fredag 17 juni 2011

Centrum

Under förmiddagen slet jag mig från min smet i bageriet och smet iväg på ett ärende till Vestergeta, hjärtat i Geta, där all service finns. Och om man mot förmodan skulle vara på hängigt humör, vilket sällan händer, så kan man inte annat än att bli glad av träffa Gun-Britt. Solen i Karlstad ligger i lä, lita på det.
Inte blir det sämre av att tre rara killar som man möter ser lika glada ut. Anders, Fredrik och Jesper finns på samma plats som Gun-Britt. Anders och Jesper sommarjobbar där och i mitten står Ålands bästa kassör (jag lovade Fredrik att skriva så:), men det är sant, Fredrik är alltid glad och tillmötesgående när han tar betalt för varorna man handlar och annars också. Dessutom var han världens sötaste påskhäxa senaste påsk där han satt i kassan. Synd nog har jag inte någon bild på det.
Ja, var finns alla dessa positiva glada människor då? Jo mitt i Geta, kallat Vestergeta, där kyrkan, banken, hemgården, skolan, biblioteket, kommunhuset och mycket mera ligger. Getas nav med andra ord. På kartan kan man se nästa stora centrum där det står Finnö:). Märkligt nog finns inte ens en bagerikringla och kaffekopp inritat där. Ajabaja...:). Tror att kartan är äldre än Pettas, så enkelt är det förmodligen.
Men nu var jag i centrum, närmare bestämt på Getaboden. En av de få butiker som fortfarande finns för sin bygd och inte har behövt lägga ner, trots alla stora kanoner som slår upp sina dörrar till de stora supermarkets som finns på Åland. Det är något extra med små butiker.....man blir litet som en stor familj där alla mera eller mindre känner varandra.
Getaboden
Där kan man förstås tanka....tryggt utifall att det börjar bli tomt i tanken...
Ja, och så har vi förstås post-Janne! Också han glad trots att det ser ut som om han har fått ett litet huvudbry....Janne är gift med Gun-Britt och tillsammans driver de Getaboden
Den här årstiden möts man av blomsterprakt som är till salu utanför butiksdörren. Jodå, jag köpte några krukor till vår egen Välkommenkorg här hemma....prästkragar och lobelia åkte med till oss. Vi diskuterade det i dag, Uffe och jag, att det egentligen är otroligt att man på landsbygden kan ha växter och jordsäckar framme även efter stängningstid. Ingenting tycks försvinna....så är det i andra kommuner också
Så vinkade en glad Gun-Britt adjö åt mig och andra kunder och önskade välkommen åter
och sedan kom bussen som jag väntade på. Nejdå, jag reste inte bort, jag lämnade en låda bröd till busschauffören som lovade transportera den till Mariehamn och Pilsnermackan. Fem pengar vill jag ha sade han glatt, fick dem och for iväg med det färska brödet söderut...
På vägen hemåt fick jag se den här lilla vännen....
och den här....någonstans finns det killingar i närheten.
Och de här två har smaskat i sig pannkaka med sviskonkräm och litet vispgrädde ikväll...
Doftpionen har slagit ut...och många andra är på väg...det regnar men är skönt för det.
Vi har haft många kunder även idag, en grupp som har hållit konferens i Gula salen.
Nu tar jag kväll och tittar på Trädgårdsfredag!
Ha det!

24 kommentarer:

  1. Jag trodde att det var du på bloggen idag!
    Men jag blev glad av att se Gun-Britt iaf..
    Har inte varit så mycket uppe i Geta, nu känner jag säkert igen några ansikten om jag åker dit någon gång. Din variation på bilder o text är alltid så kul, det tackar jag för.
    Kusinen sa att Postrodden går av stapeln imorgon, släkten ska ut o pina sig på havet...

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig fredag!
    Ha en sköööön helg!
    kramar

    SvaraRadera
  3. Regn och litet åska har det varit idag här. Blöta är välkommet i och för sig men PIONERNA, PIONERNA tål ju inte detta! Suck, nu är den underbara prakten över, enstaka inte fullt utslagna kommer att kunna vara fina om det inte bara öser ner. Hoppas dina får en frist för regn ett tag!

