måndag 27 juni 2011

Fjädrar både inne och ute

I utställningen Vingar som pågår i vår Gula sal finns det vingar och fjädrar av olika slag
På varje bord finns en vas med hostablad(funkia) och en hönsfjäder. Bara bladet i sig liknar en vinge i mina ögon
På ena tegelväggen sitter det undulater och andra burfåglar
Spegelglaset visar hur vårt tak i salen ser ut...
några fjädrar hänger nedanför....
fågelburen, skapad av glaskonstnär Ritva Saloranta....mina bilder gör inte verket helt rättvisa...
morgonsolen och spegelglaset spelade glada måndagsspratt..
Gunnel Nilsson hade vernissagedagen till ära just hamrat fram en vacker tennskål som fick namnet Änglik..
På utsidan väggarna är det en ständig vernissage av fjäderlätta små varelser som intar talgkorven. En av bofinkarna har anpassat sitt födointag till det mera fettrika....artkompisarna befinner sig på marken där jag också lägger mat åt dem...det är fortfarande bråda tider, nykläckta ungar tas till fågelmatsträdet i en ständig ström....
och stora mängder av hackspetteungar lär sig äta utan föräldrarnas bistånd....snart hänger jag ut den sista talgkorven för den här tiden....snart är alla flygga

Solen skiner från klarblå himmel, det är 18 grader varmt i skuggan
I bageriet är det betydligt varmare, jag ids inte ens titta på temperaturen där, för då får jag säkert värmeslag.
Det man inte vet om mår man inte dåligt av:).

Vi har haft en jättefin midsommarhelg med många besök.
Igår, då vi räknade med att ha en lugnare dag, tycktes allting kulminera...ännu flere personer var här än under vernissagedagen. Uffe och jag for på som tättingar....allting räckte till och alla fick vad de ville.
Nu jäser sura Gösta i bageriet...

16 kommentarer:

  1. Tack för konstrundan!
    Det evig dilemmat, som småskalig egenföretagare behöver man ha mer att göra än vad man egentligen kan åta' sig.
    Margaretha
    som även hon
    njuter av en
    perfekt
    sommardag

    SvaraRadera
  2. Margaretha,

    kul att du var med!:)
    Det är innerligen svårt att fotografera spegelglaskonst, jag fick så mycket annat med på samma gång, fast det får man väl räkna som bonus.
    Det är precis så det är att vara en småskalig företagare...man får ligga i för många personer stundtals, men det är självvalt och också en livsstil.

    SvaraRadera
  3. Tennskålen är otroligt vacker, den ser nästan ut som silver...är mer van att se tenn matt.
    Ibland blir saker o ting helt annorlunda än vad man tänkt sig, kul att ni har så många gäster. De måste gilla ditt bakande, det skulle jag säkert, utan tvekan göra.

    kram Tina

    SvaraRadera
  4. the shed,

    den är änglalik, allra minst:D. Mycket vacker och ser nästan ut som silver, helt riktigt.

    Det är viktigt för oss att hålla god kvalitet, så att allting smakar, med betoning på smakar och med bra råvaror så fungerar det nästan alltid:)

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Skålen är fantastiskt FIN!!
    Den skulle kunna flytta hem till mig :-)
    Precis, bäst att undvika att se hur varmt det är inne i bageriet.
    OCH ja, visst ser hostablad ut som vingar!
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Annika,

    jag förmedlar alla superlativ till konstnärinnan:).
    Ha en skön dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tack för ett trevligt inlägg! Undrar "stilla" hur sura Gösta smakar?
    Må väl och ha det så gott.

    SvaraRadera
  8. Å vilken cirkus. Mest beundrar jag er för att "alla fick vad de ville ha och det räckte"
    Tänk att få ihop det trots att det inte var bokat....BRAVO säger Eva i Tyresö

    SvaraRadera
  9. Aha där är dom: burfåglarna! Fina.

    och talgkorvarna :)

    SvaraRadera
  10. Monica,

    :D, sura Gösta är ett surbröd bakat på rågmjöl, vatten och surrot. Roten fick namnet Gösta på en kurs jag höll senaste höst, så nu vet alla mera eller mindre som var med och lärde sig baka surbröd att det heter Gösta. Det händer att deras rot blir förstörd och så ringer de och frågar om de kan få litet Gösta...vilket de givetvis får och andra också. Om man tycker om surbröd så smakar brödet väldigt gott!
    Må väl du också och ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  11. Eva,
    TACK!,givetvis måste vi försöka få ihop det när vi har café. Det skall helst inte bli tomt på hyllorna...
    och finnas ett urval för alla.

    SvaraRadera
  12. Mian,

    ja, de är jättefina, burfåglarna, mycket finare än vad jag lyckades fotografera dem. Knepigt med speglar:D
    Uffe tog en ljuvlig serie bilder på en hackspettsunge idag...allt smått är rart och jag skall lägga ut en del av de härliga bilderna på bloggen.

    SvaraRadera
  13. Utställningen ser verkligen sevärd ut! Hoppas du får pusta ut lite efter midsommaren!
    Ha en fin tisdag,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  14. Ann-Mari,

    utställningen har blivit rejält prisad och lovordad, så det är verkligen trevligt!
    :D, det är nu efter midsommar som det sätter fart....men tack för omtanken, jag gör mitt bästa för att också hinna njuta av allt det vackra som sommaren bjuder på.
    Ha en fin tisdag du också!
    Karin

    SvaraRadera
  15. God dag!
    Vet inte vad det är med fjädrar, men jag har nästan obehag nuförtiden. Kan det ha att göra med fågelinfluensaskräcken som spred sig för några år sedan? Möjligen.
    Fint att ni har mycke folk där! Här ser det fint ut där ute idag. Här ska städas, återställas. Det tycks som om den andra hälften också är i startgroparna. Just idag är det viktigt, jag är inte fullfjong nu.
    Ha en riktigt fin dag där!
    kram

    SvaraRadera
  16. God dag Lisbet,
    Har ingen aaaning, men kanske det handlar om fågelinfluensaskräcken? Den spred sig aldrig till mig:), så jag har inte obehag, tack och lov.

    Förstår att du har fullt upp med både det ena och det andra...lycka till med allt som förestår!
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera