torsdag 23 juni 2011

Snubbeltråd och änglar

I Gula salen finns fortfarande ytor som inte har blivit klara sedan renoveringen, bl.a. en remsa stenvägg som skulle rappas men som "glömdes bort" av våra hantverkare. De for på annat uppdrag emellan och har inte hittat tillbaka till oss ännu efter några år, trots påminnelse. Den remsan stenvägg är nu tillfälligt täckt med wellpapp och jag har hängt upp "returänglar" gjorda av snubbeltråd och pärlor från trasiga halsband och smycken.
Så här med facit i hand, så är det riktigt bra att väggremsan "glömdes" bort, nu har andra tankar om väggavsnittet börjat frodas...:)
I brist på tid att göra helt klart så får man bli uppfinningsrik...kreativ. Snubbeltråden har blivit pärlbeströdd och så har änglarna vuxit fram, var och en unik, beroende på mitt humör:) och på vad jag har hittat i mina gömmor.
Snubbeltrådsänglarna är gjorda av tråd som armén använder till minors utlösande och till varning för fiender som snubblar när de fastnar i tråden. Vad är bättre än att använda tråden till änglar istället? Här jobbar jag för fullt på att få slut på snubbeltråd som används i krigiska avsikter....kanske en armé för snubbeltrådsänglar kunde bildas, typ Moder Theresa och filtarna?
Ner med krigen, bort med förrädiska trådar! Här skall det viras till änglar.....
Även dörrnischen förblev oklar...och ser väldigt ful ut i mina ögon så alla fjädrar som jag hittade i mina gömmor får nu representera Vingar, temat i utställningen som har vernissage på midsommardagen...två fågelbon med riktiga fjädrar och utblåsta ägg ligger på golvet. Ett handgjort hamparep som jag fick av min gode vän repslagaren Ole Magnus hänger med som ett kärt minne...Ole dog för två år sedan...Nu blir repet upphängt med fjädrar, nästa gång med någonting annat.

Det regnar, blåser, stormbyvarning har utfärdats, temperaturen är 15 grader varm.
I ugnen gräddar tårtbottnar, midsommartårtor har beställts.

28 kommentarer:

  1. ett bevingat ord:
    ängel
    M

    SvaraRadera
  2. Så fina dina änglar är!
    Tycker jättemkt om dem.
    Gillar dina vingar runt dörren också.
    Beklagar ert väder, inte vad man vill ha misommartid.
    Måtte det BLI bättre!!!
    Kramar från Annika the Restonian

    SvaraRadera
  3. Margaretha,

    ja, så enkelt är det!

    Karin

    SvaraRadera
  4. Annika

    Tack! Personliga Person-änglar!:D, en sort av alla jag brukar göra.
    Vädret är vad det är....jag tar det som det kommer och även ett väder av det här slaget drar hit några kunder nu och då för att sitta inne och "uggla" i vår bevingade Gula sal.
    Bättring är utlovad så det ordnar sig säkert för alla som skall resa sina midsommarstänger. Dansen går..
    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Så rara fredliga änglar med pärlor och vingar!!!
    Jättesöta.
    Näe hantverkare kommer och går och ingen verkar kunna styra dem. Bra att du är så anpassningsbar och inte uslar kraft på ilska. Det tjänar inget till.
    midsommarkram från eva H

    SvaraRadera
  6. Eva,
    Tack!
    Många hantverkare är angelägna om att hålla sig med arbete och startar sina jobb hos många samtidigt, bara för att ingen konkurrerande skall ta jobbet av dem. Sedan hattar de på litet hit och dit...På gott och på ont, men när man glömmer bort att göra klart...ja, inget att orda om längre. Nu göre de sig icke besvär, nu gör vi det själva när vi hinner.
    Midsommarkram till dig också!:)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Då var det en tävling hos mig med en personlig tavla i potten!

    Delta gärna!

    Hälsningar Lina

    SvaraRadera
  8. HAHA, idag kom jag in på annat sätt, yippie!!!!!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Alldeles ljuvliga änglar!
    En idé att använda i klassen. Vanlig järntråd torde ju också fungera. Jo, de är riktigt härliga!!!

    Spontant säger jag (visst får jag det?:) att fjäderdörren inte tilltalar mig... Men om alla tyckte likadant så skulle ju alla vilja ha fjäderdörrar!

