lördag 4 juni 2011

I kottarnas tasspår

gick jag ut en stund. Kotte eller Kottan syntes till häromdagen på håll och hjärtat flög upp i halsgropen av bara glädjen. Jag tror att det var Kottan, men hoppas givetvis på att de båda två har överlevt senaste vinter. Vi har sett de kännspaka märkena av nedtrampat gräs, tunnlar litet varstans och igår kväll lade vi ut strömmingsrens. Det fanns inte ett uns kvar i morse men däremot så fanns det en ny tunnel i silverfloxen, precis som det brukar vara när kottarna trampar omkring i vår trädgård.
Så jag har varit en smygande kamerakvinna på kottestigar en stund.....och fann aklejor som är så vackra. De påminner om de medeltida narrarnas hattar. En surrande humla samlade nektar....
Kottarna rör sig över rätt så stora områden, knastrar i sig snäckor och maskar, annat godis som bara de själva vet att de tycker om....små renhållningshjon. Hoppas att de inte kan läsa bloggar...
för då skulle de säkert resa tagg. Hjon! Fnys, de är härskare av denna trädgård. Helt riktigt....undrar om jag får ha jordgubbarna i fred ?
Jag har givit upp kampen mot aklejorna, som jag länge har försökt tukta....men so what? De är vackra var de än växer. Det får vara vilt...
Under bondpionen gick stigen fram.....
så vidare upp i sluttningen där kämpegrobladen växer....
vidare in i buskaget av lupiner och örnbräken....
till rishögen, där kottarna håller sig med egna blommor. Klockhyacinten finns överallt i deras sommarbostad och mycket annat som jag inte tog bild av idag...
På vägen tillbaka kunde jag se att rhododendronbuskarna har börjat blomma.

Idag har vi haft besök av svenskar och bara svenskar. Inte illa!:). Öland, Skåne och Stockholm har besökt oss. De allra sista på motorcyklar missade jag länet på:).
Nu förbereder vi söndagens catering.
Ha en fin kväll!

14 kommentarer:

  1. Jag tänkte på er och era kottar idag - inte mindre än två överkörda såg jag på väg till byn, suck. I trädgården har vi inte sett några på ett par år, tyvärr. Hoppas några vill flytta hit igen, jag gillar kottar skarpt! Liksom pioner, aklejor och allt det andra vackra du visar!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    jag tror att vi har kottar här för den stora rishögens skull. Nu när vi har blivit med kottar fyller vi på ännu mera, men de bor inte här vintertid utan någon annanstans.
    Hoppas att du också får kottar snart, det är så trevligt med de små gruffande taggbollarna som far på runt i trädgården. Och så gör de nytta också! Vi har nästan inte alls sniglar och snäckor.

    SvaraRadera
  3. Åh, akvilejan är väl vacker. Älskar den. Jättefin bild med bumble bee. Gillar du pioner får du inte missa.... http://www.centrobotanicomoutan.it/centro_botanico_moutan.asp?lang=EN

    SvaraRadera
  4. Karlavagnen,
    akvilejan, är vacker. Spröd på något sätt men ändå inte.
    Tack för pionbildstipset! Skall titta in!:)

    SvaraRadera
  5. Jag har ett antal högar med ris och löv och buskage som borde vara idealiska men vi har ändå inte sett till några kottar på ett tag. I många år hade vi dem alldeles under våra fönster och kunde höra dem fnysa och ha sig när fönstren var öppna på nätterna. Några var väldigt orädda och kunde komma knallande under bordet när vi satt ute, t o m när vi hade gäster. Ett par barn i bekantskapskretsen var väldigt imponerade av det och förhörde sig alltid om våra kottar.

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    ja, nog har ni allt vad de små taggisarna vill ha, så det måste bero på någonting annat. Trafik? Man ser dessvärre många på vägarna.
    Håller tummarna för att det kommer kottar knallande till er igen.

    SvaraRadera
  7. Undrar vad Kottarna skulle säga om du sa att du skrev om dem här..förklara blogg för dem är nog svårare än för en tvååring, kan jag tro.
    Har också en Kotte under trappan, hon eller han vet jag inte. Måste man vända och kika eller kan man se det på annat sätt?

    Solkram till dig1

    SvaraRadera
  8. Klart man skulle bo hos er om man var igelkott.
    Vilken support. t.o.m. beskriven i media.
    Eva Henriksson

    SvaraRadera
  9. Fina bilder, akleijan är så vacker. Har varit och läst i dina inlägg, njutit av bilderna och all information du förmedlar. Önskar er på Pettas en fin söndag!

    SvaraRadera
  10. the shed,
    haha, jag tror ju väldigt mycket om "våra" djur. Att jag kan skilja på våra kottar är att den ena är liten och den andra är stor och enligt alla kloka källor så lär killen var större än flickan. Sedan fick vi se parningsbeteenden förra sommaren, dem emellan. Jag vänder nog inte på de taggiga sötnosarna så där bara....vi vill att de skall förbli småvilda och inte alltför tama, för deras egen skull

    Solkram tillbaka!

    SvaraRadera
  11. Eva,
    naturligtvis så skall man bo här hos oss om man är en kotte:). Pannkaka serveras dagligen och stor risig sommarstuga finns på tomten, samt mycket annat gott att mojsa i sig.

    SvaraRadera
  12. Sirkka,
    så trevligt att du har varit på besök:). Välkommen in igen! Aklejor är speciella och väldigt vackra när man tar sig tid att betrakta dem. Ha det riktigt bra du också!

    SvaraRadera
  13. Åh, vilka vackra aklejabilder! Kottar är sällsynta här men jag hade några vid mitt tidigare hus. Dem fick jag vänligt men bestämt lyfta ut ibland när de försökte utöka reviret till att omfatta vardagsrummet.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  14. Kerstin, Ölandsvindar,
    var och en på sin plats, som det heter. Vardagsrummet kanske inte är ett typiskt kotte-revir. Så många härliga händelser man får vara med om i naturen och med djuren:)
    Karinkram!

    SvaraRadera