söndag 12 juni 2011

Tanke blev handling....

efter att de sista gästerna hade gått vid sextiden igår kväll. Vi låste butik och café och for iväg ut på havet...mot silvergruvan till:)
Strömmingspilkarna var givetvis med. Vi behöver många silverfiskar inför kommande cateringuppdrag senare i sommar.....och den goda färskvaran finns
vid Isaksöbron...där vi med många fler, drog upp glitter ur havet. Ett härligt och avspänt sätt att tillbringa en lördagskväll på innan midsommar
förutom haspelrullarnas spinnande hördes lågmälda diskussioner från de andra båtarna och från folket på bryggan...alla verkade så samstämt förnöjda....
Uffe tappade sin häckla i havet och fick ta mitt spö, jag bara slappade och tittade på
när linan spändes just innan...
fiskarna drogs upp som på band...
många gånger om så att hinken fylldes...
Silvergruvan inunder oss var fylld som ett ymnighetshorn i går kväll....det var bara att dra upp så mycket man önskade sig...
och när solen sakta började dala drog den ena efter andra iväg hemåt igen....Äppelösnipan, den vackra, sjöng så vackert med hjälp av sin kultändarmotor....en trecylindrig Wickströmmare hördes från annat håll...några snurror tog fart och
himmel och hav blev ett där Dånögamlan tornade upp sig i bakgrunden
Månen fanns plötsligt på himlapället....
och vår hink var fylld till brädden, så Uffe drog upp draggen...
och vi körde hemåt i solnedgången
Finns det någonting finare än de långa ljusa sommarkvällarna just innan midsommar?
I hemhamnen väntade den guppande förtöjningsbojen...
och båten tömdes på silverskatt, spön, flytvästar och bränsle...
Vi sade tack för en fin kväll, en lisa för själen

20 kommentarer:

  1. När jag ser dina bilder längtar jag till Åland. Syrran har båt och vi åker ofta ut och fiskar när vi är där. Men vet inte när jag kommer dit, vill så gärna komma vidare med mitt Shed först...Brukar nästan alltid fira midsommar där men inte i år.

    kramen!

    SvaraRadera
  2. the shed,

    jag förstår att du vill ha ditt Shed färdigt, tiden rullar iväg, sommaren likaså...man måste passa på...

    Ha det gott!
    Kram!:)

    SvaraRadera
  3. Vilken silverskatt!
    Jo, det är som vackrast på sjön nu, strax innan midsommar.
    Inga hårda vindar heller...
    Ha en fin pingstdag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Lisbet,

    andlöst vackert!:)
    Tack detsamma!
    Ha det fint du också!
    kram

    SvaraRadera
  5. Så stämningsfullt och vackert. Du bor fantastiskt fint. Tänk att kunna äta helt nyfångad fisk. Det är inget vi är bortskämda med här i Weed. Just det, det är pingst i dina trakter. Inget jänkarna firar. Kramar!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,
    ja, är det inte?:) Vidunderligt vackert! Tur att jag inte har blivit hemmablind utan kan njuta fullt ut av allt det nästan overkligt vackra.
    Önskar jag kunde sända iväg sprillans färsk fisk åt dig, precis så där som med en fingerknäppning bara.
    Jag vet inte om så många firar Pingsten här på Åland längre, utan ser det mest som en skön helg i allmänhet. I år med fredag som klämdag mellan självstyrelsedagen den 9 onde på torsdag och nu, så blir det långledigt. Den religiösa betydelsen bleknar alltmera.
    kramar!

    SvaraRadera
  7. Å, stånket av en tändkulemotor, måsarnas skrin och det fantastiska ljuset före midsommar.
    M

    SvaraRadera
  8. Margaretha,

    en bit av himmeln, absolut! Jag baxnar alltid.
    Tändkulemotorn sjöng sin melodi så mjukt och fint. Det borde gå ut ett påbud från EU att alla skulle ha sådana motorer

    SvaraRadera
  9. Finns inget bättre! Och du har återgett det så vackert i ord och bild att det kändes som om jag var med :)
    kramar,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  10. Ann-Mari,
    absolut inte:). Försommaren är ljuvlig trots högsommarvärme. Nu är åska på gång i periferin, Tor dånar på runt omkring oss. Få se om han tar sina vagnar till oss också eller om han kör förbi som han brukar göra för det mesta.
    Kramar!
    Karin

    SvaraRadera
  11. Så rofyllt och avslappnande det ser ut, och månen som väntar in kvällen...
    En så perfekt avslutning på en dag!

    SvaraRadera
  12. Carina,
    det var väldigt rofyllt och skönt. En perfekt kväll, helt enkelt!
    Nu for Tor förbi med sina vagnar för en stund sedan, men stannade inte alls här hos oss

    SvaraRadera
  13. Härligt!
    Vilken lycka att kunna åka ut och fiska så där. Själv bor jag nog i den del av Sverige som innehåller i särklass minst antal sjöar per kvadratkilometer...
    Vi får nog snart ta en tur till Bohuslän, det känner jag när jag ser dina sköna bilder.

    SvaraRadera
  14. Mian,

    det är en lycka att bo nära havet om man tycker om att fiska:). Bohuslän är inte illa alls.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Just nu är det nästan omöjligt att gå och lägga sig på kvällarna i detta juniljus. Och nattviolen blommar i skogen....
    Ert fiskafänge låter som den bästa hugsvalelse för själen och fångsten som bästa förplägnad för kroppen.

    SvaraRadera
  16. Olgakatt,
    ja, just nu vill man inte sova alls. Man bara måste!:(
    Nattviolen har jag inte tittat efter, vi har på tomten, skall gå ut i sommarnatten och dofta mig fram.
    Fiskafänget är en hugsvalelse på alla sätt och vis. Allt tas till vara, både till kropp och själ och kompost.:)

    SvaraRadera
  17. KARIN!!!
    BARA för lJUVLIGT!!!
    VILKA bilder!!
    HELT och hÅLLET ljuvliga!!
    OCH vilken fiskelycka ni har...
    men så är det en åländska och en finlandssvenk som sitter där också!!
    Helt LOVELY!!!
    Annika kramar hårt!!!

    SvaraRadera
  18. Annika,
    Tack, nu är det säsong för strömmingen så det gäller att passa på:).
    Kramar hårt tillbaka! ps. jag har bagarmuskler så du vet!

    SvaraRadera
  19. Bra artikel, är bildgalleri mycket informativ, ger fler detaljer om berättelsen. Tack
    konferens göteborg

    SvaraRadera
  20. konferens bohuslän,
    så trevligt att ni hittade in här!
    Tacktack!

    SvaraRadera