onsdag 22 juni 2011

Operation livräddning

Jag har sett den några dagar.
På andra sidan landsvägen mitt emot vårt trädgårdsland har det lyst blått såsom det aldrig har gjort tidigare
Nässleklockan levde farligt, för efter midsommar brukar landskapets klippnings/röjningsmaskin dra förbi och ta bort allt som växer på dikeskanterna....så....
Uffe, som är en handlingens man, tog spaden och stegade över vägen och hämtade hem den blå skönheten som genast blev nedgrävd i kanten av vårt trädgårdsland
Nu hoppas vi att den skall trivas hos oss. Det kan tänkas att jorden är fel och alltför bördig men då får vi flytta på den igen om den börjar må illa. Vi har redan utsett eventuell nästa plats om så behövs. Nässleklockan är flerårig och blir ca 1 meter hög.
Några timmar senare, vid midnatt gick jag ut för att föreviga midsommarnattsljuset....schersminen lyste vit mot den mörka lupinen....
och här är det klappat och klart för att resa iväg:D. Det blev en väska och mina gamla väl använda vinterdojor som blev beblommade tillika som ryggsäcken blev det. Några krasseplantor till skall till....sedan är det klart.
Månen var uppe i morse när jag var uppe och vandrade i trädgården då degarna i bageriet jäste....närmare bestämt så var klockan tio i fem när bilden togs. Jag går alltid en liten runda i trädgården och "pratar" med alla djur och växter när det är sommar. De morgnarna är underbara....
Vävarkardan i morgontidigt ljus. Vi har mängder av vävarkarda i år...den finns både här och där och får så göra....jag plockar den och torkar ställningarna längre fram
och jag visste det! Det fanns en gul variant av doftpionen...men den har varit helgul från början...här har nog någon mutation varit på gång, tror jag
Solen skiner, det blåser och temperaturen är snart 17 grader varm.
Tårtbottnar skall bakas....

22 kommentarer:

  1. Bra bra..rädda den blå skönheten..bra att Uffe gjorde!!vackra blomster du visar....Tufft att planera i gamla väskor och skor..snyggt..Hahha du är lika knäpp som mig, jag går också och snackar med blommor och djur...får så bra svar där..kram Karina

    SvaraRadera
  2. Karina/Oljekritan,

    man måste ju välja samtalspartner:D, för att få de svar man vill ha.
    Den blå skönheten slokar en aning just nu men tar sig nog när solen har försvunnit.
    Ha det bra-kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. Oj vilken VACKER blå skönhet!
    OCH så BRA att hon togs om han av er.
    Underbart fin!!
    HAHA, och nya "krukor" har det kommit i trädgården också.
    KUL!!
    Kram från Annika the Restonian

    SvaraRadera
  4. Annika,

    skönheten slokar just nu, men tar sig säkert bara hon får tid att rota sig ordentligt.
    Nu räcker det med nya "krukor" för det här året, tror jag. Man kan ju aldrig veta så noga vad som faller en in.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar blåklocka. måtte den ta sig säger Eva i Tyresö

    SvaraRadera
  6. Eva,

    jag tror den klarar sig, den behöver bara litet tid för att rota sig ordentligt:)

    SvaraRadera
  7. Bra med återbruk av gamla saker, t o m trasiga väskor!
    Gillar vävarkardan, vet inte att jag sett den förut.
    Berta hälsar, hon blommar för fullt!

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    återbruk i största möjliga mån....
    Du har sett vävarkardan tidigare, vi har till och med diskuterat den men då hade den vintermössa på. I Skottland använde man den förr till att karda ull med. Nu är den bara en liten bebis, så därför känner du inte igen den.
    Hälsa Berta från oss och från Bertorna här som endast är knoppiga...

    SvaraRadera
  9. Hej! Håller tummarna för att de vackra blåklockorna ska trivas på sin nya boplats! Av erfarenhet vet jag att det inte alltid är helt enkelt att lyckas, men ni hade ju redan en reservplats till den. Heja på er!
    Här började det regna nästan så snart jag gick utanför dörren. Nu skiner solen igen, men jag tjurar... vill inte bli lurad en gång till. Hann dock hacka ner en del av kirskålen. Den duger inte till middag idag heller, förresten. Det blev sparris i går och ikväll blir det tomatsallad med mozzarella.
    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  10. Haha, Ailas,
    du är ett härligt och envist kvinnfolk som inte äter kirskål:D. Men visst förstår jag valet med tanke på vad du har ätit både i dag och igår.
    Jag skall dock plocka ogräs till pesto imorgon...blir jättegott. Jag är också envis:), försöker verkligen äta upp ogräset.
    Vår sparris får växa uppåt mot himlen igen, vi nackar den inte längre...men nästa vår
    Önskar dig också en finfin kväll!