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken händelserik dag! Låter nästan som min. Har nu fått igång min PC, fick min bil reparerad, oljan i bilen bytt osv. Det blev till och med ett inlägg på min blogg. :) Åland verkar så mysigt och trivsamt. Folk verkar gladare än vad de är i Stockholm i alla fall. Trevligt! Kramar!

    SvaraRadera
  5. Det är för att de är glada att se dig, så måste det vara!

    SvaraRadera
  6. the shed,
    man blir glad av att se Gun-Britt! Hon är sådan!Av födsel och ohejdad vana:)
    Hoppas att dina vägar bär hitåt någon gång i framtiden, när ditt shed är färdigt.
    Hoppeligen så sliter inte dina släktingar hund på havet idag utan ror över posten så det bara sjunger om det. Vädret är ostadigt men ser lovande ut...här får vi hålla tummarna för ålänningarna. (Rospiggarna är ena riktiga hejare som brukar vinna ofta så tumhållningen behövs säkert)

    Kram på dig också!

    SvaraRadera
  7. HeLena,
    detsamma, detsamma, fastän det nu har blivit lördag!
    kram!

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    det går för fort när det gäller pionerna. Dem kunde man gott och väl ha mycket längre. Jag liiiider också av att man inte hinner dofta och ta till sig på rätt sätt, piontiden är så kort.
    För att de inte skall blomma förgäves så brukar jag knipsa av dem nyutslagna och dela med mig åt kunder från utlandet så de har goda doftminnen med sig. Men vi har många knoppiga kvar ännu. De nyplanterade i fyrklövern tycks trivas förträffligt där.
    Lycka till med dina vackra...

    SvaraRadera
  9. Anne-Marie,
    våra dagar är väldigt intensiva och mångskiftande just nu, helt beroende på alla kunder, gäster som besöker oss. De berikar oss verkligen och vi suger in alla inspiration och uppmuntran som blommor som behöver gödsel:). När allt åter lugnar sig skall vi leva på den känslan.
    Det finns av alla sorters människor här också med blandat humör och sinnelag. Det gäller bara att ta fram de positiva...de smittar av sig
    Skall under dagen titta in på din blogg och i lugn och ro läsa när tillfälle ges nu och då. Ser framemot det.
    Kram!:)

    SvaraRadera
  10. carina,
    du är få go´!:) Tack!

    SvaraRadera
  11. Härligt med människor som GER energi. Ni kunde ju byta lite med varandra. Pioner gör en glad....de blommar även här nu (6 blommor). Men visst går det fort. Jag har satt en knopp på trädgårdsbordet så att vi kan se intensivt på den.
    Vilken mat de igelkottarna får. Överklass!?
    Kram Eva Henriksson

    SvaraRadera
  12. Eva,
    jag skall nog svara på din e:post småningom, bara det hinns med:).
    Vi byter kanske inte energi med varandra, Gun-Britt och jag, för det finns på båda håll redan:).
    Pioner är speciella, som rosor när de slår ut och doften sedan....wowwow!
    Gottegrisar skulle jag kalla kottarna, tycker de skulle äta litet nyttigare men det duger inte med vad som helst, haha...
    Karinkram!

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig kvinna..henne vill man ju handla av, det ser jag ju!! Mycket bättre än de stormarknader där man vimlar bort sig!! Gulliga killar osso..."en man utan leende ska inte öppna affär", kinesiskt ordspråk, som jag nu kom på!!
    Fint du hade på din lilla tur, djurpark och blommor...och postgubbe med bry...Mysigt på Lilla Åland..tryggt va'..inga tjuvar..och bilarna kör sakta..tjohoo..minns att min förra chaufför berömde trafik-klimatet så gott, sist jag var där!!! ...Kramis

    SvaraRadera
  14. Oljekritan,
    ja, du skall ju flytta hit med din syster, vetja!
    Till Geta förstås, så du har nära till Getaboden och till Pettas hembageri och hantverkscafé.
    Fredrik ler nästan alltid när man handlar i boden.
    VI har det mysigt men även här finns berg i alla byar:). Givetvis, precis som på andra ställen.
    Och vi kör nog för fort ibland, vi också.
    Karinkram!

