söndag 26 juni 2011

Väckarklockan...

stängdes av rent slentrianmässigt i tidig morgon och så sov jag vidare....
Inte ens vår knäppgök, kråkungen agerade väckarklocka så ....ja, det blev litet fart under galoscherna, när jag väl slog upp mina spräckliga..
När jag inte har vett att gå och lägga mig i tid på kvällarna utan måste vänta ut igelkottarna som kommer vid tio-elvatiden varje kväll och sedan bara sitta och glo rakt ut i allt det vackra sommarljuvliga...
så kan det bli litet för litet av den nödvändiga sömnen
Till vernissaget igår kom det rätt så många besökare för att vara en midsommardag, vi räknade aldrig på "riktigt" , men uppskattningsvis kom minst etthundrafemtio personer. I lugn och ro kunde alla och envar som var intresserade lyssna till vad hantverkarna själva hade att berätta om sina konsthantverk, i lugn och ro kunde de mingla runt med varandra med ett glas läskande dryck i handen samt tugga på snittar som jag hade lagat....
Alla verkade väldigt nöjda..
Nu är utställningen, som är en försäljningsutställning öppen för alla att besöka t.om. Öppna gårdar-helgen i september
Mot slutet fanns tid för hantverkande och diskussioner, här glaskonstnären Ritva Saloranta och textilhantverkare Inga Snellman
Vår duva Släpis satt på stenen i skogsbrynet och tittade sig runt på alla som kom och gick. Den börjar bli alltmera hemtam här på gården....
men givetvis så kan det bli för mycket av det goda emellanåt....här for den iväg som ett spöke.

Som spöken agerade vi igår kväll också. Vi har en eller två mårdhundar som kommer hit vid midnatt och äter vetekorn , samt stör igelkottar.....det sistnämnda gillas inte så vi gör våra försök att skrämma bort dem....som gastar på en sjömanskista far vi på och är för bedrövligt jobbiga för lurviga fyrbenta varelser med svans....få se om de vågar sig hit igen...

Här har varit full fart hela morgonen...folk har ätit sin frukost här och bara suttit och njutit av söndagen efter midsommarhelgen, många är i uppbrott och åter på väg hem till vardagslivet
Snart är det kaffetid och i ugnen gräddar chokladtårtor, i kön dit väntar pannkakor och annat smått och gott.

22 kommentarer:

  1. Låter som ännu en snärjig dag.
    Hoppas du kan ta' dig tid till att slänga upp benen, bre' en ostmacka och titta på molnen!
    Margaretha
    som tittar på
    köksklockan
    och tänker
    på dig

    SvaraRadera
  2. Konstutställningar gillar jag - som bekant, haha. Önskar jag kunde sett den på Pettas också! Men det kommer väl fler bilder, eller?

    Undrar om det är Margarethas köksklocka som går fel eller bloggers - för här är klockan bara 13.29 än så länge!

    SvaraRadera
  3. Nej nu kom jag på det, det är ju Åland som har finsk klocka!!

    SvaraRadera
  4. Margaretha,

    det är nu det sätter fart, så snärjigheten har vi ända fram till slutet av augusti och bra är det. Sedan är det en sak att komma isäng också, jag vill ju vara med om midsommarnätterna...de allra ljuvligaste...
    Tack för omtanken och klocktittningen:).

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,

    jag har till och med fotat alla verk, men tro att jag har hunnit få dem på bloggen...men det kommer nog i sinom tid:)
    Margaretha håller sig med andra tider än den svenska:)

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,

    som sann patriot så hävdar jag nog att det är åländsk klocka:D

    SvaraRadera
  7. Full rulle hos dig som vanligt. Men det verkar alltid vara "rolig full rulle".

