måndag 13 juni 2011

Blomsterfägring

I lördags var jag till en granne som fyllde år och hon sade att hon aldrig under sitt snart sjuttioåriga liv har upplevt att så många olika sorters sommarblommor har blommat samtidigt just på hennes födelsedag....
..och jag är benägen att hålla med henne om det. Högsommarblommorna är i full blomning just nu. Värmen har förstås hjälpt till att allting är brådmoget.
I lördags när vi kom hem från vår fiskeresa till Isaksö, ropade jag prtoo:) åt Uffe som körde Prusseluskan. Genast bromsade han in och undrade vad som hade flugit i mig. Sedan såg han också! I vägskälet till Lökholmen är det bräddfyllt av prästkragar. Jag har aldrig sett så många prästkragar så tätt tillsammans tidigare.
Dubbelklicka på bilden så syns "kragarna" bättre. I höstas och vintras har man dragit vatten till Lökholmen, grävt och donat, lagt ner slangar osv., vilket troligtvis har satt fart på en hel del frön som har legat latent i jorden och väntat och väntat.....nu blommar de för fullt....
Mot vår lidersvägg står midsommarrosen ett tag till, efter regnet som kommer just nu tror jag att de vita kronbladen har ramlat av....
Den blå irisen som för ett par månader sedan befann sig under minst två meter höga snödrivor blommar som allra vackrast. Igår slog den ut....Jag kallar den Hilma-Iris av förekommen anledning eftersom jag har fått den av min vän Hilma som inte finns här längre bland oss
Tänk vad blommor kan förmedla minnen länge efteråt då man förknippar dem med särskilda personer man har känt i livet
Borstönävan....jag vet inte om det finns någonting som heter så, men nävan kommer från en ö i Åbolands skärgård som heter Borstö (Borstögumman har väl alla hört talas om?). Uffe har mera eller mindre vuxit upp på den ön under sommartid där hans föräldrar hade stuga i många år.
En planta följde med flyttlasset till fastlandet när sommarstället såldes och den har nu blivit många nya vackra ....på onsdag skall en planta resa till Sverige med en av våra återkommande sommargäster. Borstönävan är på väg ut i världen:)
Blodnävan växer i sluttningen utanför vårt gamla fallfärdiga "pittoreska" staket. Några plantor har också hittats på insidan staketet.....välkommen, välkommen...

Jag har ägnat mig åt ett av växthusen under dagen. Ett senkommet jobb när jag inte har hunnit med tidigare. Med god tur hinner tomaterna bli färdiga i god tid innan hösten ändå.

21 kommentarer:

  1. VIsst är allting lite underligt i år! Jag var till en närliggande gårdsbutik idag och hon som odlar och säljer sa att rödbetorna hade överraskat henne. De var redan fullt färdiga och det måste vara tidigt. Mitt kommentarsfält spelar spratt i dag igen. Konstigt.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Ölandsvindar,
    ingenting är riktigt som det brukar vara, allting kommer mycket fortare än fort i år. Juliblommorna blommar för fullt...nu gäller det att ta alla månader samtidigt. Undrar hur det går med odlingarna, jag är senkommen så....spännande.
    Men att rödbetorna är färdiga redan...hujedamej.
    Bara inte hösten kommer i mitten av sommaren, man går ju inte säker för någonting längre:)
    Bara att hänga med på alla "galenskaper".
    Hoppas ditt kommentarsfält blir normalt igen.
    Ha det gott på Öland!
    Ålandskram!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Jisses Jisses så många prästkragar! Underbara! En klart underskattad blomma.
    Den där rosen var mycket vacker, heter den midsommarros alltså?

    SvaraRadera
  4. Med dina gröna fingrar hinner du skörda tomater fastän du skulle så fröna i mitten på juli!

    Jag kom just hemkörande från jobbet och kunde konstatera samma sak. Nu blommar det!

    Borde sätta upp en skylt med stoppstopp så att väggubbarna inte kapar blomsterhavet i vårt dike. Ja, det ska jag bestämt göra!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  5. Midsommarrosen fångade mig idag!
    En så vacker blomma, luktar den lite svagt? Tror mig ha sett den tidigare..
    Nu blir jag lite nyfiken på växthusen, i plural?
    Kanske har jag missat något?

    Kramelikram

    SvaraRadera
  6. Bara att njuta. Jag försöker komma igång med min arm som drabbades av inflammation. Jag hinner inte med det jag tänkt, men har iaf gått långpromenader varje dag. Och det är en ofattbar njutning. Så är dina foton också.

    SvaraRadera
  7. Mian,
    naturens små märkliga spratt. När man gräver till det litet extra någon gång händer saker. Jag har alltid tyckt om prästkragen, bra både ute och också inne som snittblomma, men så många på ett och samma ställe som i vägkorsningen en liten bit härifrån har jag aldrig sett tidigare. Makalöst vackert.
    Vi kallar den vita rosen för midsommarros men i Sverige brukar ni kalla den Finlands vita ros.
    Kanske den heter någonting helt annat när det kommer till kritan:)?