    SvaraRadera
  11. Vilken tur att ni tog hand om den så den fick en chans. Den är jättefin, färgen så härlig!

    Önskar dig en riktigt härlig Midsommar!

    Kram Tina

    SvaraRadera
  12. the shed,

    Vi skall hoppas på det och i vilket fall som helst har vi givit den en chans att leva:), men jag tror nog att den tar sig så småningom.

    Önskar också dig en mycket fin Midsommar!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  13. Jag blir så glad då jag får dina kommentarer!
    Här blev det tyvärr så att allt igen försvann från dikesrenarna vid stora landsvägen. Dock inte här längs vår väg. Vi fick ha vår äng i diket :)
    Jag tror bestämt att jag i det råddiga garaget ska hitta ett par skor att plantera i imorgon. Tack för det tipset :) Så glad klackaskoägarinnan ska bli igen för sin påhittiga mormor. MEN då ska jag berätta om dig!
    godnattkram

    SvaraRadera
  14. Bra att Uffe är en handlingens man. Dina "krukor" är helt underbara. :) Jag har sett en inrednings/trädgårdsblogg som drivs av en svensk kvinna som bor i England (The Swenglish Home). Hon skulle nog gilla dina mycket unika "krukor". :) Jag såg en intressant sak i en trädgård idag (lägger ut en bild vid något tillfälle på min blogg) där man använt något som delvis ser ut som en cykel. Delvis i övrigt vet jag inte vad det är. Prata med djur är mycket bra. Det gör jag också. Kramar!

    SvaraRadera
  15. Lisbet,
    så glad jag blir när jag får dina!:D
    Det är ömsesidigt!
    Jag skrattade till igår när jag tog bilen och for iväg till återvinnigsdepån. Man har börjat klippa vägrenarna men när de har kört förbi hos oss så har allting kvar lämnats kvar, alla lupiner, malvor och så vidare....månne de känner på sig att vi inte vill att det klipps innan allt har blommat färdigt? Eller rent av läser den här bloggen? Bra är det, så får allting ha sin naturliga gång. Det är ju så himla vackert.
    Hoppas lilla klackaskoägarinnan och du hittar någonting roligt att plantera blommor i.
    Godmorgonkram!:D

    SvaraRadera
  16. Anne-Marie,

    på sätt och vis så blir det en aning av returkonst i trädgården när man använder gammalt som inte har någon användning längre. dessutom är det roligt:)
    Tack för tipset på blogg! Jag skall titta in där!
    Att prata med djur är en liten konst egentligen, man får prata mest med ögonen för att de inte skall bli rädda, åtminstone här hos oss men hackspettarna klarar högt prat. Igelkottarna hör när jag kallar på dem men tycker inte om att jag pratar med dem i närläge..skönt med individer...
    ha det bra-kram!

    SvaraRadera
  17. För många år sedan fick jag plötsligt syn på en vit variant av samma klocka vid en dikeskant. Smög ut en tidig morgon med spade och grävde upp den lilla skönheten. Den anpassade sig och står väl fortfarande kvar i den trädgård som jag lämnade för fem år sedan.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  18. Bra gjort att flytta den fina blomman! Och vet du, jag skulle ge mycket för att få gå ut med dej en tidig ljus sommarmorgon i din trädgård och prata med växter och djur!! Älskar de nordiska sommarnätterna, det är dom jag saknar mest av allt från Sverige.

    SvaraRadera
  19. Kerstin, Ölandsvindar

    här blåser det Ålandsvindar för tillfället och det har lovats mera...
    Jag har också sett den vita varianten någonstans någon gång.
    Låter lovande vad gäller "vår" nässleklocka när jag läser hur det gick för din. För vår del får den bli stor och fin, breda ut sig...
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  20. Grekland,
    :D. De ljusa sommarmorgnarna är snudd på trolska. Att vara ensam med Alltet i Alltet är en lisa för själen, som ett reningsbad. Sedan orkar man knåda hur mycket som helst igen:) Jag förstår att du saknar sommarnätterna...de är något av det bästa som vi på den här delen i världen har

    SvaraRadera
  21. Helt förtjusande med blommorna i väskorna och dojorna! Du skulle utan tvekan få mitt ekologi-pris, om jag hade något att dela ut :-)
    kram!

    SvaraRadera
  22. Ann-Mari,
    Tack! Jag tar det som ett ekologispris, du delade ju just ut det!:D
    kram!

    SvaraRadera