lördag 18 juni 2011

Efter regn...

återstår vattendroppar. Jag tog som vanligt en promenad i trädgården idag, för att få välbehövligt syre Hostans blad var översållade av vackra droppar....som små smyckesstenar.
En upptäckt som jag har gjort i år när det gäller att hålla vackra blommor fräscha på borden i Gula salen är att Hostans vackra gröna blad håller länge länge...dessutom är de väldigt vackra i vas
Digitalisen börjar snart blomma, nu är de alla i knopp men snart, snart. Digitalisen var utrotad härifrån, men vips så hade vi en i alla fall i fjol och nu har vi ännu flera....
Den blå irisen var också vattendroppsbeströdd
och dagliljan likadant
doftpionerna...jag blir lyrisk...

de sista bondpionerna...
släpper sina kronblad till marken...
och är underbart vackra...
Körsbärsträdet, det gamla har blivit hårt ansat i år men ändå kommer det körsbär
En annan sorts doftpion.
En tredje sort också....någonstans skall det också finnas en gul...
Kungsljusens ludna bladverk såg spännande ut efter regnet
Lupinernas
och opiumvallmons...snart blommar den åter, den envisa återkommande ettåriga skönheten...tätt, tätt, står den i Fyrklöverlandet

Jag knyter snart ihop säcken efter en fin dag, rätt lugn i jämförelse med andra dagar, men ibland är det skönt det också. Vi har varit ut på böljan den blå ikväll och känner oss nöjda, vi har tagit beslut över att ge oss iväg trots högarna som finns hemmavid, jag har legat i ogräslandet, tvättat och rustat på utedasset förutom det vanliga arbetet i bageriet. Uffe har skött om de kunder som har hittat hit i dag. Alla utan undantag svenskar. Trevliga och glada.

Grannas far kom hit och hämtade vatten. Deras eget har fått kolibakterier och går inte att använda.
Tur att vi har i övermått så det räcker åt dem också:)
Utan vatten kan man inte vara.

24 kommentarer:

  1. Ombytta roller! Här är solen stekhet och luften är slut, nyss hade vi regn i flera veckor. Nu har du regn...

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! Lyfter på min Hatt och säger tack.

    SvaraRadera
  3. Carina,
    det växlar:), vi behövde regnet så innerligen och är jätteglada över de dryga 40 millimeter som vi har fått på några dygn.
    Några sköna svalkande vindil önskas....

    SvaraRadera
  4. Du har då legat i idag också! Men ändå har du hunnit dokumentera så många fina blommor, du är effektiv, du.
    Själv har jag varit åtminstone liiiite duktig, för jag har städat i skafferiet!
    Jag har ett stort körsbärsträd utanför köksfönstret och det är en hel del bär i det. De börjar rodna nu, men då är fåglarna framme! Massor med bär ligger på marken också, så jag undrar just om jag hinner få några när de väl blir mogna. Det märkliga är att fåglarna är värst innan bären är riktigt röda, har jag märkt. Effektivast är de också vid soluppgången och då sover jag och kan inte ens skrämma iväg dem. Men, men... de ska ju också leva! Har även surkörsbär som blir ganska goda när de är riktigt mogna. Dem rör inte fåglarna, så jag får väl nöja mig med dem.
    Börjar bli läsdags här, tror jag. Gissar att du sover redan, ni är ju en timme före oss. Zuzza gott!

    SvaraRadera
  5. Hostan är fin, jag har hitintills bara hunnit investera i 2 stycken. Så bladen får stå kvar därute. Men det var ett bra framtida tips att sätta dom i vas. Kramar

    SvaraRadera
  6. Monica,
    TACK! Inte någon större konst att klicka fina bilder när naturen är så tillmötesgående och vacker:).
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  7. Ailas,
    du får sätta Sotis att hålla tidig morgonvakt när du sover. Han skulle säkert se till att det blir några bär över åt dig. Så härligt att ha ett körsbärsträd framför köksfönstret. Jag fick ett plommonträd i födelsedagsgåva som jag inte vet var jag skall placera....nu måste jag allt fundera litet inför hösten var jag planterar det, inte direkt framför fönstret men....
    Jag låg faktiskt och läste litet innan sömnen tog över...förorden till biografin om Sigrid Undsets liv och förorden till Håkan Kulves bok En annan värld. Förorden ger goda vibrationer..
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Magdalena,
    hostor är fina växter som blir bra marktäckare. Vackra och blommar vackert också. Har man väl en som har vuxit sig stor kan man dela den till flere....jag är fortfarande överraskad över bladens hållbarhet som snitt i vas
    Kramar:)

    SvaraRadera
  9. Nu blev jag lyrisk, jag med.
    Regndropparna ligger som små pärlor på blommorna, vackert! Nä, tänk så beroende vi är av vatten. Jag hade haft svårt att klara mig en längre stund utan det. Snällt att dela med dig..