    SvaraRadera
  8. Lisbet,
    just nu är de i svartaste laget. Tummarna. Får nog sitta med dem i blöt hela kvällen:). Här har jag båda växthusen klara, med mängder av tomatplantor (jag är nog inte riktigt klok:)), gurkor sådda, basilika och rädisa. Nu skall jag prata med dem och visa min tummar för dem alla dagar...så...nog blir det säkert som du säger.
    Sätt opp skyltar i snabba tag. Ordning på väggubbarna skall man ha!:)
    Ha en fin kväll du också!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. the shed,
    midsommarrosen doftar litet svagt, ja. Den finns ofta som stora buskage runt gamla ödehemman, sprider sig lätt och blir nästan som ett ogräs, men ett vackert och småtaggigt sådant.
    Växthusen fick i plural, ett tio kvadratmeters och ett fem kvadratmeters. Jag har konsekvent låtit bli att fotografera dem i år, för att jag inte har hunnit med dem som jag brukar göra. Vid det här laget brukar jag ha plantor som går upp i taket, i år är de fortfarande som tändstickor. Men jag skall ta bilder och visa. I fjol tog jag bilder men minns inte riktigt när. Får nog fixa till ett inlägg i slutet av veckan, tror jag.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. the shed,
    finns i plural, förstås.:)och det är plantorna som är som tändstickor. Man får inte ha för bråttom när man skriver fastän det kan blir hur kul som helst:)
    Kramigen!

    SvaraRadera
  11. Eivor,
    jag känner med dig. Även min arm är aningen öm av allt den har varit med om på sista tiden:) och nu skall den börja baka alla dagar. Hoppas din inflammation går över snabbt.
    ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Lupinhavet blommar i år också vid busshållplatsen här i närheten. Förra året högg "kommunen" av dem efter bara någon dag. Ska bli intressant att se hur länge de får ståta i all sin glans i år...

    Finlands vita ros är utblommad i min trädgård och idag nerklippt så att nya skott kan komma och blomma nästa sommar.
    Men pionerna är nyutslagna och underbara!

    SvaraRadera
  13. ÅÅÅÅ så många härliga blombilder på en gång. Bara favoriter. Jag fullkomligt drunknade i din prästkrage bild. Dubbelklickade och försjönk i den. Nävor är också en klar favorit. Längtar och saknar. Brukade alltid plocka frön från mina. Blå Irisar är som en dröm. Kramar!

    SvaraRadera
  14. Olgakatt,
    hoppas att kommunen har litet mera vett och låter lupinhavet blomma. Om de huggs ner alltför tidigt så finns de snart inte längre, fastän lupinen är en "seg" sort.
    Där ser man, jag har inte tänkt på det överhuvudtaget, men vi har röjt i midsommarrosens buskage och det är säkert därför de blommar så mycket mera i år. Tack för gott tips!
    Bondpionerna är redan på upphällningen här, åtminstone den ena men doftpionerna är sprickfärdiga. Mycket vackert väntar ännu.

    SvaraRadera
  15. Magdalena,
    roligt att jag har lyckats plocka en bukett av dina favoriter. Förstår att du längtar...
    den blå irisen blommar helt öppen trots att det regnar här just nu, ungefär som om den säger att jag bryr mig inte, jag tänker blomma, så det så!:)
    kramar!

    SvaraRadera
  16. Så många vackra prästkragar. Har nog aldrig sett ett sådant hav. Dina andra blombilder är en fröjd för ögat de med. Du kan verkligen ta fina bilder. :) Kram!

    SvaraRadera
  17. Anne-Marie,
    jag blev helt blomtagen i motsats till bergtagen:).
    Ett hav av prästkragar är enastående vackert.
    Tack för dina rara ord!:)
    kram!

    SvaraRadera
  18. Nävor älskar jag!!
    De skriker sommar och ledighet!!!
    Underbara biler, Karin!!!
    Kramar Annika Reston

    SvaraRadera
  19. Tack Annika!
    Nävorna är sommar, ja!
    kram!

    SvaraRadera
  20. Vilka otroligt vita och vackra prästkragar! Det är verkligen sällan man ser en så stor samling, så det var värt att stanna för en bild! Det är så härligt att få vara med er på ett hörn ute i naturen den här ljuvliga tiden före midsommar...Saknar ljusa sommarkvällar!

    SvaraRadera
  21. Grekland,
    ja, inte sant, jättevackra!
    Roligt att du är med på ett hörn och att vi kan förmedla en bit av den nordiska ljusa sommaren åt dig.
    Ha det gott på alla sätt och vis!:)

    SvaraRadera