fredag 10 juni 2011

Släpis och Kottan

De återkommande vännerna i trädgården i nuläget är ringduvorna som vi lägger ut vetekorn åt och igelkottarna som får sin kvällsmåltid vid staketet. Förstås också alla andra fåglar och djur som har sin väg förbi:), men
Släpis hör till de allra vanligaste och sitter ofta i björken utanför kanslifönstret och tittar sig omkring. Det kan han göra i en halvtimme si så där. Han bara sitter där och tittar och ser ut som om livet är rätt så behagligt.
Men vi ser när han ser någonting annat än det vanliga
och följer förstås hans riktade blick. Igår kväll tittade han på...
Kottan som var på väg till vattenfatet för att dricka. Nu vet vi alltså att vi har både Kotte och Kottan vid liv. De har överlevt senaste vinter båda två....tänk om de skulle få små kottingar också...man kan väl alltid få önska sig:)
Det är gott med svalkande vatten när det är högsommarvärme fastän det bara är försommar...
slurp, slurp, slurp...det gick åt och hon drack länge
och så tyckte hon antagligen att det var lika bra att ta ett fotbad på samma gång. Sedan försvann hon in i det långa gräset igen..."kråasongerna"/croissanterna fick ligga kvar i sitt mjölkbad en bit ifrån...även
den här igelkotten är kräsmagad. Får hon inte saffranspannkaka, strömming eller bulle så skiner hon fullständigt i att äta. Vem är herre på den här täppan? Det kan man undra.

Uffe kör ut brödbeställningar till stan, jag vaktar ugnen där hallon-Emmy gräddar färdigt. Jag hittade några påsar hallon i frysen så det får bli så idag...

26 kommentarer:

  1. Kottan fick kanske pedikyr också? Så söt...
    Har du skämt bort sötingen, kanske dags för andra bullar!
    Jag gjorde hallontårta häromdagen, snart dags att fylla på med nya i frysen.

    Ha en fin dag och helg, många kramar!

    SvaraRadera
  2. the shed,
    jag skall sätta ut en reklamaffisch om pedikyr för kottar. Mitt i allt blir det köbildning:)
    Sötingen är bortskämd, ja och jag är orsaken. Erkänns!

    Ha en fin dag du också och många kramar tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Även på sommaren kommer de små vilda vännerna på besök och ni delar generöst med er. Härligt, tycker jag. Fina bilder också, men det har du alltid. :)
    Här regnar det, så det får bli läsning, dator och eventuellt lite städning. Det sistnämnda är verkligen bara "eventuellt".

    SvaraRadera
  4. Ailas,
    det är förstås på egen förskyllan:). Vi ger fortfarande talgkorv åt hackisarna och småfåglarna ( de stora passar förstås på), igelkottar och ringduvorna. När de återkommer år efter år kan man inte låta bli. De är ju vår familj på sätt och vis:).
    Pust iväg litet regn åt det här hållet, snälla. Vi har alltför torrt, men vad hjälper det gnälla. Bäst att gilla läget bara.
    Städa skall även jag göra.

    SvaraRadera
  5. Återigen, djurlivet hos dig är otroligt!!!
    OCH du är fena på att upptäcka och se dem alla fast du har fullt upp!!
    Kottan vet vad hon vill ha, så det så :-)
    Fram för tårta i massor :-)
    KRAM!!!
    Annika Reston

    SvaraRadera
  6. Vilken söt kotte:) Jag har inte sett till mina i år och funderar vart dom tagit vägen. Det är rart med småttingar i trädgården!

    SvaraRadera
  7. Annika,
    vår trädgård är nästan som att bo i skogen, en liten plätt gräs blir klippt, resten får vara som det är och jag tror att de trivs just därför.
    Kottan vet nog vad hon vill ja:). Pannkaka skall det helst vara, med saffran i. jojo.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Gunilla,
    ja, är hon inte?:) Nu har hon rena tassar också.
    Det är rart med småttingar i trädgården, Buffus, den lilla rådjursbocken är här nu och då och tittar på oss. Hoppas dina kottar dyker upp snart!

    SvaraRadera
  9. Gunilla
    Kanske dom har kommit till mej. Fast jag har bara sett en. Du kan kolla på foton här: https://picasaweb.google.com/Bosse.Taipale/Djur#5615940037701017314
    om det är din.

    SvaraRadera
  10. Bosse,
    jag har tjuvtittat på Gunillas igelkott:). Jättefin och fin är också spillkråkan, ekorren och hackspetten...
    Jag har inte glömt dig och målningarna, bara så du vet:)!

    SvaraRadera
  11. Så härligt med kottarna! Och alla djuren i ert Eden tycks samsas, bara en sån sak! Här har varit bloggträff och nu har de åkt hem efter en jättekul eftermiddag, Marianne, Petchie och hennes glada mamma! Sandelträskott från Spanien är planterat och jag ska försöka sätta sticklingar av paradisbuske från Älmhult.

