom farandes i faslig fart över infarten med siktet ställt på matplatsen....undrar hur många vi har här egentligen?

Idag är det Getadagen med allt vad det innebär, alla har öppet, det är marknad i Vestergeta men jag får återkomma...
nu kommer det flere gäster och Uffe behöver hjälp i caféet
och vi stänger kl 16, för att fara vidare till Sjökvarteret. Seglare har behov av fisksoppa även idag:)

4 kommentarer:

  1. Vad tidigt allt verkar vara hos er, med blommor menar jag. Hos oss (i närheten av Falköping) så blommar inte vävarkardor/kardvädd än på ett tag.
    Temynta hade vi förr i tiden i trädgården, men de har "gått ut" för ett bra tag sedan. Trevliga blommor!

    Jag gillar skarpt att ni döper fåglarna och djuren som ni "umgås" med :) Och gourmetmat får kottarna - kanon!

    SvaraRadera
  2. Mian,

    vi konstaterar detsamma själva. Allt är tidigt här hos oss, brådmoget och ändå sent. Litet ur led:). Jag kan tänka mig mycket mera temynta än vad vi har, de är vackra. Min vän Hilma som jag nämner hade en hel "allé" av dem som man gick igenom.
    Djur och fåglar är alla personliga och rätt så hemtama med oss så det faller sig helt naturligt.
    Något bortklemade:)!

    SvaraRadera
  3. Så fint, och så gott med vinbär. Vilken skön stund, medans chokladtårtorna gräddades....gillar det, Karin!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Lotta,

    en liten stund idag också, har det ätits färska bär direkt från buskarna. En stor lyx enligt mitt förmenande:)

    Kram tillbaka!

    SvaraRadera