onsdag 1 juni 2011

Kung liljekonvalj av dungen....

lyser upp just utanför vårt grindhål...beståndet ökar för varje år och som små vita lanternor lyste de igår kväll när jag tog kameran med ut för att föreviga en del av de sista ryckande minuterna av majmånad
Kejsarkronorna har släppt sina kronblad och lämnat kvar vackra fröställningar; jag låter dem mogna och falla ner, utifall att de vill bli nya skönheter på dikeskanten längre fram....
Det går undan, det finns vallmoblommor som redan står och vissnar, men många är tack och lov bara i knopp ännu
Bondpionerna är sprickfärdiga...
och mellan hornen på vår getabock bor en liten spindel....
som har vävt en tråd mellan hornen....man kan se tråden, som är aningen luddig av någon orsak, (kanske det uppstod fnurror på tråden när den spanns?)...undrar hur den har burit sig åt...har den sprungit på hornen och fäst fast tråden i det andra hornet eller har den hoppat från horn till horn? Kanske vinden har hjälpt till att vår lilla spindeltarzan har lyckats få en lina uppspänd mellan hornen. Är det loppcirkus på gång? ....kanske en liten spindellindansös skall gå på styva linan? ;)(jag har ju redan deklarerat att jag har barnasinnet i behåll)
Smultrontoken blommar som aldrig förr....och mitt i allt detta, igår kväll så darrade hela byn till....och det brummade och brummade som om stora humlor var i antågande....
och den ena efter den andra motorcykeln dök upp bakom krönet....
med siktet inställt på oss.....och som vanligt så har vi öppet fastän vi har stängt:)
Uffe gick i möte och önskade alla "knuttar" välkommen in....
Drygt en timme senare brummade "humlorna" iväg igen, med kaffe, bulle och rabarberEmmy i magarna. Det är mäktigt när man hör ljudet av trettio motorcyklister....Finnöbyn blev väldigt tyst igen

I nutid, väntar vi regn....det är så mörkt inne att vi måste tända belysningen...i bageriet gräddas surbröd som skall vidare till Lappo gästhem under kvällen

14 kommentarer:

  1. Alltså, så helt underbart ni har det i naturen nu!! Så vackert!
    Liljekonvaljer är ju som en enda dröm! Bondpionerna har blommat över här, men ni har ert ljuvliga kvar. Vallmo är jag kär i!
    SÅ fint!!
    OCH knuttarna som kom fast det var stängt...Pettas måste vara ett av de bästa ställena på jorden...
    One of these days säger Annika i Reston och skickar en stor kram!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för att vi fick komma till er och för gott kaffe och god rabarber Emmy med glass.
    Du var snäll som gav mig " Gösta" nu skall jag mata och sköta om honom väl.
    Kram och tack från en spätta och knutte

    SvaraRadera
  3. Det kan hända att ni har det svalare på er ö än här - men när det gäller blommor ligger ni före oss! Våra kejsarkronor har just börjat fundera på om de ska blomma, pionerna knoppas, men inte lika mycket som dina.
    Margaretha
    som är svag för
    motorcyklar

    SvaraRadera
  4. Annika,
    jag var till gravarna igår och lade dit sommarblommor. Överallt fanns stora rikliga liljekonvaljebuketter i vaser...det doftade himmelskt och var annars?
    Bondpionerna och doftpionerna är fulla av knoppar och av myror. Myrorna har någonting för sig på pionknopparna....men vet inte riktigt vad

    "Knuttarna" tar sig ut i periferin tillsammans en gång i veckan och hälsar på både här och där...tror nog att alla är lika mycket bäst i världen:)
    Skickar en stor kram till dig också!!!

    SvaraRadera
  5. Hej och tack detsamma D.!:)

    Hoppas att Gösta förstår att sköta sig väl, om inte, utifall att han avlider så finns det mera klonade göstor här, bara att sätta dig på bönpallen och ta knutten med dig för hämtning:).

    Kram och tack själv!

    SvaraRadera
  6. Margaretha,
    jag tror att det är litet från och till beroende på läge, var blomsterfröjderna växer. Bara här hos oss varierar det enormt.
    Jag är också svag för motorcyklar...vet inte när jag skall hinna med det också:)

    SvaraRadera
  7. När vi blir pensionärer kanske vi ska skaffa en motorcykel med bönholk och ge oss ut i världen?!
    Margaretha
    som tror att myrorna
    håller annan ohyra
    på avstånd, samtidigt
    som de slickar i sig
    piongodis

    SvaraRadera
  8. Margaretha,
    absolut, jag börjar samla slantar!:) Oj, så kul vi skall ha!!!
    Jag har nog känt på mig att myrorna gör en viss nytta, så de är väl unnade piongodiset samtidigt.

    Karin
    som nyss vinkade farväl till fyra svenska motorcykelknuttar som brummade in och ville ha smörgås och dryck, vilket de naturligtvis fick. Parmesan, fetaost på grönsaksbädd och mörkt bröd fanns och de såg bara nöjda och belåtna ut när de for vidare igen. Som vanligt är det öppet fastän det är stängt:D.

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig tid det är nu där borta i Norden!

    SvaraRadera
  10. Carina,
    det är nog den allra ljuvaste tiden på året just nu:)

    SvaraRadera
  11. Vackra blommor men spindeln kan jag vara utan! :)

    SvaraRadera
  12. 4U2!
    :D. Den är nog rätt oförarglig när det kommer till kritan, tar fast flugor och myggor och annat knytt, förstås. Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Ha ha, jag tyckte lite synd om bocken innan jag såg att den kanske inte for så illa som en levandes hade gjort. Liljekonvaljer är fantastiska. Hittade ett litet bestånd här runt knuten och tog in 3 att dofta gott. Vad snälla ni var som öppnade för knuttarna. Kram

    SvaraRadera
  14. Magdalena,
    så roligt att du har liljekonvaljer där!:) en liten doft av Norden.
    Givetvis öppnar vi upp om vi är hemma. Plockar fram vad vi har att erbjuda i form av smörgåsar och kaffebröd.
    Kram!

    SvaraRadera