    SvaraRadera
  8. carina,

    jaaa, det är rolig full rulle, för det mesta:)

    SvaraRadera
  9. Igelkottslaget mot mårdhundarna.
    Jag håller på igelkottarna så klart.
    Sommarnatt och alla färger och lukter och dimmor----ljuvligt och ändå somnar jag.
    Kram från eva

    SvaraRadera
  10. Eva,
    så skönt att du somnar:)
    Jag gissar att jag är litet uppstressad den här årstiden och allt jobb.Då blir det litet si och så med sömnen och så måste jag bara vara med så mycket som möjligt när det är ljust.
    Kram till dig också!:)

    SvaraRadera
  11. Ni hinner då med både det ena och det andra, inte underligt alls att väckarklockan kan "svika" lite! Men det är svårt att lägga sig i tid nu, håller med! Det finns ju de som sitter uppe hela natten... :)
    Idag har jag ändå varit duktig och klippt gräset. Det var läge för det, så jag passade på när det ändå var precis lagom väder. Sol, men inte för varmt!
    Lite halvtrött nu, kanske lägger jag mig som folk ikväll!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  12. Utställningen låter rolig. Kul att så mycket folk kom. Jag förstår du väntar på igelkotten. Hade jag också gjort om jag haft sådant finbesök. Kramar

    SvaraRadera
  13. Tjingeling, nu ska jag avslöja en sak: har aldrig varit på Åland....för det är väl där du håller till? Kanske att vi gör det när vi är i Stockholm nästa gång....Gissa vem som kommer till ditt "ställe"....?
    Må väl och ha det så gott.

    SvaraRadera
  14. Full fart hos er ser jag!
    Bilderna på väggen ser spännande ut, för det är väl fågelmotiv eller?

    SvaraRadera
  15. Ailas, nattuggla:), du med!
    Det är svårt att lägga sig när ljuset är så vackert, men man måste och jag är på väg om en stund för snart är det åter dags att stiga upp.
    Sov gott!

    SvaraRadera
  16. Magdalena,
    så tycker vi också; det är roligt när det kommer folk. Idag har vi haft nästan lika många här och druckit kaffe
    Igelkottarna var här för en stund sedan, eller rättare sagt de är här hela kvällen och visar sig nu och då.
    Kramar!

    SvaraRadera
  17. Monica,
    då är det dags!!!:) Varmt välkommen! Du har väl hatten på, den som du lyfter på?
    Ha det gott du också!

    SvaraRadera
  18. Mian,
    helt rätt, det är fåglar i bur. Jag skall ta bild och visa...

    SvaraRadera
  19. Ofta tycks man inte behöva så mycket sömn när det är ljust större delen av dygnet. Vad roligt att det kom så mycket folk till utställningen! Igelkott har jag inte sett på mycket länge. Vi hade nog någon som kom till trädgården när jag var liten. Kramar!

    SvaraRadera
  20. Anne-Marie

    man behöver absolut mindre med sömn under den ljusa perioden, men jag borde ha litet mera vett ändå, för våra arbetsdagar är väldigt intensiva från tidig morgon till sen kväll. Kropp och själ kräver sitt. Men det blir väl som tidigare år, när mörkret åter sänker sig så sover jag:D
    Det är jätteroligt att ha kottar i trädgården. Dessutom är de väldigt nyttiga när de äter upp snäckor och sniglar.
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Jag vill inte heller sova i dessa ljusa nätter - som ju är ännu ljusare hos er som är litet längre norrut. Så jag lägger mig på soffan i uterummet och tittar på himlen. Plötsligt sover jag fast jag inte vill. Sen vaknar jag till en stund och ser att det är mörkt, sover litet till, vaknar igen och himlen är ljus igen. Till slut vaknar jag för att det är så hårt och obekvämt på rottingsoffan och går och sover några timmar i min sköna säng.
    Känns helt OK men skulle nog inte gå att jobba också!
    Kalla mig knäpp, jag går med på det. Man behöver inte vara galen men det hjälper!

    SvaraRadera
  22. Olgakatt,

    här har vi åter suttit och haft det skönt på balkongen tillsammans med sonen och hans goda vän, ätit gott och tittat på kottarna som gruffar, lyssnat på fåglarna och allt det goda livet bjuder en just nu. Men nog blir det till att nästan nucka till litet nu och då, som när jag bokförde idag....ögonen kändes lååååååånga.
    Nu kryper jag i säng om en litenliten stund, litet vett måste jag försöka uppbåda när det är en lång arbetsdag framför mig imorgon...
    Det hjälper onekligen att vara lite knäpp, om inte annat så är det så mycket roligare:)
    Godnatt!

    SvaraRadera