    SvaraRadera
  15. Det är ju jag som skickat dom till dig..skojar bara!

    Kramkram!

    SvaraRadera
  16. Tack, det var jättetrevligt att se alla glada på Geta och visst blir man varm om hjärtat över att ingen stjäl saker under natten? Nu är det visserligen "bara blommor", men i alla fall!

    Kände du igen din lilla vän från i vintras? Vilken av dem var det som nu kanske har fått kids?

    Jag ska väl försöka masa mig ut en stund, ser att klockan har jobbat på. Uh vilken lat förmiddag vid datorn och i telefon jag haft. Men skäms jag? Näääääää...
    Önskar dig fortsatt trevlig lördag!

    SvaraRadera
  17. the shed,

    haha, själva sade de att de hade hittat vår skylt uppe i byn, så jag förstår nog att du skämtar, men skicka hit göteborgare bara....det är trevligt folk.

    kramar!!:) från Karin som skall städa det gamla lärardasset...här är inte många kunder idag så det passar bra

    SvaraRadera
  18. Ailas,
    knappnål och silverskål...ingen skillnad vad som försvinner om det försvinner. Därför är det fint att allt finns kvar efter att natt blir dag.
    Ja, vi kände igen de senkomna rådjuren under vårvintern, Lillbock och hans mamma som med all säkerhet hade små killingar i närheten...märkligt var att han var kvar med henne...men om du ser på hennes juver så är det sprängfyllt. Han var i väldigt dåligt skick i vårvintras så han har tagit sig bra:)
    Här skall jag också masa mig ut till utedasset, lärarnas gamla, (vi bor ju i en före detta skola). Vad är skämmas? haha.
    Önskar dig också en fin fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  19. Oj, det där med pannkaka, sviskonkräm och grädde känner jag igen. Jag fick det på en brygga någonstans på Åland och dessutom hörde det till en liten sup. Trevlig lördagskväll.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  20. Kerstin,
    stort grattis till födelsedagen här om dagen. Jag har försökt kommentera men det ville sig inte!
    Hoppas dagen blev fin. Ljuvliga näckrosbilder i regnet. Toppen!
    Egentligen, tror jag att det är till bröllop förr man använde en sup till pannkakan, och då utan sviskonkräm och vispgrädde, men traditioner är till för att ändra på:). Man kan ju alltid skapa sina egna.
    Trevlig lördagskväll önskas dig också!
    kram
    Karin

    SvaraRadera
  21. Tack för att dela dina bästa minnen .... Jag gillar din blogg. Konferens Göteborg

    SvaraRadera
  22. Konferens bohuslän,
    tack, jag gör det så gärna, delar med mig av mitt och av andras, allt som är positivt.
    Ha det gott! Återkom gärna!
    För den delen är det många västkustbor här på besök i år:)

    SvaraRadera
  23. Vad kul att se!
    OCh så en liten K-hallen mitt i alltihopa :-)
    Känns som om vi lika gärna kunde vara i Österbotten :-)
    Roligt med bybutiker som lever KVAR!! Alltför många har ju fått lägga ner.
    Där på butikskartan ser man ju tydligt Finnö där ni lever och bor. Härligt.
    Kramar Annika the Restonian!!

    SvaraRadera
  24. Annika,
    K-hallen mitt i allt! Det är inte så stor skillnad på Ostrobotnia och Ahvaland:)
    Det är jätteroligt så länge Getaboden orkar hänga kvar men det beror väldigt mycket på oss som bor runtomkring också.
    Ja, nu vet du var vi finns!
    Kramar!

    SvaraRadera