onsdag 15 juni 2011

Med stövlarna på....

inväntade vi alla dem som hade anmält sig till kursen i örtkännedom igår kväll
Tretton glada deltagare plus Nina och jag själv vandrade rakt ut i ....
"kirskålsplanteringarna:)" och övrig växtlighet. Vi har en stor plätt utanför vår tomt som år efter år förser oss med kirskål, det förhatliga ogräset i många trädgårdar. Till all lycka står kirskålen snällt där den står hos oss. Några enstaka frösådda plantor har försökt göra intrång men har genast blivit uppätna så tillsvidare har vi dem där vi vill ha dem. Vi vandrade runt i allt det vilda och tama runt omkring oss och pratade om örter så att munnarna gick varma. Intresset var stort bland deltagarna.
Så småningom drog vi oss inåt mot bageriet, där vi bakade örtbröd, mandelbitar och gjorde ogräspesto/kirskål och nässla/
Under tiden som jag gräddade brödet som vi senare åt upp tillsammans med peston som brödpålägg och drack ört-te,
fick alla deltagare mycket kunskap om hur man kan använda örter för huden, förmedlad av Nina i Gula salen.
Ja, naturligtvis så räckte inte den förutsagda tiden till, vi höll på minst en timme längre...
Och så är det förstås, när man har roligt så går tiden extra snabbt.
Tack alla glada trevliga som var med igår kväll!! Det var mycket roligt att vara tillsammans med er över ett gemensamt intresse.
Nästa tillfälle som också heter Intåg i sommarhagen blir den 28 juni....jag ser redan framemot den kvällen.

Här är mulet, fjorton grader varmt. Vi öppnar idag för säsongen med att hålla öppet alla dagar t.om. den sista augusti innan vi åter går in för helgöppet i september.
Ha en fin dag!

16 kommentarer:

  1. Vad spännande och kul det låter! Det var säkert en perfekt storlek på grupp också.
    jag visste inte att man kunde äta kirskål, kanske jag måste ändra attityd till den (just nu inte så postitiv) ;-)

    Önskar dig en fin onsdag!
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  2. Ann-Mari,
    det var väldigt roligt och inspirerande. Vi hade gränsen satt vid tio, högst tolv personer och det blev tretton:). Absolut perfekt, inte flere i en grupp om man skall hinna och kunna ge på bästa sätt.
    Kirskål är hithämtad av munkarna för åtskilliga hundra år sedan, som en grönsak (spenat och kålmotsvarighet) men också som en medicinalväxt mot gikt.Den hölls om grönsak i klosterträdgårdarna men spred sig som en löpeld så småningom, vilket vi märker:). Du kan göra stuvningar, soppor, lägga in den i sallader, pajer, pestopålägg och som pastaingrediens...Smakar lika mycket om inte mera än spenat, har mera substans och flere vitaminer. De vildvuxna örterna är ofta mera livgivande än de tama som vi odlar och som ofta är övergödda (broiler;)). Så ät upp dina ovänner så blir du nästan av med dem. Jag skriver nästan...de är nämligen envisa som synden att hålla sig kvar.
    Bra dag önskas du också!

    SvaraRadera
  3. Den peston lät spännande, jag läste ditt svar i förra inlägget och måste säga att det är otroligt. Tänker att det finns så mycket att ta till vara och äta. Jag kan ingenting om vad som är ätbart bland buskar o snår. Din kunskap är guld värd och jag skulle gärna velat vara med.
    Fint att du också känner begränsningar i deltagandet och inte drar på kommersiellt så det ryker om det. Du är genuin Karin men det har du säkert fått höra innan.. /Kram Tina

    SvaraRadera
  4. SÅ mysigt, Karin!
    OCH tänk att du har ett land med bara kirskål, och den håller sig där!!!
    YOU rule!!
    OCH vad GOTT det låter med ogräspesto!! Vilken smart ide!
    Jag hade så gärna varit med igårkväll.
    Roligt att ni har en kurs till i samma ämne. Är den redan utsåld?
    KRAMAR Annika the Restonian.

