lördag 23 juli 2011

De är här ännu....

"våra " ringduvor.
De är givetvis försiktigare av sig nu när vi har dagliga besök i trädgårdscaféet men så snart läge finns så kommer de. Jag lägger ut vetekorn åt dem nu och då. Inte så ofta för de håller sig med den säd som växte upp efter rådjursmatandet i vintras. Själv hade jag tanken på att klippa havren och vetet för att göra vackra buketter av....men, men....sist till kvarn får sist mala...fåglarna var före mig vilket är helt i sin ordning
Flugorna är irriterande nu när det är varmt och kvavt. En av dem som gärna stör tog en paus på datorn för att rengöra sig länge och väl...det blev många bilder:)
Just innan åskregnet stöp i backen under förmiddagen skyndade jag mig ut för att plocka Tivolirosens kronblad....de doftar så gott och nu ligger de på tork för annat bruk längre fram
Vildvinet har slingrat sig upp mot taket till och skymmer snart det runda fönstret högst upp...
Undrar vad som finns där bakom....ingenting? Vet inte ännu.
Det är så tacksamt att dekorera moussetårtorna i caféet nu i dessa dagar. Klipp,klipp och så är en ros på plats
och om exakt en vecka så har vi musikcafé hos Pettas. Tenoren Mark Petersen och hans pianist
Jurij Lukasjevitz framför sånger och musik av Bach, Händel och Sibelius men också musik av Elton John och annat örongodis med betoning mot det italienska hållet. När jag talade med Mark idag så höll de på och övade för fullt på den repertoar som skall hållas.
Men mera om detta igen. På hemsidans första sida finns en liten text att läsa om evenemanget som är på gång.

Nu mot havet!:D

14 kommentarer:

  1. Här har jag också några flugor på besök. De är så enerverande. Vet inte var de kommer in... Lugn kväll med lilla prinsessan. De övriga fortsätter med Jakobsdagar firandet. Och i år är jag bara så nöjd här hemma :)
    Varmt och kvavt är det, det skulle åska redan i torsdags, men ngnstans lämnade den. Hela naturen väntar nu liksom.
    Ha en skön kväll.
    kram

    SvaraRadera
  2. Lisbet,
    Vi smattar faktiskt ihjäl en hel del flugor varje dag. vi har dörrarna öppna när folk kommer och går och ingenstans står det att flugorna inte är välkomna:).
    Det är väl sista kvällen för Jakobsdagarnas firande nu? Har varit med om de dagarna för rätt många år sedan. Det var kul, verkligen och massor av folk.
    Här är svalare just nu, bara 22 grader varmt.
    Ha en skön kväll du också!

    kram!

    SvaraRadera
  3. Lisbet,

    ibland skriver jag såsom en kratta skriver, om en sådan kan skriva alls:). Huvudsaken är ändå att man förstår...

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Pollyanna, flugor ÄR intressanta djur. Och vackra!
    Minns barndomens besvikelse över marsipanrosor som smakade kartong - dina är i alla fall vackra och doftar, även om de kanske inte är jättegoda.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Ännu imorgon, sen är det slut för denna gång! Någon ska ju sköta också och tänk att det passar som hand i handske för mig i år!
    Här är åska på gång nu... åtminstone verkar det dra ihop sig, liksom det nog gjort av och till de senaste dygnen.

    SvaraRadera
  6. Kantareller hittade jag här på väg till stranden samt en läcker kantkremla!!!!
    Flugorna blåser bort här vid havet.
    Kraam Å vilken tårta.mmmmjag längtar.
    Eva

    SvaraRadera
  7. Margaretha,
    jag får alltid en känsla av att de är intelligenta varelser. Känner mig ofta iakttagen av dem. De är vackra. Fast nu just väldigt irriterande närgångna.
    Peacerosen doftar inte särskilt mycket men är perfekt att lägga på en tårta som prydnad.

    SvaraRadera
  8. Lisbet,

    Tack! Så visste jag det, hade glömt bort helt och hållet.
    Du har säkert fått den åska som vi hade i morse:)
    Hoppas att den inte blir så häftig.

    SvaraRadera
  9. Eva,
    lyckost! På alla punkter, både för svampar och för att flugorna fläktas undan av vinden.
    Snart är du här igen, om mindre än två månader.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. åh vilken läcker fluga..äcklig men snyggt foto...åh skulle vara skojsigt att höra på tenorsång,ah..det går fler tåg..båtar...
    rosendoft är så gött, kunna bevara är inte fel..vad de månnas bli, marmelad kanske, eller doftvatten..int vet jag..
    kram o godnatt.//Karina

    SvaraRadera
  11. Oljekritan,

    ja, man kan fascineras även av den "fula flugan som skall flyga":). Den rengjorde sig länge och väl uppe på min datorskärm.
    Det går flere båtar:)

    Tanken är att använda rosenbladen till örtsalt, men mitt i allt blir de en bädd för en ängel som läggs i presentask. Beror på..
    Kram och godmorgon!
    Karin

    SvaraRadera
  12. Trodde först att det var Uffe..En tenor, låter intressant. Gillar Elton, vissa låtar tröttnar jag aldrig på.
    Moussetårtan lockade mig här, mer än flugorna som bara irriterar när man sitter i solen.

    kram!

    SvaraRadera
  13. the shed,
    Uffe sjunger jättebra och väldigt vackert men han är mera åt baryton och bashållet:), så Mark får stå för tenorstämman den här gången:). Det blir Ave Maria i två versioner också fick jag just veta, när jag stod i vinbärsbuskarna och plockade C-vitaminer i korgen och i mig. Där får man veta saker, i buskarna alltså, haha...flugorna hålls inte på plats idag för det blåser som bara den men varma goa vindar.

    kram!

    SvaraRadera