måndag 4 juli 2011

Dagens betraktelse

Vi har haft bra med kunder idag, igen:). Mellan öppning fram till och med kl. två var här full fart för att plötsligt nästan bli folktomt....istället har havsdimman sakta smygit sig in mellan träden...några par har kommit av och an, tittat, handlat och gått vidare med jackorna tätt omslutna kring kropparna
Vi har fått en postmås idag! Undrar om det kan ha med kottarnas nya diet att göra?:) Här har den suttit av och till under hela eftermiddagen, ungefär väntandes på abborre..hmm..
Kanske de små taggiga sötnosarna inte orkade äta upp all kokt fisk som jag lade ut igår och att det är måsen som har smörjt kråset på resterna. Jag börjar ana ugglor i mossen...
och har fått dåligt samvete på kuppen. Har jag bidragit till att kottarna har blivit sockerberoende eftersom de inte vill äta rejäl fiskmat utan vill ha kanelbulle och saffranspannkaka istället? Ikväll blir det andra bullar...
För övrigt betedde sig kottarna konstigt igår kväll, gruffades, knuffades och smågnabbades, rullade runt som små stockar...mitt i allt som de gick, lade de sig på rygg och rullade runt några varv...jag kom mig inte ens för att fotografera:). Dessutom var det rätt så skumt så bilderna skulle nog ändå inte ha blivit tydliga
Världen krymper en aning när man som jag är fast vid mitt arbetsbord, nästan dagarna i ända, så det gäller att kunna se allt det vackra inspirerande i sin närmaste omgivning....choklad som skall bli tårta har också sin tjusning
äggulor som separerats från sina vitor och skal....småsmå solar i en bunke
valnötter i olja, om en stund skall jag klippa örter i trädgården och lägga ner i oljebadet....imorgon blir det ört- och valnötsbrödsbakning
och vallmon blommar alltmera. Folk fröjdas och njuter lika mycket som vi gör...
En kornvallmo har slagit ut på eldplatsen i sluttningen
och i år har vi också en liten skeppare som styr och ställer bland blommor, bär och blad...jag får ställa honom på rätt köl varje morgon...kottarna springer omkull honom varje natt.

19 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli :) Så helskojigt det kan bli ibland:

    ... "vet inte vad de skall göra av alla barn när badvädret uteblir. Tror nog att de åt upp fisken i alla fall,för allt var slut imorse. De hade märkliga saker för sig igår kväll, två av dem, rullade runt som stockar och grymtade som grisar...helsnurriga."



    Dina foton är fantastiska. Du kan du!
    Ha en härlig kväll!
    kram

    SvaraRadera
  2. Lisbet,

    hahahahahahaaaaa:D. Onekligen så kan både du och jag!
    Ha en lika härlig kväll!
    kram

    SvaraRadera
  3. Hm, kottarna verkar leva runt i trädgården..
    Du får köra en LCHF diet på dem, då kanske de lugnar ner sig. Har man ingen sol får man skaffa sig en egen, du hade ju flera som lyste upp din dag...

    kram o må så gott!

    SvaraRadera
  4. the shed,

    kottarna har fått annan diet redan....inte helt, men de är på avvänjning:).
    Det ligger en och annan sol i min hand varje dag när jag skiljer gulan från vitan.....

    Ha det riktigt gott!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Jag får abstinens bara att titta. De blir absolut att komma dit och äta chokladkaka snart.Vackra bilder!

    SvaraRadera
  6. Kanelbulle och saffranspannkaka - jisses sicken lyx för kottarna.
    Härligt liv! Sköna bilder!
    Vallmohavet som skymtar bakom libbstickan ser underbart ut.

    SvaraRadera
  7. Eivor,
    ja, nog måste ni skynda er medan det är isfritt på Kalvfjärden:). Tack!

    SvaraRadera
  8. Mian,

    ena riktigt lyxmonster är vad de är:). Men så blir det när man bor vid ett bageri och dagens överblivna delas ut
    De är urhärliga och personliga som bara den. Ikväll fick de äta ostbröd istället och det har gått åt det också.
    Vallmohavet är sagolikt vackert och jättesvårt att få en rättvisande bild på.

    SvaraRadera
  9. Det vattnas nästan i munnen av tårtbaket. :) Och en ny kursdag. Det brödet låter verligen gott. Och att veta att man bakar med "bra" saker, bara det. Tänk, jag har aldrig sett röda vallmoblommor här. Bara gula och orange. Kanske kottarna blivit sockerberoende. Bäst att lägga om dieten. Kramar!

    SvaraRadera
  10. Kottarna tävlar säkert om vem som får omkull sjöbjörnen ;-), du både förser dem med gotta och med förnöjelse...
    Vackra bilder Karin, speciellt oljan med nötter. Det är ett magiskt ljus i den!
    Tack!
    kram, Ann-Mari

    SvaraRadera
  11. Kottarna verkar njuta av tillvaron och har det mysigt! Postmåsen vill säkert leka med.
    Så vacker vardag du har!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Anne-Marie,
    chokladtårtan jag bakar hittar du receptet på i högra kolumnen under recept. Ört och valnötsbrödet bakar jag litet nu och då, nästa kurstillfälle blir inkommande måndagkväll:).

    Det var just det jag började befara, att kottarna har blivit sockerberoende. Igår kväll fick de ostbröd och även det gick åt så dieten förändras något:)

    kram!

    SvaraRadera
  13. Ann-Mari,

    är man en söt liten kotte så skall man ha det bra. Lite tivoli också förutom gott skrap från bageriet:). Tack, Ann-Mari!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  14. Anelias hantverk,

    lita på det, postmåsen vill leka med. Den är här i arla morgonstund igen:).
    Jag har en vacker vardag, är nogsamt medveten om det också.
    Ha det bra du också!

    SvaraRadera
  15. Kottarna njuter nog verkligen av sin lyxiga tillvaro.
    Jättefina bilder.
    Kram från Annika som just nu befinner sig i Sthlm!

    SvaraRadera
  16. Annika,
    Tack! Jag hoppas att du också njuter fullt ut av vistelsen i Stockholm. Nu blev avståndet plötsligt väldigt kort:D.
    Ha det-kram!

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder som vanligt. Spännande bröd, olja, örter och valnötter, säkert både nyttigt och gott.

    Blir sugen på en kopp te när jag läser ditt inlägg! Hade inte varit dumt med lite chokladtårta till - det får bli en skorpa i stället!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  18. Musikanta,

    Tack!:D
    Om jag skall vara riktigt ärlig, vilket jag givetvis skall vara, så valde jag skorpan jag också. Inte för att chokladtårtan är dundergod, det är den! men jag föredrar både skorpor och knäckebröd ändå:)

    kramar
    Karin

    SvaraRadera
  19. Musikanta,
    nu snirklade jag till det tror jag:). chokladtårtan är dundergod.

    Karin

    SvaraRadera