tisdag 14 juni 2011

Intåg i sommarhagen

Så är vi framme vid det första kurstillfället i örtkännedom. Kvällens kurs är fullbokad.
Jag ser verkligen framemot att tillsammans med Nina få lära ut hur man i vardagslivet kan använda sig av naturens egna örter och också av de odlade, som ursprungligen har varit vilda en gång.
Jag lär ut hur man kan baka bröd med örter och att göra sina teer, Nina som är hudterapeut visar bl.a. hur man kan tillverka sina egna salvor och oljor. Säkert blir det mera än så för bådas del, området är intressant och frågorna kommer säkert.
Vi plockar ur naturens eget skafferi i kväll:).

Nu har vi fått riktigt bra med välbehövligt vatten. Hos oss har det kommit 26 millimeter sedan igår, sakta och fint har det trängt undan torkan, man kan se hur växterna sträcker på sig. Visst, visst ogräsen sträcker på sig extra mycket, de också. Tistlarna i all synnerhet.
Kanske de duger att äta?:) .
Skall ta reda på.

Vi har bara tio grader varmt idag.
Ha en fin tisdag!

24 kommentarer:

  1. Spännande. Jag borde varit med...men alltid kommer det nåt emellan...som en arm som måste hållas i någorlunda stillhet. Lycka till med kursen!

    SvaraRadera
  2. Tack för det tipset! Nu blev jag riktigt inspirerad och det måste jag nästan vara för att få ngt gjort. Först till jobbet och kanhända blir det lite villaliv sen. Oaser behövs.
    Ha en fin dag i växtriket. Låter så intressant!
    kram

    SvaraRadera
  3. Den kursen låter som något jag verkligen skulle vilja vara med på. Åland skulle ligga litet närmare Kalifornien. ;) Härligt med uppfriskande regn. Kramar!

    SvaraRadera
  4. Eivor,
    Tack, och ja visst borde du ha varit med, men det går flere tåg, titta till höger här i bloggen så ser du att vi håller på t.om. september, kanske också en fortsättning senare.
    Lycka till med armstillahållandet!

    SvaraRadera
  5. Lisbet,
    man kan göra växthuset till ett trevligt uterum för sommaren, på sitt eget sätt med enkla medel av vad man har i knutarna. Ställa in en stol för att sitta i när läslusten infinner sig under regniga dagar....det skall vara roligt att ha ett växthus, inget måste.
    Tänker förlusta mig bland örterna idag!
    kram och ha det bra du också!

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,
    tror att du skulle vara helt rätt om du kunde komma. Du får dra Åland i ett snöre mot dig, lättare för dig än för mig att dra hela USA hitåt:)
    Nu klagar vi redan att det är ruggigt:), haha...alltid har man någonting att säga om vädret
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Den kursen hade jag velat gå på!
    (Drar också så mycket jag orkar, kommer du närmre då?)
    Vet du vad Karin, jag tror jag har en midsommarros hemma. Måste fråga syrran nästa gång hon kommer..jag har noll koll på det som växer, he he.

    Kram hela da´n!

    SvaraRadera
  8. en sån kurs hade jag också gärna varit med på! Hoppas det droppar litet tips på bloggen emellanåt! Måtte ni få bra väder!

    SvaraRadera
  9. the shed,
    ja, så kul vi skulle ha det. Bloggträff bland örtgården. Wow! Kände att det liksom gungade till en aning i övärlden...var det du som tog i?:)
    Kul om du har en midsommarros i din trädgård...då får du säkert många fler med tiden, för de förökar sig villigt och glatt.

    Kram hela da´n för din del också!:)

    SvaraRadera
  10. Olgakatt,
    ja, det skulle vara roligt att vara en hel hop med bloggvänner på kurs. Synd att vi har onödigt långt emellan oss.
    Säkert droppar det litet tips så småningom, troligtvis redan imorgon:).
    Tanken har nog varit att vi skulle vara ute så mycket som möjligt men om vädret inte visar att det vill vara med så är vi inne. Tur att vi har en stor sal med mycket luft. Tack för din omtanke!

