torsdag 2 juni 2011

Ett insynsskydd...

på en glasdörr kan bli väldigt intressant...
beroende på ljuset på andra sidan glaset...
och om det finns växter bakom....

Igår kväll välde råkall dimma in i landskapet runt oss, idag skiner solen, det är molnigt och 13 grader varmt.
Jag har det varmt och skönt i mitt bageri där baguetter och croissanter förfärdigas under dagen, Zuleika-tårtor förbereds samt morgondagens brödbeställningar.
Från Uffes hörna knattrar det, översättningar är på gång.
Allt är som det skall vara:D

19 kommentarer:

  1. Du beskriver morgonen så fint.Tårtformarna ska ha papper inuti fast de är teflon och det är mycket pyssel.
    Här ska jag ner till min syster i Norrköping ett par dagar. vi har också en fin morgon med fantastiska färger och bra temp. och alla är lediga- utom du som låter glad ändå. KRAAM från Eva Henriksson

    SvaraRadera
  2. Eva,
    ja, du vet ju hur tårtformarna skall fixas, som har varit med:D!
    Här finns massor som skall göras, så helgen får vänta för vår del.
    Ha det gott i Norrköping och vinka till Ståthöga!
    KRAAAM till dig också Eva!

    SvaraRadera
  3. Ännu en solig dag på Öland. Ett stilla sommarregn skulle inte vara helt fel. Ska peta ner min magnolia köpt på rea. Går det så går det, tänkte jag när jag betalade 85kr för den. Ska inte baka något själv idag men kanske, kanske blir det en tur till vårt konditori "Kaffestugan" om mitt oförstånd vinner över förståndet.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Ölandsvindar,
    låt vettet flyga, det är ju flygardan´! Köp någonting gott på Kaffestugan och njut det med en kopp gott av något slag och allt det vackra vi har i naturen. Lycka till med magnolian, som säkert klarar sig i ett skyddat hörn någonstans.
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Kan du inte skicka hit en croissant?? Jag blev så sugen på en just nu..köper ibland mandelcroissanter på franska bageriet, smaskens.

    Stor helgkram till dig Karin!

    SvaraRadera
  6. Ingen helg där, inte! :)
    Här blir det lite blandat med både fotboll, trädgård och prat. Vädret precis lagom för min smak, så jag klagar inte alls. Inte på något. Ett ljuvligt tillstånd.

    SvaraRadera
  7. the shed,

    jag bakar egentligen kråasonger och bagåletter, på ren och skär åländska:), med åländskt ekomjöl och ägg från Överängs och ÅCA:s smör. De blir inte riktigt som croissanterna, en aning mer rejäla, :D
    p.g.a mjölet.

    Stor helgkram tillbaka!

    SvaraRadera
  8. Spelar ingen roll, skicka hit en Åländsk kråasong!!
    Mmm....
    13 grader är säkert en helt OK temp medan du står i bakstugan :-)
    Annika i Reston skickar kramar!!

    SvaraRadera
  9. Här är varmt och skönt, växlande molnighet och just nu pausar jag i kampen mot kirskålen som flyttat ut till en rabatt som egentligen skulle vara en vinca minor-matta. Skam den som ger sig!
    Men en rabarber-Emmy får det bil till aftonen som belöning.

    SvaraRadera
  10. Det vore väl miljövänligt om man kunde köra sin bil på rabarber!

    Hoppas att du bakat färdigt och sluppit ut från bagarstugan nu! Croissanter bakar jag bara till utvalda gäster - jag tycker det är så tråkigt att kavla!
    Margaretha

    SvaraRadera
  11. Annika,
    tryck på enter så kommer den genast via skrivaren:), kråasången!
    Nu är det "åskbaddo" här...:) Tor lär spela apa på fastlandet enligt nyheterna. Folk är utan ström
    en fin dag önskas!
    Karinkram!

    SvaraRadera
  12. Olgakatt,
    förstår att du har så mycket kirskål att du inte ens orkar äta upp den:). Rabarber Emmy är mycket godare.

    SvaraRadera
  13. Margaretha,
    rabarbersoppa i tanken! Ingen dålig tanke alls, miljövänlig och oxalsyra rengör på samma gång. Tror jag:).
    Det är ett kavlande när man gör croissanter och så skall man ha en viss fart på också så inte degen blir för varm. Här åker kavlarna in i frysen med jämna mellanrum för att hålla sig avkylda.
    Karin som nu har levererat "kråasongerna" till kunden.

    SvaraRadera
  14. Ailas,
    vi har inlett säsongen där det inte finns helg på länge än:). I oktober någon gång....
    Ha det härligt med fotboll, trädgård och allt det andra!

    SvaraRadera
  15. Häftiga bilder!
    Här blåser det och har gjort så nu ett tag så vi talar om en blåssommar men men det hinner väl ändra sig fast jag trivs jättebra för jag och även frugan gillar inte när det blir så där jättevarmt så man bara går och flämtar...brukar ju kunna bli en tid i juni juli som det är så och varje år så pratar vi om att köpa en AC o ha i lägenheten men men vi har ju en billig fläkt för ett par hundra...den duger...så länge! :-)
    Ha en fortsatt bra helg och...ta det lugnt!

    Steffe

    SvaraRadera
  16. Steffe,
    även vi tycker om sommaren när den inte är för het. Söker oss i skuggan och flämtar när det är så och inväntar kvällen.
    Här har samma fläkt fått duga några somrar och jag tror att det blir exakt likadant i år också. Sommaren är så kort, egentligen.
    Tar det lugnt, tror jag:). Detsamma!

    SvaraRadera
  17. Ja så olika det ser ut, vilken rolig reflektion.

    SvaraRadera
  18. magdalena,
    det beror bara på vad som finns på andra sidan glaset. Det färgar av sig på ett lustigt sätt:)

    SvaraRadera