    Ha en go söndag!

    SvaraRadera
  10. Hej igen Karin!
    Glömde..jag letar efter Oljekritans blogg men hittar ingen. Vet något om det finns någon?

    Kramen!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder på av regnet nyduschade blommor!! Så sköna och fräscha så man nästan känner doften som alltid blir efter regnet.

    Jag är tillbaka i bloggvärlden igen och läser ikapp här. Roligt att se kartan i inlägget tidigare över Geta! Var på kartan finns ni?

    Ha en skön söndag Karin!

    SvaraRadera
  12. the shed,

    vi är lyckliga som har vatten i den omfattning vi har. Tänker ofta på folk i andra länder där vattnet inte är lika självklart och fint som hos oss och i går när grannen fick beskedet om kolibakterier, inser man att det kan hända även andra saker. Naturligtvis delar vi med oss av vad vi själva har mängder av, dessutom fin kvalitet. 5000 liter per timme ger vår brunn oss om vi skulle behöva. En gåva som heter duga. Det räcker åt många:)

    kramkram!

    SvaraRadera
  13. the shed,

    hennes bloggadress är den här:http://ethelmalar.blogspot.com/

    Hoppas du hittar, annars söker du via min blogglista på Kusin Karina:)

    kram!

    SvaraRadera
  14. Tankevågor,

    efter sommarregn brukar allting vara speciellt vackert och då gäller det att ta vara på droppstunderna:)

    Vi bor i Finnö, ca 3 km från Vestergeta och Getaboden.

    Ha det bra och roligt att du är tillbaka igen!

    SvaraRadera
  15. Så vackert så man nästan blir religiös så här på sönadagsmorgonen! Hoppas du får en skön dag och kanske lite ledigt- du verkar köra hundra :)

    SvaraRadera
  16. Maria,

    javisst är det så:). Det finns så mycket vackert i vardagen runt omkring oss. Jag har haft mycket att göra i dagarna men har det litet lugnare igen, då jag hinner ta hand om högarna och att sitta ner och blogga lite medan kakor gräddas färdiga till caféet.
    Ha det!

    SvaraRadera
  17. Vattendroppar ser så rena ut att man skulle vilja vara en blomma i sommarregn i din vackra trädgård.

    SvaraRadera
  18. Minna,

    oj, så vackert du skriver! Du får gärna vara en tankevattendroppe här:).
    Ha det gott och hälsa din lilla sötnos!

    SvaraRadera
  19. Om man ser på regnet på ditt sätt blir det väldigt vackert. Jag har just mest suckat idag åt strilandet som aldrig tycks sluta.

    SvaraRadera
  20. Lena,

    det finns någonting vackert i det mesta:).
    Man blir ju bara less på att sucka...eller hur. Man blir ju less på när solen skiner hela tiden också...det gäller att gilla läget.
    Ha det riktigt gott i regnet och strilet, efter regn kommer solsken..

    SvaraRadera
  21. Regndroppar på blad är så vackert, och så tacksamt att fotografera.
    Att ta in hostornas blad har jag aldrig ens tänkt på, men varför inte??
    Kram Annika the Restonian...

    SvaraRadera
  22. Annika,
    regndroppar kan vara väldigt vackra.
    Inte hade jag heller tänkt på det här med hostornas blad tidigare men när allt annat vissnade på nolltid så ....och nu är de inne på tredje veckan och har inte förändrats...dessutom är de väldigt vackra i sina olika gröna nyanseringar
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Så otroligt vackra bilder! Vad lyckliga vi är som har regnet!! Allt känns friskt och nytt när det regnat och solens strålar letar sig fram! Njutning!

    Bra att ta tillvara på det som anses som "fult väder"!

    Tack för fin inspiration!

    Kram Elin + Emelie

    SvaraRadera
  24. Elin o Emelie,Fiffiga systrar,
    Tack!:) inspirationen finns överallt, det gäller bara att hålla ögonen och sinnet öppet.

    Kram till er båda!

    SvaraRadera