måndag 6 juni 2011

Onåbar och oplåtbar?

Uffe tittade förundrat på mig när vi drog iväg ut på sjön under sena eftermiddagen. Ingen telefon och ingen kamera? Nu är det illa, konstaterade han och skrattade. Men jag glömde både det ena och det andra och faktum är att det gick väldigt bra ändå:D.
Väl hemma igen efter två timmars strömmingspilkande under Isaksöbron kunde jag ändå fotografera dagens fångst. Åtta kilo på två timmar är inte illa. Nu ligger alla strömmingar i salt för att bli "ordentligt" insaltade i lämpliga kärl i morgon. Och vi hade det himmelskt skönt bland kobbar och skär i vår båt Embla. Den här veckan försöker vi ta semester så snart vi kan, en timme nu, ett par timmar då....snart finns ingen som helst chans till vila på länge...
Under tidiga eftermiddagen fick jag äntligen rhododendronlandet rent från ogräs....en halv skottkärra fylldes
Isop har planterats längs kanten längst ut mot gången....men den visar jag bild på när den börjar blomma:D
Våra rhododendronbuskar har två olika färger
I år ser fönsterpelargonerna ut så här...samt mörkt röda...

Pionerna slår ut allt mera för varje dag som går
En del är redan fullt utslagna...
Något utslagen såg den här kvällsgästen ut också....öga mot öga med getabocken:D Vi fick mycket trevligt besök av getabocksfotografen, hans syster och mor, med trevligt besked om grannskap. Härligt med ungt folk i bygden!
Godnatt världen!

12 kommentarer:

  1. Vilket bra liv ni lever, du och din Ulf :-)
    Bara att kunna ge sig ut och fiska på det där viset, vilken själslig tankning!
    ...och sen komma hem med pinfärsk strömming, det är inte dåligt.

    Ljuvliga blombilder! Det är lika spännande varje morgon att tassa ut i trädgården och se vad som slagit ut sedan sist.
    Morgonstunden så här års är verkligen guld.

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter med en dag på sjön. Ibland kanske det kan vara befriande att glömma tekniken hemma. Hoppas verkligen ni kan få ihop ett par timmar här och där med ledighet. Ni verkar jobba så otroligt hårt att ni är värda det. Vad fin rhododendron är. Det trista med värmen här är att de blommar över på bara några dagar. Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken fiskelycka!
    Låter skönt att kunna dra iväg och bara ligga och guppa på havet så där.
    Morgontimmarna är guld värda, tycker en morgonpigg som jag...

    Kram o ha en skön dag!

    SvaraRadera
  4. Christina,
    vi lever ett bra liv!:D
    Det gäller förstås att ta för sig när man kan och vi kan som har vattnet utanför kökstrappan ungefär (500 meter- allt är relativt:))
    Nu är sommaren som allra bäst med alla skönheter som bara turas om att visa sin blomning. En underbar tid.

    ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Magdalena,
    det är härligt om man tycker om att vara på sjön. Fördelen för vår del är att det bara tar några minuter att fara iväg ut på böljan den blå. Igår blev det två timmar...
    Det gäller att vara närvarande i rhododendronnuet, snart är det åter förbi.
    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  6. the shed,

    ja, den här tiden när strömmingen går till så är det nästan som att ha en egen silvergruva att ösa det glittriga ur:). Stora och fina, feta och goda..
    Åskan dundrar på i periferin mot Eckeröhållet till.
    Önskar en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Måste hålla med Christina, VILKET BRA LIV ni LEVER!!!
    Så himla skönt och härligt (ja, jo jag vet nog att det är stress också ibland), men ändå har ni det så bra och lever så rätt på ngt sätt.
    Vilken fiskarkvinna du ÄR!!!
    WOW, jag är superimpad! Jag kan inte ens dra upp en "burrin".
    Men att vara på sjön är alltid så fint!!
    Har du badat ännu???? Hur varmt tror du vattnet är nu?
    KRAMAR Annika i Reston

    SvaraRadera
  8. Nu får ni verkligen passa på att stjäla en och annan timme och njuta av dagarna, vackert och fint har ni det ju!
    Det där med strömming... eller sill som man söder söderöver... Har varit och fiskat sill ett par gånger vid Karlskrona och minns vilka mängder vi fick! Fick försöka dela ut till höger och vänster, för inte behövde vi så mycket.
    Fortsatt skön dag!

    SvaraRadera
  9. Annika,
    vi vet om att vi har det bra!:)I all synnerhet när vi tycker om friluftsliv och har naturen så nära inpå. Nu just i skrivande stund står Uffe och kopplar av på bryggan igen, jag är nyss hemkommen från annat projekt i stan.
    Jag kände på ytvattnet igår och det kändes helt simklart men man kanske bedrar sig. Jag har inte simmat ännu, men få se bara om det inte händer endera dagen...
    Vet inte hur kallt eller varmt vattnet är, tyvärr. Tror jag doppar mig först:).
    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    sill och strömming är samma sak bara att den har större näringsbetingelser längre söderut och kan äta upp sig:). Tror jag. Bäst att vara litet försiktig i utsagorna. Det är så jätteroligt när det nappar hela tiden. Om några veckor är den här tiden förbi och det blir fiskfritt...gäddorna byter tänder och alla drar sig långt ut
    Fortsätt ha det skönt du också!

    SvaraRadera
  11. Vackra blommor! Fina bilder.Och så ser jag en gammal bekant: geten:)

    SvaraRadera
  12. Eivor,
    tack, ja ni känner ju varandra, getabocken och du!:)

    SvaraRadera