    SvaraRadera
  11. Intressant afton i sikte, trevligt! Jag hoppas att vädret "kryar på sig" en aning, så att ni kan vara ute. Inomhus kan aldrig bli riktigt lika bra.

    Jag är uppvuxen med mycket "naturklokhet" både via min pappa och så en underbar och engagerad lärare i skolan.

    Lycka till ikväll!

    SvaraRadera
  12. Ailas,
    vore roligt att ha dig här som har naturliga naturklokhet. Intressant skall det bli, verkligen.
    Man lär sig ju väldigt mycket av andra också under kursandet:)

    Tack!

    SvaraRadera
  13. Den kursen hade jg gärna varit med på! VACKERT namn har den också!!
    Stackars er, bara 10 grader. MÅ det bättra sig å det snaraste...
    pratade med mamma i österbotten igår och de hade samma temp, och hällregn. Jag kände oron...
    HAHA, men hoppas som sagt värmen återkommer snart igen.
    "onödigt långt mellan bloggvännerna" är så sant som det är sagt.
    Kram Annika the Restonian!

    SvaraRadera
  14. Annika,
    jag är inte alls orolig över ditt sommarsemesterväder:). Jag minns hur det var när du kom hitåt ifjol, så vi får nog vara glada över regn och svalka ett tag till, haha...
    Vi tänkte på Peterson-Bergers låt...
    Kram the Restonian! (låter som om du var från yttre rymden eller något sådan, fast kanske Washington är där:))

    SvaraRadera
  15. låter intressant..örter är bra och nyttigt, för kröpp och själ..låter som en bra kombination med hudvård och örter...vad roligt att hålla på med..Vad duktiga ni är!!..Finns något för alla.Salvor och cremer är alltid mkt intressant för oss kvinnor, kan vara bra..jag har en favorit Kådsalvan, läker det mesta och bra för nariga händer och självsprickor, munsår och nageltrång..Har ni den??..kramiskusinis

    SvaraRadera
  16. Oljekritan,
    örter är intressanta men skall användas med förstånd:). De är ju grunden till mediciner, många av dem och kan inte användas hejvilt hur som helst för då blir det lätt fel. I vår kurs använder vi oss huvudsakligen av örter som kan användas som grönsaker. Till pesto, sallader, till bröd osv. Nina som är hudterapeut är jätteduktig på hur man gör sina egna oljor och salvor för huden på ett enkelt sätt.
    Örtanvändning i vardagen-typ.
    Karinkram

    SvaraRadera
  17. Lite vettigare väder idag...14-15 grader och halvmulet så där och nu till kvällen regnar det...skööönt!
    Men imorron får det bli som idag men inget regn tack!

    Ha en god kväll!

    Steffe

    SvaraRadera
  18. Steffe,
    Ja, tänk vad skönt om vi kunde bestämma hur vi vill ha vädret. Jag vill ha solsken på torsdag, varmt och fint! Då kommer femtio personer hit och vill sitta ute. Fast det kan man ju göra i regnet också,förstås:).
    Ha en god kväll du också!

    SvaraRadera
  19. Tack för dina goda tips! Jag tar dem till mig, på riktigt. Hoppas du hade en bra dag.
    kram

    SvaraRadera
  20. Lisbet,
    en riktigt fin och intensiv, trevlig kväll med många deltagare. Nu sover jag nästan:)
    sov gott-kram!

    SvaraRadera
  21. Det skulle jag vilja ha varit med på ikväll!

    SvaraRadera
  22. ...och jag hade kunnat ta med mig något härifrån och berättat om!

    SvaraRadera
  23. Carina,
    Skulle gärna ha haft dig med i gänget:)!

    SvaraRadera
  24. Carina,
    och det hade varit väldigt trevligt att fått vara med om det:)! Vi behöver snören i bloggosfären där vi kan dra in oss till varandra.

    SvaraRadera