    SvaraRadera
  12. UNDERBART inlägg, sitter här och ler framför en datorskärm......tänk vad "lite" kan glädja mycket! Hoppas ni får kottingar också!
    Önskar Dig en Bra helg & må väl.

    SvaraRadera
  13. Olgakatt,
    jag blir litet av en hönsmamma, med alla som tassar runt oss. Nu för tillfället så är jag dock smått gramse på ormen i paradiset som har grävt upp löklandet men det går väl om. Mårdhunden gör sina djupsinnade besök så chalottenlöken har sprättat kors och tvärs. Härligt med bloggträffen! Spännande med sandelsträskottet. Paradisbusken från Älmhult borde väl ändå ha lätt att etablera sig?
    Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Monica,

    det är ju oftast så att det är det stora i det lilla som gör en glad:). Hoppeligen så blir det kottingar! Håll tummarna!
    En bra helg önskas dig också!

    SvaraRadera
  15. Fin Kotte du har Bosse! Om du ledsnar på att skämma bort den så är den välkommen till mej!
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Gunilla,
    den kan också ta omvägen via mig om den känner för det:).

    SvaraRadera
  17. Dregla och läst och njutit av dina inslag..det förra med alla underbara bilder..och text..djur och natur..Kotte kotte, med taggarna ut, men söta ändå..Du är så rolig som namnsätter "dina" djur, det blir så mkt roligare då..Ikväll i torpet, bekantade jag mig med två stora svartvitahackspettar..de var så tama och nära..skulle haft en bra kamera då...och vem vet, kanske de kommer tillbaka..
    Trevlig helg till dig lilla Kusin Karin//Karina

    SvaraRadera
  18. Oljekritan,
    Jag är säker på att dina hackspettar kommer tillbaka, de verkar ju redan hemmastadda där:).
    Kottarna är härliga, och individuella precis som allt levande är.
    Trevlig helg till dig också Karina!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  19. Igelkotten är helt underbar! Visst är det underligt att vi människor gillar igelkotten så mycket, fast den är taggig och dan!

    SvaraRadera
  20. Men gu så söt lilla kottan är. Har alltid önskat mig att en sådan skulle flytta in när jag bodde hemma, men icke. Tycker om duvor också, några sådan par hade jag hemma. De är så söta när de sitter ihop. Och de brukade lägga sig i gräset bredvid varann soliga dagar, breda ut vingarna och njuta. Här får jag väl nöja med sköldpaddan som igelkotts substitut. De har ju liknande form :)

    SvaraRadera
  21. Det blir aldrig tråkigt för er där på ön.

    Här fortsätter jag med ommöbleringen. Fick nog ge upp med sovandet, så svettigt... Tänker på dem som nog har svårt med andningen nu då det är så kvavt.

    Nåja, det blir bättre för dem efter en dag eller två.

    Fortsätter möbla om här nu. Alltid då jag ställer till blir hela hushållet upp och ner :) Har högar högar överallt. Men bra blir det denna gång. Får alltid säga: Tror jag!

    Ha en fin pingstaftondag!

    SvaraRadera
  22. Carina,
    det finns någonting väldigt mjukt i igelkottens väsen som jag tror att förtjusar oss plus att den också har ett härligt individuellt sinne. Som alla djur egentligen....:)

    SvaraRadera
  23. Magdalena,
    sköldpaddor är ju, om inte direkt roliga, så söta på sitt sätt. Har haft en som hette Viktor för många, många år sedan. Tycker att sköldpaddor skall leva där de kommer ifrån, tyckte synd om V, som var upphittad och fick leva i en lägenhet. Det var ju inte alls det roligaste
    för honom.
    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  24. Lisbet,
    tråkigt, bara några minuter nu och då som är helt nödvändiga för kreativitetens skapande:)
    Här är 24 grader varmt kl.nio på morgonen. Längtar efter regn, allt torkar men man får väl vara nöjd i alla fall:).
    Känner för att möblera jag också. Du inspirerar...
    men det blir nog en salt paj istället, sådant behövs när det är varma dagar och folk vill fika.
    Tänker också på alla hjärtsjuka och lungsjuka dagar som dessa. Extra jobbiga förstås.
    Ha en fin pingstaftonsdag du också!:)

    SvaraRadera
  25. Det var som kotten!!! Mysigt! Å klart att de vet vad de mår bäst av. Sånt där utländskt som kråssånger, näää...

    SvaraRadera
  26. Karlavagnen,
    precis så är det, inhemskt och närproducerat skall det vara, så det så...:), komma här med franskt..mon dieu, en kotte tar sig för pannan

    SvaraRadera