    Låter härligt med kakor i ugnen. Jag funderar fortfarande, ska jag baka eller inte... Jo, nog ska jag. Men mycket på gång i köket här också!

    kram

    SvaraRadera
  10. Vad härligt! Så här i efterhand var det ju tur att de "glömde bort".

    SvaraRadera
  11. Lina Gardelid,

    jag tittade in och upptäckte en fin blogg!:D
    Tack för att du besökte min!

    Karin

    SvaraRadera
  12. Annika,
    Grattis till inkommet:D!

    SvaraRadera
  13. Lisbet,
    tack!
    Absolut kan man använda vilken tråd man vill. Roligt är det också.
    Passar utmärkt i klassen, skulle gärna vara med och se alla skapelser så småningom:).Alldeles ljuvliga änglar!

    Haha, skulle du kunna vara någonting annat än spontan då? Tror jag inte!
    Fjäderdörren är speciell och är nog inte ens skön i mina ögon; gav mig däremot tankar om indianer. Jag kunde höra mockasinklädda fötter smyga i buskarna när jag band upp fjädrarna. Smaken är som baken och det är just det som är härligt med utställningar när folk reagerar på olika sätt....
    Men alternativet, oklädd dörrnisch är sämre...jag lovar. Det här är ju rent av riktigt roligt, nu ser jag redan framemot nästa nischsmyckning:) men den kommer i slutet av september, tror jag. Man vet ju aldrig vad som faller mig in.
    Sluta fundera nu och sätt igång och baka!
    kram

    SvaraRadera
  14. Carina,
    ibland är det tur att det tar tid...

    SvaraRadera
  15. Jisses, vilket väder!
    Ha en skön midsommarhelg, kram Tina

    SvaraRadera
  16. the shed,

    här är det nästan solskensväder igen:).
    Ha en skön midsommarhelg du också!

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  17. Fina änglar och vacker tanke bakom!
    Fjädrar är tydligen veckans tema ;-), fast jag hade bara rosa och lila påskfjädrar i mina gömmor...
    Ha en fin midsommar! Hoppas på sol imorrn :)

    SvaraRadera
  18. Klart att snubbeltråd ska göras till fredsänglar istället!

    SvaraRadera
  19. Ann-Mari,

    tack!
    Det verkar som om fjädrar är på ropet just nu:).
    Ha en fin midsommar du också och här har det lovats sol men hur det går för dig? Det lät som om det skulle bli vått men jag håller tummarna för att solen hittar till dig!

    SvaraRadera
  20. Olgakatt,

    nog är det ju så!:)

    SvaraRadera
  21. men Karin de e ju Luddes tass av
    tryck på väggen

    SvaraRadera
  22. Luddes matte,

    så där blev det när han var här senast:), en massa änglatasstryck!
    Ge honom klapp och kram!!

    SvaraRadera
  23. Fint du gjort...fina änglar av kreativ kusin..och fjäderklädd dörr..tufft. Man får inte vara dum, kul idé ju..Önskar dig en fin trevlig midsommar kära kusinvitaminså fin..Kram Karina

    SvaraRadera
  24. Du har en fantastisk fantasi och kreativitet. Önskar att jag hade hälften av det du har. :) Dina änglar är underbara och fjädrarna likaså. Just det, det är midsommarafton i morgon. Det är lätt att glömma bort här på västkusten på andra sidan "pölen". Midsommarkram!

    SvaraRadera
  25. Oljekritan,
    Tack Karina, vi har det i generna, kanhända?:)
    Önskar också dig en fin härlig midsommar med alla de dina runtomkring dig!
    Hälsa så mycket!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  26. Anne-Marie,

    tacktack:)! Det finns ingen hejd på "galenskaperna":).
    Midsommarafton idag, vi skall löva grindhål och dörrhål, hänga upp den sista kronan...men också för vår del så försvinner midsommaren litet si så där när vi arbetar i stort sett som vanligt.
    Ha det gott på andra sidan "pölen".
    Midsommarkram!

    SvaraRadera
  27. FIna änglar! Det är ganska roligt, men precis sådan tråd använde jag i går kväll till att löva girlanger till midsommarstången med. Den var återvunnen från hemvärnet sa han som jag fick tråden av. Trevligt att använda den i så fina sammanhang.
    Glad midsommar!
    Kerstin

    SvaraRadera
  28. Ölandsvindar,
    Tack! Ett härligt sammanträffande!:D
    Snubbeltrådarnas återanvändning i fredliga sammanhang är på framfart! Kvinnor (och män) kan!
    Glad midsommar!
    Karin

    SvaraRadera