    SvaraRadera
  5. the shed,
    den är urläcker!:) Jag skall dela med mig av receptet till alla bloggvänner i nästa inlägg.
    Kvalitet framom kvantitet lönar sig alltid! Alla får en mycket större möjlighet att få ta del av det den vill lära sig om man inte är för många.
    Haha, Tina, originell brukar man kalla mig. Jag är bara mig själv rakt upp och ner. På gott och på ont.
    Kramar!:)

    SvaraRadera
  6. Annika,
    vi hade det väldigt mysigt och trevligt ihop.
    Det är skogen som har fixat kirskålslandet åt oss, en fin plätt står där och grönskar för vår del och kanske också för rådjurens. De brukar sova där under häggarna:).
    Följande kurs är tillsvidare sex personer inbokade och följande därpå likadant...det rullar sakta på. Vi fortsätter kursandet enligt temat som du kan se i min bloggs högra kolumn, med rötter och fötter, mognad och skörd.
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Nu hemma efter 7 fantastiska medelhavsdagar med bad och rart umgänge.
    Vilket hav och vilken värme ...MEN här hemma är nog allra bäst med hög luft och grönska överallt. Trafiken där nere är också ett problem. Alla kör och kör.....och det finns så mycket folk i Provence.....Ingen orörd liten skog alls.
    Kul att din kurs blev bra och roligt med alla som vill lära sig. vi hade skolavslutning idag och det är lite speciellt i Sverige. Sånger blommor och lite fest.Kram igen från Eva Henriksson

    SvaraRadera
  8. hej Eva,
    välkommen hem till Norden!
    Så härligt att ni har haft det härligt!
    Men borta bra men hemma bäst:).
    Här har vi det också bra, full rulle från morgon till kväll.
    Ha det fortsatt gott och hälsa med dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Åh den kursen skulle jag vilja gå, verkligen!

    Kirskålspesto (och lättstuvad kirskål) har jag testat - jättegott. Jag brukar även knapra på de färska späda bladen på våren, när jag går runt i Jans torpträdgård (jo där finns det massor!!)

    SvaraRadera
  10. Jag googlade kirskålspesto och det är väldigt olika åsikter om hur gott det är. Antagligen beror det på att det också är väldigt olika recept. Ser fram emot ditt!
    Här kommer det nu upp små späda blad igen efter min storrensning för ett par veckor sedan och de små skotten kom med i dagens sallad. Riktigt känner hur vitaminerna far rundor i kroppen nu, haha.
    Har själv farit fram som en vandal och kapat ett syrénbestånd som behövde föryngras. Sågen måste dock också fram innan det är klart. Här rives för att få luft och ljus, som Strindberg sa. Och i kylen står en skål med hylleblomsdricka, klar om ytterligare två dagar.

    SvaraRadera
  11. Mian,
    synd att det finns så mycket avstånd emellan oss. Men säkert finns det kurser på närmare håll? Annars får vi väl ordna en gemensam vårvandring här alla bloggvänner. Buss från Sverige och en tripp över havet, sova skavfötters i Gula salen. Gud vad vi skulle ha kul och fnittra som tonårsflickor igen:)
    Vi lägger späda kirskålsblad i våra vilda sallader på våren.

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,
    kirskålen i sig smakar inte så mycket mera än spenat men ingredienserna som man blandar in i peston gör det:)och att kunna plocka grunden i naturen är inte illa. Man känner sig nästan som Karl-Alfred när han äter spenat.Snart blir det andra växter som åker in i peston...men klipper man sin kirskål med jämna mellanrum hålls den "ung" länge.
    Vårt lilla fläderträd har bara knoppats ännu. Några blommor blir det nog att ta till saft men inte många.
    Nann gav ett recept på syrensaft åt mig men tro att jag hann få det gjort!? Näpp. Nu har de blommat ut och är bruna och fula.

    SvaraRadera
  13. Ja där skulle jag verkligen velat vara med! Men, men, kassan är skral och jag får försöka tillverka något eget här hemma. Men roligt skulle det ha varit med trevliga människor och nya kunskaper:) Kanske någon gång. Hoppas:)

    SvaraRadera
  14. Gunilla,
    hoppas så:), du är välkommen!

    SvaraRadera
  15. Tack för den trevliga kvällen! Inspirerad till tusen igen. Ska precis koka te på citronmeliss och svartvinbärsblad. Gäller att prova sig fram. Återkommer nog på en kväll till. Måste bara kolla upp lite när jag ska jobba:-)

    SvaraRadera
  16. Millen,
    så roligt att du trivdes, nästa kurs är fullbokad men i juli och augusti finns platser ännu.
    Tänk så enkelt det är att bara gå ut och plocka in ätbara ting:)
    Tack själv för den delen, hoppas du har det skönt på semestern!

    SvaraRadera