söndag 31 juli 2011

Åtråvärda taggar.....

tycks vävarkardan ha. Det känns nästan som att ha semester när det finns tid att gå något varv runt huset nu och då med kameran i högsta "hugg". Det är länge sedan sist känns det som.....
....men igår hann jag med en liten runda och fick se Vanessa som tog för sig:). Amarantfjärilen heter Vanessa atalanta på latin. Den är en s.k. immigrant och flyger antingen direkt hit i maj eller juni eller också så fortplantar den sig i Mellaneuropa och låter sin avkomma flyga hit i juli eller augusti. Den lever i lägre nivåer på södra sidan av Alperna och finns rätt allmänt i Sydeuropa där nederbörden är rik. Så kanske den här pratar rätoromanska eller italienska :).
Ett något nött och slitet Påfågelöga, Inachis io, tycker också om vad vävarkardan har att erbjuda
Påfågelögat är en av de första fjärilarna som vi kan få se på våren och det kan vara en av förklaringarna varför det här exemplaret ser rätt luggslitet ut. Fjärilen övervintrar i Norden
och tycker över huvudtaget om tistlar. Undra på att den trivs här hos oss då:).
för att inte tala om de gräsgröna guldbaggarna....snart är det dags att ta bort de vackra fröställningarna och hänga dem på tork. De är vassa som bara den....en sådan knipsar man bara inte av hur som helst utan det krävs tjocka handskar och sekatör

Vi har haft gott om gäster också idag, vädret har varit kvavt, varmt och rötmånadsaktigt.
Den sista juli ebbar sakta ut ....snart skriver vi den första augusti

8 kommentarer:

  1. Suck...jag hade skrivit en lååååååång kommentar och då tjorvade internet till allt o den försvann.... :(

    SvaraRadera
  2. Vi har också fullt med fjärilar, främst påfågelöga men även någon enstaka amiral än så länge, på våra vävarkardor och öven massor av humlor. Mycket systematiskt suger de med sina snablar i varje liten del av blomkorgen. Faschinerande.

    SvaraRadera
  3. LyckligaPraliner,
    isch då! Du får göra ett nytt försök:).
    Ha det gott i alla fall trots internettjorv!

    SvaraRadera
  4. Mian,
    jag är fullständigt fascinerad av alla fjärilar. Flygfän överhuvudtaget. Tänk att en liten spröd fjäril som amiralen flyger så långa vägar som den gör...jag är imponerad.

    SvaraRadera
  5. Så intressant det var att läsa om Amaranten, har nog hört det tidigare men kunskapen satt långt inne..
    Trädgården är ett måste för mig nu, med handskar och skyddskläder!

    Kram o ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  6. the shed,

    det finns många små kryp och fän runtomkring oss som har spännande historier....
    Lycka till med trädgården, min får vänta till i kväll och den formligen ropar på hjälp nu....

    Kram och ha en fin måndag du oxå!

    SvaraRadera
  7. vilka mysiga bilder du har idag. Det är så fantastiskt att komma nära blomster och fjärilar. Jag tröttnar aldrig på sådana foton. Kramar

    SvaraRadera
  8. Magdalena,

    tack för det! Jag är glad om du inte tröttnar, för jag kommer säkert att återkomma med liknande bilder när jag börjar få litet mera tid för trädgården igen.
    Kramar!

    SvaraRadera