måndag 20 juni 2011

Uppåt väggarna....

har grannarna vid Linastugan varit här hos oss idag.....
Janne har klättrat och Inga har stått nedanför och berättat hur hon vill ha det. Hon och jag har hjälpts åt med att lyfta upp konstverket medan Janne har hållit i det för kung och fosterland, uppflugen på stegen. Ändringar har gjorts kors och tvärs och tvärs och kors, några gånger om och så några gånger om igen och igen. Men till slut blev vi alla rätt så nöjda....bara några små justeringar skall göras ännu. Att hänga konsthantverk är en konst bara det i sig....
Med all rätt skall Inga se nöjd ut.....nästan 200 timmar har gått åt att göra mönster, väva, montera och sätta på plats. Den blå vingen är i linne och ingår i den utställning som börjar växa fram i Gula salen...
Uppåt fönstret har en trollslända tagit sig ...kanske den vill ut? Ritva Saloranta, glaskonstnär, är kvinnan bakom den förtrollande vackra skapelsen i många, många, många glasbitar
En mindre variant har landat i det andra fönstret....Ritvas verk det också
Och nu i bästa fågelkläckningstider har en pippi ångrat sig och vill tillbaka in i tryggheten. Return heter konstverket som Gunnel Nilsson har skapat
Det finns många andra verk och allt är ännu inte på plats. På midsommardagen blir det vernissage och alla är välkomna från öst, från väst, från nord, från syd och från rakt uppifrån också:)....utställningen pågår till och med Öppna gårdarhelgen i slutet av september
En liten stund har jag ägnat mig åt att gräva i trädgårdslandet...och till min häpnad så fanns det några röda gubbar där. De sextio små jordgubbsplantor jag planterade tidigare under våren förväntades inte ge några bär alls i år, men visst lyser det rött både här och där
En av dagens pioner har slagit ut....är det någon som ser "felet" med bilden? Jag märkte det själv först när jag tog fram bilden i Photoshop....
Knoppigt....
och utslaget...
Idag har vi haft tyskar, finländare och vår kommundirektör här:)
Erik kom hit med en bunt " Getabladet" och turistkartor....vilken service! Nu kan vi i vår tur ge service
Ha en fin kväll, alla!

22 kommentarer:

  1. Fel blad till pionen eller?!? Berit

    SvaraRadera
  2. Jag inser nu att du tydligen har för vana att hänga dina vänner på väggarna!
    Jag var på en smultronrunda i dag, de börjar rodna.
    Margaretha
    som såg en levande
    slända i morse

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara glassländor!

    SvaraRadera
  4. Väven med fågelvingen är vacker, gillar de dova färgerna. Egna jordgubbar, mums vilken lyx!
    Bladen, är de verkligen rätt till pionen?

    kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Berit,
    du ser rätt, det är fel blad till pionen. En vävarkarda eller kardväv har smugit sig in i landet och backat upp pionen.

    SvaraRadera
  6. Margaretha,
    ja, det verkar så...kände inte ens till mina egna takter för vänlig upphängning:).
    Även här börjar de söta röda rodna och sländor bar jag ut i parti och minut från butiken, dit de hade förirrat sig, när vi hade högsommar under försommaren.

    SvaraRadera
  7. Mian,

    de är fantastiskt vackra. Skulle gärna ha dem här året runt....

    SvaraRadera
  8. the shed,

    vingen är mycket vacker och väldigt välgjord. Nu gäller det för mig att hitta lämplig färg på dukarna till borden framför den vackra vingen.
    Bladen tillhör en vävarkarda, helt rätt så är det fel:)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag tänkte att det var fel blad till pionen, men det var redan avslöjat...så då papegojar jag Mian istället och utbrister - vilka vackra glassländor!

    SvaraRadera
  10. Christina,
    man blir lätt en papegoja när man ser vackra trollsländor. :)och fina Poppanmålningar...

    SvaraRadera
  11. Mycket Vackert alltihopa!
    kram!

    SvaraRadera
  12. HeLena,
    så är det :)! Och mera finns och mera kommer.
    kram!

    SvaraRadera
  13. Du är väl visst det en kulturtant, kära Karin! Det sprutar ju kultur ur Pettas! I alla bemärkelser:
    trädgården, surdegskultur och konst och konsthantverk osv....
    Jo, jag såg de "feliga" bladen, jag med.

    SvaraRadera
  14. Vilka fina konstverk..glaskonsten är fint..och den stora vackra vingen"! Vad trevligt med så mkt konst att fixa med...ja lustiga blad dina pioner har..Flyttar till Geta, ja det göööööör jag..;-)..sa det till syrran och hon vill det!!"
    Men vi måste fixa ett hus då...kram och godnatt kussefin

    SvaraRadera
  15. Jag längtar till gula Salen och din/er energi men just nu är det västkusten...

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,
    ja, förstås, men opera har vi inte införlivat i de här lokaliteterna ännu:) annat än via CD och grammofonskivor. Jag följer gärna med på dina kulturresor också.

    SvaraRadera
  17. Oljekritan,

    Javisst, allting är så fint så jag kan gå i spagat, nästan hur som helst:)
    Hus finns det säkert som står och väntar på er:)
    Kram och godmorgon Karinafina!

    SvaraRadera
  18. Eva,
    du kommer ju till Öppna gårdarhelgen och då har du inbringat så mycket västkustenergi så du studsar fram som en känguru med magen fylld av åländska äppel:)när du väl är här.

    SvaraRadera
  19. Ingen dålig konstutställning ni har...väven med vingen ser ut att vara gjord för just den väggen!
    Underbart glasarbete på den stora trollsländan!!
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
  20. Ann-Mari,

    Vi har en riktigt fin konstutställning på gång.
    Ja om jag hade pengar...dididididooo..så skulle jag köpa rubbet och ha det själv, men efter den här utställningen kommer nästa så...bra att ha konst tillfälligt att njuta av också.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  21. Just det, såg att det var bladen. Lustigt när det blir sådär. Utanför oss har vi ett träd, eller två träd, som helt snott in sig i varandra. DET ser mkt egendomligt ut med två sorters löv på ett och samma träd (som det ser ut att vara).
    Glaskonsten är helt underbar och så vacker där i fönstren!
    Textilkonsten ser mkt fin ut den också!
    Kramar från Annika Reston

    SvaraRadera
  22. Annika,
    jag såg inte själv att bladen var fel när jag fotade, utan först efteråt:)
    Glaskonsten är ljuvlig i mitt tycke. Skulle gärna ha den här länge...
    Kramar!:)

    SvaraRadera