onsdag 29 juni 2011

Vi fick en skön kväll...

alla elva deltagare, plus Nina och jag, då vi höll vår andra kurs i örtkännedom...vädret var helt och hållet på vår sida när vi kunde sitta ute..
till sena kvällen. Det tenderar att dra över tiden med en timme på grund av att alla är så oerhört intresserade och har mängder av frågor. Det ena ger det andra i ett ämne som är outsinligt.
Vi vandrade runt i trädgården och "synade" örter, vi bakade, pratade och under Ninas ledning togs det handbad samt lärdes ut ännu mera om hur man kan göra sina örtbaserade välbehövligheter till salvor och annat. Att jag inte kan skriva mera detaljerat om just den biten beror på att jag under den tiden gräddade bröd och tillredde örtté som åtnjöts innan avfärd. Naturligtvis fanns det några som stannade längre för att se utställningen i Gula salen.
En toppenkväll med enbart positiva vibrationer:). Nästa tillfälle ges den 11 juli och då blir temat örter, rötter och fötter. Det finns ett fåtal platser kvar innan den också blir fylld...
Jag har vattnat växthusen nu under tidig morgon....jag kom sent i gång i år, det är bara två veckor sedan och jag brukar ha det klart i mitten av maj, men förändringens tid har tydligen svept ner över mitt odlande:). Nå, ingen skada skedd ser det ut som....de tidigare pyttesmå tomatplantorna tar sig bra...nu är det dags för att börja binda upp dem
Några rädisfrön slängdes också ner samtidigt som planterandet gjordes...
Vallmon i Fyrklöverlandet har börjat sin blomning....men vallmon är mycket sprödare och kortare i år än under tidigare år....här har varit torrt så länge och det lilla regn som kom innan midsommar gav inte så mycket rotblöta som kanske behövdes. Det blir nog konstgjord bevattning mot kvällen till...
Kungsljusen har börjat blomma, också de mycket kortare än under tidigare år...

Vädret är soligt, småbrisigt och helt underbart somrigt:)
Nu åter till bageriet!

16 kommentarer:

  1. Skulle gärna velat ha dina fina trälådor som du har planterat i. Är de nya eller gamla månne?
    Gårdagen lät som ännu ett härligt samkväm, 17 också att jag inte bor närmre. Jag hade behövt en riktig grön upplevelse just nu...
    Jo, jag har allt ärvt en del av min pappas kunskaper. Vi är fyra syskon men det är bara jag som målar och står i..

    Ha en bra dag i bageriet och sommarsolen!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Fin och lyckad kurs för deltagarna med dig som ledare. Bättre kunde det ju inte bli :)

    En fin svettig dag önskas! ;)
    kram

    SvaraRadera
  3. Här har vi blivit lovade regn på fredag och det skulle verkligen behövas.Vallmo och kungsljus, jag känner igen det. Gurk- och squashplantorna nöjer sig inte med vatten en gång om dagen, men den första squashen kan jag snart skörda. Trist att det är långt till örtkursen. Mina fötter skulle uppskatta lite svalkande örter.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. the shed, Tina

    de är både av gammal och nyare modell. Jag har slagit ur botten på dem alla för att rötterna skall ha plats att vandra neråt. Det finns ett antal till som skall återanvändas på samma sätt nästa år. I år fick jag fixa till det i all hast.

    Gårdagen var ett härligt samkväm,och jag tycker också att det 17 att du inte bor närmre.
    Helt riktigt så får man energi från naturen. Jag behövde den själv i hög grad...är lite som en zoombie just nu efter mycket arbete många timmar per dygn...

    Ha en bra dag i sommarsolen och var rädd om dig!

    SvaraRadera
  5. Lisbet,

    tack för alla dina rara ord! De värmer och hjälper till att det blir ännu svettigare:D.

    kram!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter. Jag var på en fantastisk konsert i finström kyrka.

    SvaraRadera
  7. Ölandsvindar,

    vatten är högst nödvändigt även här, det blåser torrt på så kort tid när solen skiner..
    I år blir ingenting som under tidigare år för vår del, jag fick inte ändan ur vagnen förrän vid midsommartid så det skall bli spännande att se om vi överhuvudtaget får någon squash alls i år.
    Jag hoppas kunna förmedla en del av fötterkursen senare med Ninas bistånd, rötterna står för min del:).
    Ha det gott-kram!
    Karin

    SvaraRadera
  8. Eivor,

    det skulle vara perfekt med konsertmusik i naturen när vi har våra kurser...
    kom med någon gång vetja!

    SvaraRadera
  9. Årstiderna är ur led, man hinner inte med. Jag har skördat vitlöken idag, det är nog minst en månad tidigare än förut. En kompis har stora tomater på sina plantor, mina har just börjat blomma. Så dina hinner säkert ge skörd också.
    Keramikfjärilarna ser jättertrevliga ut! Några kunde gott flyga hit!

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,

    visst är det så, helt ur led men jag hoppas verkligen att jag skall hinna med...så att jag inte behöver pulsa i snön efter tomater.
    Om de inte hinner mogna får det bli chutney...gröna skall de bli har jag tänkt mig, åtminstone.
    Skall berätta för fjärilarna hur de hittar!:)

    SvaraRadera
  11. Ja det går fort med blommorna.....
    Så roligt ni har på dina kurser. Jag förstår att alla njuter och lär sig. Här närmar sig vår sommar i eget hus på västkusten. Jag tränar armen hos en sjukgymnast och det känns bättre.
    Och sedan ska jag simma.....i havet.
    säger Eva henriksson

    SvaraRadera
  12. Eva,

    så skönt det låter när du skriver att du skall simma i havet. Här sitter vi och svettas just nu och längtar ut till havs, ja, nästan sjunger som Jussi Björling, rentav:D...
    Härligt att armen känns bättre och hoppas nu att den blir helt bra!

    SvaraRadera
  13. Ni hade inte kunnat pricka in vädret bättre än igår, vad jag förstått! Trevligt att det blev så lyckat. Jag förstår bara inte hur du orkar med så mycket i värmen... Du är i gång dygnet runt.

    Vilka underbara kvällar det har varit nu. Dagarna är nästan för varma för min del, men funkar under parasollen och med mycket is i vattnet. Sedan kan jag alltid kyla ner mig en stund i källaren.
    Snart nalkas det regn och lite svalare väder, men värmen kommer säkert tillbaka sedan.

    Lova att slappa lite ikväll! :)

    SvaraRadera
  14. Ailas,

    det blev perfekt! Noga planerat:D!
    Självklart blir jag trött, jag ju bara människa!
    Lite sover jag nog:) men för lite, det erkänns. Så blir det hela sommaren ut, bara att anpassa sig. När det blir vinter igen får jag göra som björnen, gå i ide.

    Din källare låter härligt sval:).
    De har lovat regn till helgen men jag vill nog se det först innan jag tror på det. Det behövs verkligen!
    Skall på ettårskalas om en stund! Slappar redan!
    Gör detsamma Aila!
    kram

    SvaraRadera
  15. Så mysiga bilder Karin. Jag förstår inte hur ni har tid att göra allt så bra. Den där örtkursen hade jag gett mycket för att få vara med på. Men vem vet, nån gång kanske jag har vägarna förbi Åland. Kramar

    SvaraRadera
  16. Magdalena,

    Tack!:)
    Vi gör vad vi förmår, rakt upp och ner, så enkelt är konceptet. Hoppas att du någon gång har vägarna förbi här. Vi kommer säkert att fortsätta nästa år igen.
    kramar!

    SvaraRadera