måndag 6 juni 2011

Fiskespöna lastades in .....

i bilen i går kväll och vi for iväg till Hällöbryggan för att inhämta frisk luft, välbefinnande och själslig ro. Det är förunderligt så bra man kopplar av vid vattnet med ett spö i handen; förstås annars också, men nytta med nöje förenades för vår del

All stress bara rinner av en på ett märkligt sätt när man står där och kastar ut linan med strömmingshäcklan....det är inte så viktigt att få fisk men det gör ingenting om det kommer någon heller.....jag hade en bra plats på bryggkanten med Uffe i rygg mot mig på andra sidan...
...men någon annan ville också ha min plats....My 06 lade till precis där jag stod
så medan Egon ombord på My 06 stod och pratade med Uffe om cementringarna som skulle upphämtas, gick jag uppåt land och förevigade sälgen....
....en guldbagge....
...hundfloka....
...och jag kan inte hjälpa det, men jag tänker alltid på upp och nedvända krukor när jag ser Isaksöbron ur det här perspektivet:)
...det finns mängder av flygfärdiga maskrosefrön....snart bär det iväg över vatten och land....
...strandtallen har så vackra toppskott....
...havtornsbusken stretar med sina taggiga kvistar och gröna blad
...och till och med en lyftkran kan vara vacker i motljus....Uffe står på hörnet och fiskar enträget...
...och vi hade fått fiskesällskap på andra sidan bron....
...själv hade jag tillfälligt hamnat i underläge, under ett lastbilsflak och instängd av en båt...
spöet ligger kvar och väntar...
...men i de mest underliga världar kan man hitta vackra ting för ögat....hur bilen egentligen mår är en annan femma...
....även den åländska flaggans färger fanns i min tillfälliga underlägsenhet....
...en ny, intressant värld hade uppstått mitt i strömmingsfisket...
Både My 06 och lastbilen for iväg en stund senare, men även fiskarna hade gjort det när det åter fanns plats på bryggan för en kvinnlig fiskare....så...
vi for hemåt igen, förbi stora fält av doftande liljekonvaljer...
med ett fyrtiotal fina silverfiskar i hinken...

Och citronmelisskrubbet var rena himmelriket som kroppslig rengöring....idag känner jag mig len som en småbarnsrumpa:)

Trots tanken på att sova ut idag, så väcktes jag av knackningar på kanslifönstret vid sextiden....först tre knackningar...och så igen och igen.
Jag steg motvilligt upp för att se vem som ville in till oss denna okristliga tid en måndagsmorgon...
ingen här och ingen där....och så kraxade det till rejält...en kråka hade fått för sig att jag inte skulle sova längre än så utan satte sig ner på hälsofönstret och knackade igen....
Flyg fula fågel flyg, sade jag och knackade tillbaka. Och den flög!
Uffe påstår att den har fått fnatt.

12 kommentarer:

  1. Härlig "utfärd" med doftande bilder!
    Här funderar jag på vilken tråd jag skall börja dra i. Så ovant att inga klockor ringer stup i kvarten... Det brukar ta två tre veckor att varva ner.
    Ha en fin början på veckan!

    SvaraRadera
  2. Lisbet,
    så härligt att du kan känna dofterna!
    Skönt att du har möjlighet till ledigt i flere veckor, förstår att det tar tid att varva ner.
    Ha det gott du också!:)

    SvaraRadera
  3. Så härligt fiskafänge! Och, vet du, jag vandrade i minnet med ner till bryggan.
    Sicken jäkla fågel att väcka dig i ottan! Ingen hänsyn alls!

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    härligt ja, stora som sillar var strömmingen också! Tänkte faktiskt på dig när vi körde hemåt, och önskade att du skulle ha varit med och fått se alla liljekonvaljer som det formligen dröser av..otroliga mängder överallt just nu.

    Kråkan har fått fnatt, flyger runt här och ser förvirrad ut...någonting måste ha hänt i skogstappen norr om oss.

    SvaraRadera
  5. Den där känslan man finner när man gör något bra för själen, den är outstanding. När jag målar o fixar möbler då mår jag bra. Det gäller att hitta roliga saker även om de är rostiga o dana, har nog aldrig närstuderat en lastbil förut. Du är rolig du, Karin!

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. the shed,

    den är outstanding, håller med. Man känner sig väldigt nöjd och harmonisk. Så känner jag mig nu också när jag har fått "ordning" på rhododendronlandet. Eller ogräsfritt i alla fall:).
    Brukar du aldrig titta in under lastbilar? Det trodde jag att alla människor gjorde, haha:D

    Kram och ha en fin dag du också!

    SvaraRadera
  7. USCH för kråkan!!!
    Bort med dig!!
    Men annars, mysigt inlägg!
    OCH vilka vackra klippor!!! OCH bilder.
    OCH fiskelycvka hade ni också!
    Kramar från Annika i Reston!

    SvaraRadera
  8. Annika,
    aldrig har kråkorna betett sig så förr, så varför den här enda skulle få fnatt denna morgon förstår vi inte. Hoppas det bara var i morse och inte händer imorgon igen.
    Fisklycka ja!:D Nu är vi på väg ut igen, passar på när vi kan.

    kramar!

    SvaraRadera
  9. Sicken elak kråka, kan den inte klockan eller saknar den bara grundläggande uppfostran? ;)

    Fina bilder hos dig, som alltid... och grattis till fiskelyckan!

    Här är det nästan tropisk värme, 29 grader i skuggan, men turligt nog lite fläktande vindar också. Ska på grillparty om en stund, inte utan att magen kurrar redan!

    Fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    jag tror inte ens att den var elak. (jag vet att du skämtar) Troligtvis så var det någonting i glaset som reflekterade någonting och nyfiken som kråkan är till naturen....få se vad som händer imorgon bitti:). Kanhända jag måste ta tag i kråkans uppfostran.
    Här är också varmt och skönt, det blåser rätt hårt men vindarna är 26 grader varma.
    Ha det gott på alla sätt när du går på grillparty!

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig kväll! Dumma kråka! Varför är det alltid något som stör när man äntligen får sova.... "lagen om all jävlighet..." påstår maken... nåja! Jag hoppas du får sova gott inatt, det ska jag!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. HeLena,

    tänker sova gott i natt. Här har vi varit ute på sjön och då blir man så syresatt att man somnar nästan omgående och sover som en snork!:D
    Sov gott du också!:D
    kram!

    SvaraRadera